Beplantning langs grund
Fra : news.tele.dk

Dato : 20-05-08 21:14

Kære gruppe

Jeg har erhvervet mig en byggegrund på 14.500 m2 som jeg først agter at
bygge på om ca. 4 år. Min plan er dog at beplante grunden allerede nu, så
den ikke står helt bar når huset er opført. Da grunden er temmelig stor har
jeg på forhånd opgivet at så en hæk, da det vil være meget omfattende at
klippe den hele vejen rundt. Jeg havde mere tænkt på en slags træer, buske
eller lignende.

Er der nogen der har nogle gode forslag?. det skal være temmeligt billigt og
skal helst ikke klippes særlig meget. De nærmeste naboer er ca. 85 meter
væk, så det gør ikke noget hvis det ikke bliver til helt tæt bevoksning.

Nogen forslag?

--
Venlig Hilsen

Jacob Viberg Nielsen
Handest, (9500 Hobro)
Jacob@jv-web.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-05-08 22:13

> [...]
> og skal helst ikke klippes særlig meget. De nærmeste naboer er ca. 85
> meter væk, så det gør ikke noget hvis det ikke bliver til helt tæt

Vi har sat 3 rækker af alt muligt, der om et par år er det smukkeste
plantebælte. Det er sat af "pinde", så det er billigt i etablering (6-10 kr
pr plante på en planteskole). Vi har valgt 3 højder, så de yderste giver
godt med læ og de inderste er blomstrende buske i 1½-2 m højde, der kan
lukke tæt nede, men med så stor en grund har du jo noget større rammer at
arbejde med, så pas på du ikke vælger for småt.

Ud over læbælte, så ville jeg lave en plan for haven, så du får den delt i
rum og ikke bare en stor mark. Det behøver ikke være dyrt, men det skal
passes det første år, så det får godt fat go ikke bliver kvalt i græs.

Mvh Maria

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-08 13:50

"news.tele.dk" <jacob@jv-web.dk> wrote in message
> [...]
> og skal helst ikke klippes særlig meget. De nærmeste naboer er ca. 85
> meter væk, så det gør ikke noget hvis det ikke bliver til helt tæt

Vi plantede en del træer for 3-4 år siden

Vi valgte en del forskellige træer, efter at have talt med en gut fra Hede
selskabet
Tror det kostede 5-8 kr pr træ.

Alle plantet med 1,25 meters mellemrum (tror jeg det var)
Hvidgran er idag 1 meters penge høje, og ikke særligt tætte.
Tuja. ½ meters penge. (Ville jeg ikke vælge idag).
Fyr (hedder "Pinus Frank Sinatra" eller sådan noget) er idag stadig meget
små. (< ½ meter)
Hvidtjørn og Rød Eg sat skiftevis. Er begge idag et par meter høje, og står
meget flot. Klart det bedste valg. P.T.

Ved ikke om det ændre sig, men jeg er godt nok forundret over at Fyr og
Thuja er så langsomt vokensende.

Jeg kan tage nogle Fotos, hvis du er interesseret.

Jeg har forøvrigt nogle buske i min have, som er meget tætte, og ikke er
højere end 2 meter. Tror de hedder snebær. (De har hvide bær)
De breder sig dog, men behøver ikke at blive klippet ned.

Ellers er der jo Hyben.

Bjarne K.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-05-08 07:17

On May 22, 2:49 pm, "Bjarne K." <n...@niet.ne> wrote:

> Vi plantede en del træer for 3-4 år siden
>
> Vi valgte en del forskellige træer, efter at have talt med en gut fra Hede
> selskabet
> Tror det kostede 5-8 kr pr træ.

Incl. plantning eller kun for planten ?

> Hvidtjørn og Rød Eg sat skiftevis. Er begge idag et par meter høje, og står
> meget flot. Klart det bedste valg. P.T.
> Jeg kan tage nogle Fotos, hvis du er interesseret.

Vi skal have lavet et læhegn her til efteråret, og vil gerne have
nogle billeder af Hvidtjørn og Rødeg.

> Ellers er der jo Hyben.

Er jo vist ret svær at komme af med igen

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-08 14:46

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

> Incl. plantning eller kun for planten ?

Kun for træet. Vi stod selv for beplantningen. Hvis vi som Marie skulle have
flere rækker, tror jeg dog at vi havde batalt os fra dette også.

> Vi skal have lavet et læhegn her til efteråret, og vil gerne have
> nogle billeder af Hvidtjørn og Rødeg.

Skal tage nogle forskellige billeder i aften, og smide et link her.

>Er jo vist ret svær at komme af med igen

Jow det !

