"Murgrunder"
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-05-08 17:24

Hejsa

Forrige år pudsede jeg dele af mit hus op - til dette brugte jeg en
pulvermasse der skulle blandes med vand som grunder.. det blev til
sådan en hvid masse der skulle pensles på og tørre. Oven på denne
kunne jeg så pudse med mit normale puds.

Jeg kan med djævlens magt bare ikke huske hvad det var for noget jeg
brugte - er det noget som siger jer noget?

Jeg _mener_ posen var blå og pulveret hvidt.

Det er en blanding som giver den "færdige" puds noget solidt at binde
sig fast på.

Jeg har også noget alm. murgrunder i blålig vædske, men jeg kan ikke
helt gennemskue om den kan det samme da beskrivelsen henvender sig til
en væg der skal males og derfor grundes først.

Fra : Max

Dato : 29-05-08 18:21

Hej Martin

> Det er en blanding som giver den "færdige" puds noget solidt at binde
> sig fast på.

Jeg vil tro det er murbinder, en betegnelse for noget PVA klæber
man kan behandle med før pudsning og man kan også blande
det i pudsen.

--
Mvh Max

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-05-08 18:27

>Jeg vil tro det er murbinder, en betegnelse for noget PVA klæber
>man kan behandle med før pudsning og man kan også blande
>det i pudsen.

Hvis jeg søger på "murbinder" så finder jeg noget jeg ikke helt kan
smøre på

Jeg har dog søgt og søgt og alt hvad jeg umiddelbart kan finde
fortæller jeg "bare" skal blande en tynd vælling af mit normale
pudsemørtel og "kaste" på og så bruge min murbørste til at få det godt
ind i revner og sprækker.

Mon det er lige så godt eller blot den normale løsning hvor de jeg
brugte før måske er den "forkromede" løsning?

Fra : Max

Dato : 29-05-08 19:26

Hej Martin

> [...]
> fortæller jeg "bare" skal blande en tynd vælling af mit normale
> pudsemørtel og "kaste" på og så bruge min murbørste til at få det godt

I bund og grund kan du bare hælde hvid snedkerlim i din puds og bruge
det (snedkerlim er PVA klæber). Jeg har haft stor glæde af at svumme
med en tynd blanding af cement, Alfix (fliseklæber) og PVA lim.

--
Mvh Max

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-05-08 19:55

>I bund og grund kan du bare hælde hvid snedkerlim i din puds og bruge
>det (snedkerlim er PVA klæber). Jeg har haft stor glæde af at svumme
>med en tynd blanding af cement, Alfix (fliseklæber) og PVA lim.

Jeg må i gang i morgen igen.

Tak for tips :)