HJÆLP Bladlus
Fra : Essox

Dato : 05-06-08 10:55

Hej derude havefolk.

Vi har et stort bøgetræ stående ved vores terasse, men det er blevet fuld af
bladlus, med et forbandet svineri af sukkervand til følge, over 1/3 af
terassen, hvad gør jeg for at få de bæster væk?? jeg har prøvet at sprøjte
med en blanding af vand/sprit/brun sæbe, dog uden den store virkning, HJÆLP
please.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-08 12:01

Hej.

Kan løses på følgende måder:
1 - Brug et lovligt og annerkendt sprøjtemiddel.
2 - Lev med det, det er værst her i foråret - forsvinder eller bliver mindre
i sommerperioden.
3 - Fæld træet
Accepter at mange gode gamle husråd ikke virker, eller har kun en begrænset
effekt.
Mange af de gode gamle husråd er faktisk mere skadeligt for miljøet, end de
nye og effektive midler der kan købes i "håndkøb" (Ikke dem landmanden
bruger)
Eks.: Mange siger det er miljøvenligt at bruge salt til ukrudtsbekæmbelse,
salt er jo naturlig .
Fakta.: På grund af saltning af veje og generalt mere brug af salt i
naturen, forurenes grundvandet, enkelte vandboringer er lukket p.g.a. øget
saltkoncentration, så brug kun det der er godkendt, der ved man hvad der
sker og hvordan skader på miljøet forhindres.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Ivar

Dato : 05-06-08 12:11

Ole "Toggal" Juhl skrev:

> 1 - Brug et lovligt og annerkendt sprøjtemiddel.

Er det ikke blot sæbevand til 300 kr literen?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-08 12:19

Mener du kan købe nogle rovmider, men ved ikke hvor effektive de er.
Har set Bilka forhandler dem - ellers ned i plantecenteret.

Michael, Fyn

Bogense

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-06-08 15:36

On Thu, 05 Jun 2008 13:10:42 +0200, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>Er det ikke blot sæbevand til 300 kr literen?

Nej.
Du tænker på insektsæbe, som vel nærmest er et økologisk lusemiddel.

I mange år har man brugt malathion/maladan. De er nu blevet forbudt
(eller rettere, de har ikke fået godkendelsen fornyet), så de lagre
butikkerne har må de sælge, når de er tomme er det slut med det.

I stedet er kommet et nyt lusemiddel på markedet som hedder Calypso. Det
er et systemisk middel, dvs. det går ind i saftstrømmen på planten, og
ligegyldigt hvor bæsterne så sidder og suger saft, får de stoffet i sig
og dør. Malathion var et kontaktmiddel, og skulle således ramme lusene
for at de døde af det.
Calypso er oven i købet langtidsvirkende. 3-4 uger virker det i.

Jeg har en kammerat som sprøjtede sin bøgehæk med det for 5 dage siden.
Alle lusene deri er døde nu.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mureren

Dato : 05-06-08 20:32

> [...]
> Calypso er oven i købet langtidsvirkende. 3-4 uger virker det i.
>
> Jeg har en kammerat som sprøjtede sin bøgehæk med det for 5 dage siden.

Hej Mads.

Som altid et godt og sobert indlæg fra dig!
Ved du tilfældigvis hvilket aktivt stof der er i Calypso?
(google er åbenbart ikke min ven længere, det er sgu' sørgeligt

Som med glyphosat mv. vil jeg helst købe stoffet koncentreret og selv
blande...udelukkende på grund af økonomien *S*

Mvh.
Mureren

Fra : Ivar

Dato : 05-06-08 20:44

Mureren skrev:

> Ved du tilfældigvis hvilket aktivt stof der er i Calypso?

Thiacloprid
http://www.bayergarden.dk/export/sites/nor_bayergarden/da/Securitysheets/Calypso_mod_insekter.pdf

Se ser, og følg evt. link
http://www.bayergarden.dk/da/Aktuelt/Calypso.html

Ivar Magnusson

Fra : Mureren

Dato : 05-06-08 21:17

> Thiacloprid
> [...]

