Smøring af hækkeklippersværd
Fra : Andersen [3650]

Dato : 25-05-08 09:00

Til sååån en hækkeklipper er der et
hylster man kan hænge på vægen og
have fyldt med noget smørende.
Dette skulle så gøre at sværdet altid
et smurt og klar til klipning.
MEN hvad er jeres erfaring for hvad
der duer, og er godt for sværdet?

Hidtil har det bare fået et pift WD40,
men nu skal der nye boller på suppen

Fra : Max

Dato : 25-05-08 09:07

Hej Andersen

> MEN hvad er jeres erfaring for hvad
> der duer, og er godt for sværdet?

Selvfølgelig er det godt for sværdet, men det
er et værre svineri med det dryppen når man
hiver den op.

> Hidtil har det bare fået et pift WD40,

Sådan har jeg gjort i 20 år, WD40 før, under og
efter klipningen, og det bliver jeg ved med.

--
Mvh Max

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-05-08 09:27

> Hidtil har det bare fået et pift WD40,
> men nu skal der nye boller på suppen

Jeg har en oliekande - noget i stil med denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2288&n=10
Denne kande er fyldt med det billigste motorolie jeg kan få - 10 -20 kr pr
l. i Aldi eller lign.
Før jeg starter klipningen får maskinen et par solide sprøjt langs sværdet,
og så klipppes der ellers løs - skal jeg klippe langt (det skal jeg
heldigvis ikke mere) - så får svædet et par sprøt undervejs.
Når jeg er færdig, så puster jeg sværdet rent for blade og snavs med
trykluft, og giver så atter et par solide sprøjt olie fra smørekanden, og
lade maskinen køre et øjeblik for at fordele olien mellem tænderne).
Derefter svøbes sværdet ind i en gammel avis, og maskinen lægges væk.
Dette har jeg gjort i en 20 år nu med min gamle Black&Decker som jeg har
arvet fra min far, og sværdet er stadigvæk rustfrit og maskinen klipper som
den altid har gjort.

- WD40 er jo noget tyndt stads uden ret meget smørelse ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : René Hansen

Dato : 25-05-08 09:33

Andersen [3650] <siger@det.ikke> skrev:
>Til sååån en hækkeklipper er der et
> [...]

Jeg bruger spildolie fra bilen, det funker perfekt med at smøre
sværdet med en gammel opvaskebørste før og efter klipning

Rene

Fra : Armand

Dato : 25-05-08 11:04

Andersen [3650] skrev:
> Til sååån en hækkeklipper er der et
> [...]
Er du sikker på at dét hylster er vædske-tæt?
Mit er kun til for at beskytte klingen mod omgivelserne og vice versa!

God gammeldags "symaskine-olie", som stadig kan findes på hylderne rundt
omkring (min flaske kommer fra T-Hansen), er skabt til sådan finsmøring!

--
Armand.
(der dog sjældent bruger andet det det praktiske WD40)

Fra : Ole Pedersen

Dato : 25-05-08 11:09

Min står i en blanding af olie og petroleum. og hylsteret er tæt, men det
kan være lidt et svineri at tage den op. så den skal stå og dryppe af på en
gammel avis inden man tager den i brug

Ole

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 25-05-08 15:29

On Sun, 25 May 2008 10:59:35 +0200, Andersen [3650] wrote:

> Til sååån en hækkeklipper er der et
> [...]

Kædesavsolie påført jævnligt når den er i brug er også brugt med succes.
Fordelen ved det er at det ikke "falder af" så nemt.

Jeg tror ikke du vinder det helt store ved at sværdet er neddykket i olie
hvis alternativet er at der er rengjort og smurt fornuftigt inden
klipperen lægges på hylden efter brug.

--
JÅH

Fra : Armand

Dato : 25-05-08 16:54

Jens Åge Holm skrev:

> Kædesavsolie påført jævnligt når den er i brug er også brugt med succes.
> Fordelen ved det er at det ikke "falder af" så nemt.

Lige netop kædesavsolie ville jeg regne for at være for klistret til dét
brug :-|

--
Armand.

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 25-05-08 20:28

On Sun, 25 May 2008 18:54:17 +0200, Armand wrote:

> Lige netop kædesavsolie ville jeg regne for at være for klistret til dét
> brug :-|

Min far har brugt det de sidste 15 år med, efter min vurdering, godt
resultat. Evt. kunne det fortyndes lidt med noget andet olie.

Kædesavsolie indeholder vel også nogle ting der modvirker korrosion samt
smører kædeled - det burde kunne virke udemærket på en hækklipper.

--
JÅH

Fra : Armand

Dato : 26-05-08 02:09

Jens Åge Holm skrev:

> [...]
>
> Kædesavsolie indeholder vel også nogle ting der modvirker korrosion samt
> smører kædeled - det burde kunne virke udemærket på en hækklipper.

Kædesavsolie er sejt og klistret!
Kædeleds bevægelser er langt mindre end hækkeklipper-klingernes og
derved at det forbliver klistret fastholder det snavs som vil virke
opslidende på såvel klingerne, som skæret :-|

--
Armand.
(altid med adgang til kædespray, men aldrig brugt det til hækklipperen)

Fra : Jens Åge Holm

Dato : 26-05-08 22:30

On Mon, 26 May 2008 04:08:35 +0200, Armand wrote:

> Kædesavsolie er sejt og klistret!
> Kædeleds bevægelser er langt mindre end hækkeklipper-klingernes og
> derved at det forbliver klistret fastholder det snavs som vil virke
> opslidende på såvel klingerne, som skæret :-|

Det lyder meget rimeligt - det holder ihvertfald på skidtet.

Det kan måske have noget at gøre med at hækken kun har normal
parcelhusstørrelse og at sværdet ikke bliver stukket i jorden der gør at
det tilsyneladende ikke har taget synlig skade.

Det er ihvertfald ikke rustet - men hvis det delvist skyldes at det bliver
slebet rent ved brug er det selvfølgelig ikke en kvalitet

--
JÅH