Sneglehegn
Fra : Ukendt

Dato : 03-06-08 20:39

Hej Gruppe,

Sidste år var de fleste afgrøder i mine højbede ødelagt af
dræbersnegle. I år har jeg været flittig med Ferramol, men går og
overvejer en sneglehegn løsning. Jeg har kigget på sneglehegn på
nettet, men der er mange muligheder og mange af dem koster forholdsvis
meget. Jeg forestiller mig, at der må kunne laves en billig
hjemmeløsning med kobbertråde og nogle 9-volts batterier, men hvordan!?

Er der nogle her i gruppen der har gode erfaringer med gør-det-selv
sneglehegn?

/Dennis

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-08 21:18

"Dennis" <db> skrev i meddelelsen
> [...]
> hjemmeløsning med kobbertråde og nogle 9-volts batterier, men hvordan!?
>
> Er der nogle her i gruppen der har gode erfaringer med gør-det-selv

Jeg har ikke prøvet endnu men jeg vil mene at der skal mere power på. Jeg
har indkøbt en stødgiver til et kreaturhegn til formålet.

Steen.

Fra : Mads

Dato : 03-06-08 22:11

On Tue, 3 Jun 2008 22:18:12 +0200, "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk>
wrote:

>Jeg har ikke prøvet endnu men jeg vil mene at der skal mere power på. Jeg
>har indkøbt en stødgiver til et kreaturhegn til formålet.

9 volt er da rigeligt. Har du aldrig sat tungen på et 9 volt batteri?

Et hegn behøver jo ikke være dødeligt. En snegl der rører en tråd
med 9 volt i vil ikke være i stand til at krydse den.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-06-08 22:36

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> 9 volt er da rigeligt. Har du aldrig sat tungen på et 9 volt batteri?
>
> Et hegn behøver jo ikke være dødeligt. En snegl der rører en tråd
> med 9 volt i vil ikke være i stand til at krydse den.

Men ellers vil en løsning, hvor et eller andet 'udhæng' i træ/cement
(billigt), der smøres med kunstgødnings-grød være effektivt. Det må ikke
kunne regne af, eller hegnet være så lavt, at opsprøjt vil vaske
kunstgødningen af. I så fald holder det mindst en sæson.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 04-06-08 06:38

"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev i meddelelsen

> 9 volt er da rigeligt. Har du aldrig sat tungen på et 9 volt batteri?
>
> Et hegn behøver jo ikke være dødeligt. En snegl der rører en tråd
> med 9 volt i vil ikke være i stand til at krydse den.

Jeg vil nu for det første helst slå dem ihjel og for det andet er det ikke
det samme at sætte tungen direkte på polerne og så have en lang ledning
imellem.

Steen.

Fra : Holst

Dato : 04-06-08 08:07

Steen Jakobsen wrote:

> Jeg vil nu for det første helst slå dem ihjel og for det andet er det ikke
> det samme at sætte tungen direkte på polerne og så have en lang ledning
> imellem.

De sneglehegn, man kan købe, kører mig bekendt også blot på almindelige
batterier. Om det så er et enkelt 9 V eller flere små, ved jeg ikke.

Fra : René Hansen

Dato : 05-06-08 01:50

Dennis <db> skrev:
>Hej Gruppe,

> [...]

Hej Dennis
Jeg ka' selvfølgelig ikke huske linket nu, men for år tilbage
fandt jeg et link til en svensk hjemmeside, hvor en
hjemmegartner-hobbyist-plantefreak (vælg selv) havde beskrevet
sit system som virkede fortræffeligt.
Hans metode var at sætte nogle brædder på højkant hele vejen
rundt om haven/bedene og på disse brædder sætte to kobber tråde
med ca en cm's afstand.
De to tråde rører ikke ved hinanden, de danner hver en slags
ring som hver især er forbunder med en ledning til en lille
transformer som giver ca 24 Volt vekselstrøm fra sig.
Det skulle efer sigende virke fortrinligt.
Husk blot at sætte transformeren inden døre et eller andet sted
så ingen ka komme til skade.

Håber du kan bruge det til noget....

Fra : CC

Dato : 05-06-08 07:44

"René Hansen"
> [...]
> Det skulle efer sigende virke fortrinligt.
> Husk blot at sætte transformeren inden døre et eller andet sted

Brug transformeren fra jule-træs-kæde-belysningen, så er alle elektrisk krav
til 230V siden opfyldt.
Alternativt brug en 12-24 V bil akkumulator.

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-08 19:36

René Hansen wrote:
> [...]
> Det skulle efer sigende virke fortrinligt.
> Husk blot at sætte transformeren inden døre et eller andet sted

Hej Rene,

Tak for dit svar. Jeg havde lidt håbet, at der var nogle som havde
lavet en batteriløsning i en lille kasse for enden af hvert højbed.
Hvis jeg skal trække kabler fra et af mine 220V udtag, bliver det en
noget længere kabelføring. Men jeg vil da prøve at se, om jeg kan finde
den svenske hjemmeside.

/Dennis

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-06-08 20:09

> [...]
> Hvis jeg skal trække kabler fra et af mine 220V udtag, bliver det en
> noget længere kabelføring. Men jeg vil da prøve at se, om jeg kan finde

Der er da nogen der sælger sneglehegn med batterier. Jeg tvivler bare på at
de virker, specielt efter at have læst erfaringer vedrørende et 12 v dc
system som én havde lavet. AC har nok bedre virkning, det føles ihvertfald
sådan i mine fingre 24-48 volt skulle nok kunne mærkes af en våd slimet
snegl og 230 volt vil nok få den til at eksplodere.
Det sidste er jo bare ikke helt ufarligt, det er derfor jeg tænker i elhegn
løsninger.
Du kunne jo selv prøve dig frem, f.eks med et 24 volt dc anlæg så kan du jo
se om det duer.

Steen.

Fra : Kim2000

Dato : 05-06-08 22:37

"Dennis" <db> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjemmeløsning med kobbertråde og nogle 9-volts batterier, men hvordan!?
>
> Er der nogle her i gruppen der har gode erfaringer med gør-det-selv

Vi har indkøbt en alumiliumsskine, der er bukket som et omvendt F, der peger
nedad, vinklen er 45 grader ned af, kanten og det at det er så tyndt gør at
sneglen ikke kan kravle over kanten. Sidste år var der ingen snegle i
køkkenhaven og det var der i blomsterbedene, så jeg tro det virker.

mvh
Kim