Terrassebrædder
Fra : Hauge

Dato : 08-06-08 09:18

Hejsa

Jeg er ved at lave en træterrasse af alm. trykimprægnerede brædder...

Nu er jeg så kommet i tvil om hvordan brædderne skal "vende":

Når man se brædderne fra enden, skal årene vende som et "U" eller et
"omvendt U", undtagelsen er selvfølgelig når det er ren kernetræ, men dem er
der ikke så mange af.
Jeg kan ikke huske om brædderne trækker sig sammen på den ene eller anden
måde, så de kommer til at virke som en skål/tagrende, derfor er det rimeligt
vigtigt at de vender rigtigt..

Pft.
Mvh Hauge

Fra : Ralph

Dato : 08-06-08 12:47

Ikke svar, men alligevel en masse nyttige råd:

http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/carporte-og-lign/terrasser-af-tre/?gclid=COeC2bnj5JMCFQuZQwod6VyrzA

--
Ralph

Fra : Hauge

Dato : 08-06-08 12:59

Hej Ralph
Ralph wrote:
> Ikke svar, men alligevel en masse nyttige råd:

Det var en meget interessant side, tak for det

Mvh Hauge

Fra : Rainman

Dato : 08-06-08 14:36

Hauge wrote:
> [...]
> måde, så de kommer til at virke som en skål/tagrende, derfor er det rimeligt

Læg dem som et U. Brædderne trækker sig sammen i åreretningen, så når
brædderne tørrer ind vil vandet lettere løbe af. 9 ud af 10 gør det lige
omvendt.

Fra : Hauge

Dato : 08-06-08 15:47

Hej
Rainman wrote:
> Læg dem som et U. Brædderne trækker sig sammen i åreretningen, så når
> brædderne tørrer ind vil vandet lettere løbe af. 9 ud af 10 gør det
> lige omvendt.

Det vil sige at den side med flest åre-ender, skal vende opad, sådan ser jeg
det i hvert fald, hvis de skal lægges som et U.

Jeg takker for info

Mvh Hauge

Fra : Per H

Dato : 08-06-08 18:27

On Sun, 08 Jun 2008 15:36:15 +0200, Rainman <rainman@rainman.com>
skrev:

> [...]

Det der er tættest på kernen ( marven) skal vende opad. Det er som
regl også den pæneste side. Alså som et "U"

Hvis brædderne er fugtige, så ville jeg lægge dem helt tæt ved
lægningen, der kommer ellers så rigeligt luft når de bliver knastørre.
og det er ikke særligt kønt.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Armand

Dato : 08-06-08 21:54

Per H skrev:

> Det der er tættest på kernen ( marven) skal vende opad. Det er som
> regl også den pæneste side. Alså som et "U"

Øhhh?
Hvis brædderne har krympet sig i et "U" efter skæring og høvling, er det
vel dén vej de fortsat vil bevæge sig (hvis de gør), hvorved at U'et vil
blive dybere og vandet netop ikke kan løbe af :-/

Anyhow:
I denne weekends reklamestak er der en fin beskrivelse af
terrasse-lægning i de første sider af Silvans tryksag!

--
Armand.
(der har nydt sine trælagte terrasser mere end nogensinde før i dette forår)

Fra : Per H

Dato : 08-06-08 22:38

On Sun, 08 Jun 2008 22:54:03 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
skrev:

> [...]
>vel dén vej de fortsat vil bevæge sig (hvis de gør), hvorved at U'et vil
>blive dybere og vandet netop ikke kan løbe af :-/

det er åreringene jeg tænker på, i endetræet.

Pyt med vandet, der skal 2 skruer i bredden!

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Anders Majland

Dato : 09-06-08 10:09

Hvis det er tørre brædder - burde det være efter den sidste måneds tørke. Så
ville jeg vende dem så de krummer så vandet kan løbe af..

> Armand.
> (der har nydt sine trælagte terrasser mere end nogensinde før i dette
> forår)

Vi har også brugt vores meget mere i år end sidste år - Der sad vi der
ganske få gange

http://majland.org/blog/?tag=terrasse
Burde egenligt få opdateret med nogle billeder fra iår

/A