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-08 18:06

On Thu, 22 May 2008 15:46:24 +0200, "Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote:

>Kun for træet. Vi stod selv for beplantningen. Hvis vi som Marie skulle have
>flere rækker, tror jeg dog at vi havde batalt os fra dette også.

Hvorfor?
Det svære er som sådan ikke selve plantningen - jeg satte for et par år
siden 80 meter læbælte i tre rækker på et par timer.

Det svære og arbejdskrævende er forberedelsen. Her fik jeg min nabo til
at pløje stykket, efter jeg 10 dage forinden havde givet glyphosat. Der
blev plantet direkte i jorden derefter, der var ikke yderligere
jordarbejde i det.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-08 19:40

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
> at pløje stykket, efter jeg 10 dage forinden havde givet glyphosat. Der
> blev plantet direkte i jorden derefter, der var ikke yderligere

Troede det var et kæmpearbejde, at plante så mange træer. Mener at have set
at de bliver plantet med en maskine (har måske set forkert)
Har da også en gammel traktor, så det havde måske været en overkommelig
opgave.

Bjarne K.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-08 22:13

On Thu, 22 May 2008 20:40:03 +0200, "Bjarne K." <bjk@ost.ppp> wrote:

> [...]
>at de bliver plantet med en maskine (har måske set forkert)
> Har da også en gammel traktor, så det havde måske været en overkommelig

Selvfølgelig går det hurtigere med en plantemaskine. Men jordarbejdet
forud er det samme. Og der skal mindst to til at operere en
plantemaskine - en på traktoren og så en for hver række som maskinen
skal plante. Så skal der pludselig plantes ret meget før det kan svare
sig.

Mit sprøgsmål var også lidt af nysgerrighed - var det virkelig så slemt
at plante de træer i gjorde, at i vil betale andre for det hvis det var
f.eks dobbelt så mange?

Jeg går jo med sådan noget til daglig, så for mig er det bare lige ud af
landevejen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-08 22:30

> [...]
>

> Mit sprøgsmål var også lidt af nysgerrighed - var det virkelig så slemt
> at plante de træer i gjorde, at i vil betale andre for det hvis det var

Nu plantede jeg "heldigvis" kun 50 (25+25) Hvidtjørn og Rødeg, og det var
klaret i løbet af en dag eller to. Min kone klarede resten

> Jeg går jo med sådan noget til daglig, så for mig er det bare lige ud af
> landevejen.

Jo det var heller ikke slemt. Vi havde valgt at plante dem om foråret (Fik
dem vist fra kølerum), så vi trissede rund med vuffe på slæb, og gravede
huller.

Bjarne K.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-08 22:01

> Jo det var heller ikke slemt. Vi havde valgt at plante dem om foråret (Fik
> dem vist fra kølerum), så vi trissede rund med vuffe på slæb, og gravede
> huller.

Vi satte en spade i jorden, vippede den, satte planten bag spaden og trak
den op. Så hev vi planten et par cm op, så det passede og rødderne rettede
sig ud - det tog ikke mange sekunder, og vi satte 100 planter på et par
timer inkl. sortering og planlægning (vi havde forregnet os ved bestlinngen,
så der skulle lige laves en ny plan).

Mvh Maria

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-05-08 19:42

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> Skal tage nogle forskellige billeder i aften, og smide et link her.

Blev sq sat til at arbejde da jeg kom hjem, og er nu blevt sat til at lave
mad, så det bliver nok først imorgen, jeg kommer forbi der hvor træerne
står.

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 23-05-08 18:23

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message
On May 22, 2:49 pm, "Bjarne K." <n...@niet.ne> wrote:

> Vi skal have lavet et læhegn her til efteråret, og vil gerne have
> nogle billeder af Hvidtjørn og Rødeg.

Her er lidt forskellige fotos af vores træer:

http://picasaweb.google.dk/BjarneJK/Forskelligt/photo?authkey=c3qPqiXpGYE#5203616594528752738

1: Rødeg - Hvidtjørn
2: Thuja
3: Fyr
4 og 5: Hvidgran
6: Rødeg - Hvidtjørn

De er alle plantet nogenlunde samtidigt.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-05-08 01:54

On May 22, 7:05 pm, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> at pløje stykket, efter jeg 10 dage forinden havde givet glyphosat. Der
> blev plantet direkte i jorden derefter, der var ikke yderligere

Lidt samme forberedelse er jeg i gang med.
Naboen har pløjet det og harvet det.
Jeg har sprøjtet det 2 gange, en gang med glyphosat og en gang med
glyphosat + MCPA (samme aktivstof som i plænerens)
Når det hele er dødt harver jeg det igen og så bliver der plantet 2 x
50 læhegn til efteråret.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-05-08 01:55