Kan SKILL rundsav repareres?
Fra : StreetFighter

Dato : 03-06-08 23:38

Jeg har en ældre stor og kraftig SKILL rundsav som ser ud til at være lavet
i ret god kvalitet. Hele huset er kraftig alu og kullene er nemme at
skifte.

Den stod af under en overbelastning hvor jeg lod den sejtrække for meget.
Normalt ødelægger man kommesator og kul og må smide elværktøjet ud.

Men inden jeg bruger tid på den, vil jeg høre om nogen ved, om en sådan er
værd at reparere på? (har ikke for meget tid i forvejen, men vil heller
ikke bare smide den ud, hvis det er nemt at lave på sådan en)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-06-08 05:45

StreetFighter wrote:

> Den stod af under en overbelastning hvor jeg lod den sejtrække for
> meget. Normalt ødelægger man kommesator og kul og må smide
> elværktøjet ud.

Hvis du har ladet den sejtrække for meget, er det ikke særlig sandsynligt,
at det er kondensatoren, der er smuttet. Du har nok snarere brændt
viklingerne i motoren over. Og det var så den rundsav.....

Erik Ginnerskov

Fra : Jens Petersen

Dato : 04-06-08 11:02

On Wed, 4 Jun 2008 06:44:53 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Hvis du har ladet den sejtrække for meget, er det ikke særlig sandsynligt,
>at det er kondensatoren, der er smuttet. Du har nok snarere brændt
>viklingerne i motoren over. Og det var så den rundsav.....

Jeg tror også det var kommutatoren han mente.
--
OV1A Jens

Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Fra : StreetFighter

Dato : 04-06-08 15:27

On Wed, 04 Jun 2008 12:01:52 +0200, Jens Petersen wrote:

> Jeg tror også det var kommutatoren han mente.

Seriøst aner jeg ikke hvordan det staves, men det er den runde inddeling af
kobberbrikker som kullene trykker på. Jeg har tidligere erfaret at den
brænder overfladen.

Men også Erik´s bud er meget sandsynligt.

Det er ofte de billige el-maskiner som futter det hele af og dem smider jeg
bare ud.

Fra : StreetFighter

Dato : 04-06-08 15:15

Fra : StreetFighter

Dato : 05-06-08 21:16

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-06-08 21:53

Jens Petersen wrote:

> Jeg tror også det var kommutatoren han mente.

Hvis den er brændt, skal hele skidtet skilles ad for at kunne dreje
kommutatorren op. Det koster mere end at købe en ny maskine at reparere på
den gamle.

Over højre skulder.

Erik Ginnerskov

Fra : Armand

Dato : 04-06-08 19:42

Erik Ginnerskov skrev:

> Du har nok snarere brændt
> viklingerne i motoren over. Og det var så den rundsav.....

Skulle undre mig om der ikke var en termosikring i (selv en) Skil :-|

Aprospos:
gad vide om gadekæmperen har prøvet om motoren kan køre efter nedkøling?

--
Armand