Jo tak, dem har jeg læst, men der står ikke at det er det aktive stof. (men
hvorfor ellers tilsætte et potentielt kræftfremkaldende middel?)
Du har sikkert ret

Mvh.
Mureren

Fra : Jacob Ask

Dato : 06-06-08 08:11

Mureren wrote:
> Jo tak, dem har jeg læst, men der står ikke at det er det aktive stof. (men
> hvorfor ellers tilsætte et potentielt kræftfremkaldende middel?)
> [...]

Det er ihvertfald et "insectiside"
http://www.sigmaaldrich.com/catalog/search/ProductDetail/FLUKA/37905

Mvh
Jacob Ask

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-06-08 06:16

On Thu, 5 Jun 2008 21:32:17 +0200, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

>Som altid et godt og sobert indlæg fra dig!

Tak.

>Ved du tilfældigvis hvilket aktivt stof der er i Calypso?

Som Ivar skriver, Triacloprid.

>(google er åbenbart ikke min ven længere, det er sgu' sørgeligt

Ja, det er trist

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-08 20:16

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> Calypso er oven i købet langtidsvirkende. 3-4 uger virker det i.
>
> Jeg har en kammerat som sprøjtede sin bøgehæk med det for 5 dage

Hej Mads,

Efter at have læst denne tråd gik jeg lige en runde langs vores kæmpe
bøgehæk som omkranser en 1400 kvm. grund - den er fyldt med
bøgebladlus. Dobbelt HJÆLP!!! Jeg skal vist ud og have indkøbt store
mængder af Calypsu bekæmpelsesmidlet.

Kan du fortælle lidt mere om hvordan din kammerat gjorde? Udvandede han
eller sprøjtede han midlet direkte på hækken?

/Dennis

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 08-06-08 20:27

Dennis kom med følgende:

> [...]
>
> Kan du fortælle lidt mere om hvordan din kammerat gjorde? Udvandede han
> eller sprøjtede han midlet direkte på hækken?

He he,vi laver også have efter Mads' anbefalinger her, så der står også
Calypso på vores matrikel.
Kai

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-06-08 23:03

On 08 Jun 2008 19:15:41 GMT, Dennis wrote:

> [...]
> bøgehæk som omkranser en 1400 kvm. grund - den er fyldt med
> bøgebladlus. Dobbelt HJÆLP!!! Jeg skal vist ud og have indkøbt store

Jeg kan fortælle, at jeg sprøjtede mine roser forleden. Det var den gode
gamle opskrift med brun sæbe og husholdningssprit. Roserne myldrede med
bladlus, men efter to sprøjtninger med et døgns mellemrum, var de stendøde
og sad tilbage som små sorte, forkullede gnallinger.

Det er billigt og eftektivt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-06-08 07:36

On 08 Jun 2008 19:15:41 GMT, "Dennis" <db> wrote:

> [...]
>
>Kan du fortælle lidt mere om hvordan din kammerat gjorde? Udvandede han
>eller sprøjtede han midlet direkte på hækken?

Han sprøjtede det ud. Og vi kunne se at en god del af lusene var døde
efter et døgns tid.
Calypso kan godt udvandes, men jeg er ret sikker på man før bedre effekt
ved at sprøjte det på planterne - og mindst spild.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-06-08 14:22

Essox wrote:
> [...]
> over 1/3 af terassen, hvad gør jeg for at få de bæster væk?? jeg har
> prøvet at sprøjte med en blanding af vand/sprit/brun sæbe, dog uden

Måske kan du finde lidt hjælp her:
http://www.sns.dk/planteavl/planter/bladlus.htm

i din situation ville jeg finde den mest ondskabsfulde strålespids til
vandslangen, og forsøge at spule skidtet ned. Gør det morgen/formmiddag, så
solen kan stege bæsterne hele dagen. det fjerner ikke dem alle, men kan
måske tage toppen af det. Trøst dig med at det tilsyneladende ikke kan
skade et etsableret bøgetræ

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : frank

Dato : 06-06-08 08:40

Er der (kommer der) et erstatningsmiddel for Maladan/malathion ?

Jeg har 20 frugttræer som jeg sprøjter to gange om året (før blomstring og
efter afblomstring). Calypso er tilsyneladende ikke tilladt til frugttræer -
og vil ikke bryde mig om at bruge et middel som også går ind i selve
frugterne.

Er det mon kun i Danmark at malathion ikke længere er godkendt ?

Venlig hilsen, Frank.