Hvor hurtigt kører en Havetraktor
Fra : Peter

Dato : 20-05-08 16:04

Jeg overvejer at købe en havetraktor, da jeg skal slå græsset hos noget
familie der bor en 1 km fra hvor jeg bor. Kan man køre med traktoreren uden
for plænen og kører den mere end 10 km i timen. Eller er det et must at have
en trailer.

Fra : Holst

Dato : 20-05-08 16:11

Peter wrote:

> [...]
> for plænen og kører den mere end 10 km i timen. Eller er det et must at have

Det kommer nok an på havetraktoren. Mit indtryk er, at de kører omtrent
ganghastighed, så 1 km må kunne tilbagelægges i en sådan på 10 minutter.
Sikkert kortere tid end det tager at stoppe den på en trailer, køre
derhen og få den af igen.

En hurtig googling giver for eksempel følgende information:

http://www.tgkshop.dk/product.asp?product=173

Fra : Max

Dato : 20-05-08 16:52

Hej Peter

> Jeg overvejer at købe en havetraktor, da jeg skal slå græsset hos
> noget familie der bor en 1 km fra hvor jeg bor. Kan man køre med
> traktoreren uden for plænen og kører den mere end 10 km i timen.

Jeg tror grænsen for den slags køretøjer ligger på 8km/time, hvis de
kan køre stærkere bliver de pludselig køretøjer der skal ind under
færdselsloven og sådan.

--
Mvh Max

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 20-05-08 18:52

> Hej Peter

> Jeg tror grænsen for den slags køretøjer ligger på 8km/time, hvis de
> kan køre stærkere bliver de pludselig køretøjer der skal ind under
> færdselsloven og sådan.

havetraktorer går under færdselsloven og må ikke køres på offentlig vej, der
ver en sag for en del år siden, mener det var på samsø hvor en ældre mand
fik en bøde for at køre på vejen, da han var på vej til et plejehjem for at
sælge løg

--
Hilsen Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : Holst

Dato : 20-05-08 19:18

Gilbert....(5750) wrote:

> havetraktorer går under færdselsloven og må ikke køres på offentlig vej,

Al færdsel på offentlig vej hører jo under færdselsloven.

Men kan du lægge en paragraf på bordet, der siger, at havetraktorer ikke
må køre på offentlig vej?

En havetraktor er vel et motorredskab i lovens øjne, og et sådant kræver
kørekort, hvis man vil føre det på offentlig vej.

Fra : sidse

Dato : 20-05-08 19:42

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> [...]
>
> En havetraktor er vel et motorredskab i lovens øjne, og et sådant kræver
> kørekort, hvis man vil føre det på offentlig vej.

Og motorredskaber skal have lys og traktortrekant på, så må de køre på
offentlig vej så vidt jeg ved, hvis det altså har et formål, og det må man
sige det har hvis den skal transportere sig selv fra a til b.
Den må dog ikke fragte gods af nogen art.

Henrik

Fra : Kim2000

Dato : 20-05-08 22:39

"Gilbert....(5750)" <gilbert@roen[remove]have.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mand fik en bøde for at køre på vejen, da han var på vej til et plejehjem

På Samsø!!! Så må det være en københavnerbetjent der havde forvillet sig
derover, Samsø er det vilde vesten med hensyn til færselsloven....

Fra : Max

Dato : 20-05-08 19:58

Hej Peter

> Jeg overvejer at købe en havetraktor, da jeg skal slå græsset hos

Det er svært at finde ud af om den i det hele taget må køre på
offentlig vej uden at være indregistreret, men en ting kan man
finde ud af, og det er at alle motorkøretøjer der køre på offentlig
vej skal have en ansvarsforsikring, så det vil nok være en rigtig
god ting at sikre sig at man er ordentlig forsikret når man køre
på den.

--
Mvh Max

Fra : Kåre

Dato : 20-05-08 22:45

"Peter" <klo@gi.com> skrev i en meddelelse news:g0up9v$9rd$1@aioe.org...
> [...]
> familie der bor en 1 km fra hvor jeg bor. Kan man køre med traktoreren
> uden for plænen og kører den mere end 10 km i timen. Eller er det et must

Jeg har ikke forstand på om det er lovligt eller ej...
Men jeg kan absolut ikke følge min havetraktor i almindelig gang når den
kører i højeste gear.
Jeg skal i hvert fald løbe i jævnt godt tempo.
Hvad det svarer til i km/t aner jeg ikke, men 1 km kan ikke tage lang tid at
tilbagelægge.

Her hvor jeg bor, lidt ude på landet, er det normal praksis at man kører sin
havetraktor ned på tanken for at fylde benzin på...lovligt eller ej...
Bor man lidt ude på landet, kan man vel bare køre ude i rabatten/markkanten.
Det er vel ikke ulovligt?
Man kan evt. slå græsset i rabatten mens man kører

Kåre

Fra : Henning Lund

Dato : 21-05-08 06:06

Peter tastede:
> [...]
> traktoreren uden for plænen og kører den mere end 10 km i
> timen.
> Eller er det et must at have en trailer.

Under 10 km/t og gem dig i græsset hvis policen kommer, den må
ikke køre på vejen. Jeg har undersøgt det da jeg har en klipper
der tøffer rundt i en sommerhusområde, men den skal pænt på en
trailer når den skal flyttes.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/