Fuger?
Fra : /Peter

Dato : 30-05-08 15:33

Har fået sat nye vinduer i, skal have fuget rundt om,
skal man lade et firma lave det, eller prøve selv,
hvad med udvendig / indvendig er der forskel på hvilken fugemasse der
skal anvendes der.

Hvad er prisniveauet på hos div. fugefirmaer?

Mange tak...in advance

Fra : Kåre

Dato : 30-05-08 15:59

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> anvendes der.
>
> Hvad er prisniveauet på hos div. fugefirmaer?

Jeg kunne aldrig finde på at sætte en fugemand til det, men det er jo smag
og behag og et spørgsmål om penge og dovenskab...

Det er ikke svært at fuge. Fugemanden kan nok gøre det hurtigere end dig,
men næppe specielt meget pænere.

Udvendigt har jeg haft held til at bruge ekspanderende fugebånd. Det er
fantastisk nemt og giver en flot ens fuge.
Ellers bruger man bare en mørtel fuge, med fugepind osv. Det er også nemt
men det skal jo blandes og det sviner lidt.
Udvendige fuger skal altid være diffusionsåbne.

Indvendig bruger du en ikke-diffusionsåben fugemasse. Sådan en du smider på
med fugepistol.
Jeg er gået væk fra at bruge de billige til 7-10 kroner. De dur IKKE!
Jeg bruger DANA lim. En tube for ca. 50-60 kroner tror jeg. DET dur, og er
fantastisk let at glatte ud uden grisseri.

Kåre

Fra : /Peter

Dato : 30-05-08 17:49

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse

> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne aldrig finde på at sætte en fugemand til det, men det er jo
> smag og behag og et spørgsmål om penge og dovenskab...

En kollega fortalte at det var billigere end man selv kunne gøre det
derfor disse spørgsmål, men mange tak Kåre...

Fra : Kåre

Dato : 30-05-08 20:12

> En kollega fortalte at det var billigere end man selv kunne gøre det
> derfor disse spørgsmål, men mange tak Kåre...

Hehheh...
Det var ganske givet den slags kollega som ikke kunne overskue opgaven selv,
og prøver at få god samvittighed ved at påstå at det er billigere med en
fugemand...

Din kollega påstår at den pris som fugemanden skal have for materialer i
forhold til det du selv skulle give, er mindre end hans timeløn?
Næppe. Ikke engang orange.
Det er da muligt at han har materialerne billigt. Men prisforskellen kan
næppe betale hans løn.

Kåre

Fra : Per H

Dato : 30-05-08 18:59

On Fri, 30 May 2008 16:32:31 +0200, "/Peter" <nospam@no.mail> skrev:

> [...]
>skal anvendes der.
>
>Hvad er prisniveauet på hos div. fugefirmaer?

hvis du aldrig har prøvet det tidligere, så betal dig fra det.

Det er normalt byggecilikone, og det er ikke til at rense af, hvis du
sviner med det. Der skal jo også stoppes osv,

normalt lægger man en akryl fuge indendørs, eller sætter lister på.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Kåre

Dato : 30-05-08 20:08

> hvis du aldrig har prøvet det tidligere, så betal dig fra det.
Hold nu op!
Hvis man ikke må prøve fordi man aldrig har prøvet det før, hvordan skal man
så nogensinde kunne komme til at gøre det selv?
At fuge er altså ikke den største videnskab.
Jeg har også engang gjort det første gang. Og efter at have rådført mig hos
andre der vidste hvordan, så gik det skam helt fint.
Jeg er stadig en tøsedreng, og bruger ofte malertape til at dække af. Så får
jeg en helt lige fuge, uden svineri. Det er ganske nemt.

> Det er normalt byggecilikone, og det er ikke til at rense af, hvis du
> sviner med det. Der skal jo også stoppes osv,
Så brug malertape.

