Hvordan bør et fladt (isoleret) værksteds-~
Fra : Jan

Dato : 28-05-08 13:24

Til efteråret skal vi ha' bygget et kombineret garage/værksted, efter
"skotøjsæske-modellen", altså med næste fladt tag. Bygningen opføres i
mursten. Taget skal have en lille hældning, så regnvand kan løbe af. Jeg har
tænkt mig at taget skal laves af stål-bølge-plader.

Mit største problem er hvordan taget _over_værkstedet_ skal konstrueres. Det
skal nemlig være isoleret, og jeg har ikke helt styr på hvordan de
forskellige "lag" skal bygges op. Udover det naturligvis skal være vandtæt,
så er der vel en kondensvand-problematik jeg skal tage højde for?

Jeg forestiller mig disse "lag":

- Tag
- Træplade(r) (hvilken type/tykkelse?)
- Dampspærre (hvilke materiale er det?)
- Rockwool
- Plastic?
- Beklædningsbrædder

Er de korrekte (mangler der nogen), og er de lagt i den rigtige rækkefølge?

Skal der være "luft" imellem nogle af lagene?

Vil være glad for respons/hjælp!

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-08 14:30

> - Tag
> [...]

Hvis værkstedet ikke er opvarmet så drop dampspærren - hvis det skal være
opvarmet så kun _et_ lag. Dit plastik og dampsrre er vel det samme. Og hvis
det skal være opvarmet kunne jeg forestille mig at kommunen ville stille
nogle krav til isoleringen/tætheden. Tag og undersøg det

Frit efter hokommelsen

Tag
Ventilation min 50-70mm (vist ved skrå tage - skal er mere til ved flade ?)
Isolering - gerne 200mm eller mere
Damppærre
Loftsbeklædning

Du kan evt lægge dampsærren op til 1/3 ind i isoleringen. Derved kan du få
lave elinstallatioen under den (=færre huller). Feks 50mm med lemm,
damspærre og så de 200mm overnpå.