Smøring af sværd på hækklipper
Fra : Rainman

Dato : 08-06-08 15:03

Er det korrekt husket at den blanding man bruger til at smøre sværdet på
hækkeklipperen er 50% petroleum og 50% smøreolie?

Tillægsspm: Kan lugtfri petroleum bruges som alternativ til lampeolie.

P.f.h.t.
Mogens

Fra : F.hansen

Dato : 08-06-08 15:10

"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i en meddelelse
> Er det korrekt husket at den blanding man bruger til at smøre sværdet på
> hækkeklipperen er 50% petroleum og 50% smøreolie?

Jeg bruger diesel og smøreolie, eller bare en omgang wd40 eller lign.

Fra : Max

Dato : 08-06-08 15:24

Hej Rainman

> Tillægsspm: Kan lugtfri petroleum bruges som alternativ til lampeolie.

Det er samme produkt, så det er nok brugbart.

Forøvrigt har en tidligere debat vist at der ikke findes nogen "rigtig"
måde
at smøre sværdet på, men derimod mange. Jeg og mange andre bruger
bruger f.eks. WD40 eller lignende. Jeg har uden problemer med sværdet
brugt denne smøremetode i 25 år.

--
Mvh Max

Fra : Lars Arup

Dato : 08-06-08 22:03

Jeg har med stor fornøjelse brugt kædefedt på spraydåse, meget penetrerende
lige når det kommer ud af dåsen og så efter 5 min er opløsningsmidlet væk og
det danner en smørende hinde som er meget mere sejlivet end WD40(som jo er
tynd olie hele tiden)

MVH Lars Arup

Fra : Max

Dato : 08-06-08 22:25

Hej Lars

> Jeg har med stor fornøjelse brugt kædefedt på spraydåse, meget
> penetrerende lige når det kommer ud af dåsen og så efter 5 min er

Som jeg siger, der er mange løsninger. Heldigvis er et hækkeklipper-
sværd jo ikke noget der er langtidsholdbar, så smøringen er ikke
særlig kritisk.

--
Mvh Max

Fra : Per H

Dato : 08-06-08 22:41

On Sun, 8 Jun 2008 23:03:29 +0200, "Lars Arup"
<lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev:

>Jeg har med stor fornøjelse brugt kædefedt på spraydåse, meget penetrerende
>lige når det kommer ud af dåsen og så efter 5 min er opløsningsmidlet væk og
>det danner en smørende hinde som er meget mere sejlivet

Ja det er en fin løsning.

>end WD40(som jo er
>tynd olie hele tiden)

Ved sku ik lige hvor meget olie der er i WD40, det løsner en masse,
og skal sikkert smørres langt oftere end rigtig fedt/olie.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 22:49

Min kammerat, som er vicevært har lige fortalt mig, at han bruger en
forstøver med sulfovand. Dette gør, at intet hænger i, ligesom i olien. Når
han er færdig, skyller han sulfoen af og giver den et pift Wd40.

Michael, Fyn

Bogense

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-06-08 05:42

Michael, Fyn wrote:
> [...]
> forstøver med sulfovand. Dette gør, at intet hænger i, ligesom i
> olien. Når han er færdig, skyller han sulfoen af og giver den et pift

Nogle gartnere jeg kendte for år tilbage brugte altid flydende brun sæbe som
smøremiddel.

Erik Ginnerskov

Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-08 21:21

Michael, Fyn tastede:
> [...]
> forstøver med sulfovand. Dette gør, at intet hænger i, ligesom
> olien. Når han er færdig, skyller han sulfoen af og giver den

Mange gravere bruger også sulfovand i et pvc rør der er proppet i
den ene ende , der dypper de svinet i en gang imellem

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : René Hansen

Dato : 10-06-08 07:36

Henning Lund <falsk@fakeadresse.com> skrev:
> [...]
>
>Mange gravere bruger også sulfovand i et pvc rør der er proppet
>den ene ende , der dypper de svinet i en gang imellem

Hvor får man fat i det dersens sulfo nu om dage?
Jeg mener jo at det har været forbudt i årevis fordi det ikke
nedbrydes i naturen.Faktisk mener jeg at det allerede var
forbudt i 70'erne, så det er imponerende at opvaskemiddel stadig
hedder sulfo i folkemunde

Rene
(Som bare ikke kunne la' vær' med at korrekse....)

Fra : Armand

Dato : 10-06-08 21:04

Henning Lund skrev:
> Michael, Fyn tastede:
>
> Mange gravere bruger også sulfovand i et pvc rør der er proppet i den
> ene ende , der dypper de svinet i en gang imellem

Dét må alene være ud fra et tilstrækkeligheds-begreb og af simpel
hygiejne-hensyn: Hvem gider risikere at gå op ad en nyklippet hæk der er
sovset ind i petroleum :-|
Under alle omstændigheder kommer man ikke udenom en slut-oliering for at
beskytte mod rust, samt ikke mindst indfedtning af selve "kranken"!

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-06-08 22:35

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev
> Mange gravere bruger også sulfovand i et pvc rør der er proppet i den ene
> ende , der dypper de svinet i en gang imellem

Svier det ikke?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Lund

Dato : 11-06-08 06:40

Preben Riis Sørensen tastede:

> Svier det ikke?

Aner det ikke, jeg har aldrig været graver.

Fra : Max

Dato : 08-06-08 23:17

Hej Per

> Ved sku ik lige hvor meget olie der er i WD40, det løsner en masse,
> og skal sikkert smørres langt oftere end rigtig fedt/olie.

Ja, som så til gengæld får alt til at hænge fast.

--
Mvh Max