Når jeg skifter vinduer (har haft et par ga,le huse og rådne vidnuer), så er
det bare i med vinduet, skum rundt omkring (DET skal man så lige have taget
på, ellers går det galt. Men man skal jo lige prve første gang).
Fugestop i og så fuges der.
Ingen fugestop udvendig hvis du vælger at bruge fugebånd.

God arbejdslyst.
Kåre

Fra : Per H

Dato : 30-05-08 21:07

On Fri, 30 May 2008 21:08:20 +0200, "Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev:

>Hold nu op!
>Hvis man ikke må prøve fordi man aldrig har prøvet det før, hvordan skal man
>så nogensinde kunne komme til at gøre det selv?

der er ting her i tilværelsen man skal holde sig fra, Jeg har set
mange der ødelægger et nyt vindue med cilikone op af sider, og på
murstenene.

hvis der ikke er lidt handymand i vedkommende, kan det ikke svare sig

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Mureren

Dato : 31-05-08 00:17

> Når jeg skifter vinduer (har haft et par ga,le huse og rådne vidnuer), så
> er det bare i med vinduet, skum rundt omkring (DET skal man så lige have
> taget på, ellers går det galt. Men man skal jo lige prve første gang).

Hvis du kun bruger skum til at montere dine vinduer, så siger det rigeligt
om dine krav til håndværk!

Mvh.
Mureren

Fra : Kåre

Dato : 31-05-08 13:27

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kun bruger skum til at montere dine vinduer, så siger det rigeligt
> om dine krav til håndværk!

Manden spørger om hvordan det er med fugning af vinduer, IKKE montage.
Derfor følte jeg ikke trang til at fortælle om hvilke og hvor mange
karmskruer jeg benytter til at montere mine vinduer med.
Og idet han spørger om fugning går jeg ud fra vinduerne allerede er
monteret...

mvh
Kåre

Fra : /Peter

Dato : 31-05-08 15:53

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du kun bruger skum til at montere dine vinduer, så siger det
> rigeligt om dine krav til håndværk!

Jeg havde en tømrer til at hjælpe med isætnning både vinduer, skruer og
fugeskum så der kun skulle lægges en udvendig og indvendig fuge, jeg
havde en murer til at lægge en ny sålbænk, men han fugede ikke siderne
udvendig af ukendte grunde, det skulle fugemanden gøre!?

Fra : Lars Hansen

Dato : 30-05-08 20:00

> [...]
> anvendes der.
>
> Hvad er prisniveauet på hos div. fugefirmaer?

Hej Peter

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg brugte fornylig et lille
enmands fugefirma fra Roskilde til at fuge udvendigt og indvendigt ved 5
nymonterede vinduer.
Han stoppede, fugede og glattede. Og det er virkeligt flot lavet.

Samlet pris inklusiv kørsel: 800,- + moms..........

Helt ærligt, jeg gad ikke selv stoppe og fuge 5 vinduer når han kunne gøre
det for den pris.
Som jeg forstod det på ham tager han 40 kroner pr. meter ved mindre opgaver,
men ved større opgaver (5 vinduer for eksempel) afregnes der ikke pr. meter.
Hvis du bor et sted på midtsjælland og vil have hans navn og telefonnummer,
skriver du bare og jeg skaffer det.

Mvh
Lars Hansen

Fra : /Peter

Dato : 31-05-08 15:56

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du bor et sted på midtsjælland og vil have hans navn og
> telefonnummer, skriver du bare og jeg skaffer det.

OK, ham jeg har bestilt vil have 600,- før fyraften for to 200x200cm
vundiuer + et mindre 60x200cm.
for den ene side og 1200 ++ efter fyraften for den anden side, det synes
jeg så lyder rimeligt dyrt i forhold til dit, som formodentligt blev
lavet inden for arbejdstid.

Fra : /Peter

Dato : 31-05-08 15:58

> [...]
> for den ene side og 1200 ++ efter fyraften for den anden side, det
> synes jeg så lyder rimeligt dyrt i forhold til dit, som formodentligt

I Nordjylland !
("så lovligt som muligt" hedder det heroppe