Sprøjte insektsæbe med trykluft/malersprøj~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-05-08 20:10

Hej gruppe,

Jeg har et lille birketræ (ca 2½ m højt), som hvert år bliver voldsomt
angrebet af bladlus - bladene bliver ødelagt meget tidligt å sesonen.
Allerede nu er træet fyldt med bladlus.
Jeg prøver at bekæmåe bæsterne med hjemmelavet insektsæbe (brun sæbe, sprit
og vand) som jeg sprøjter på med en forstøversprøjte - men efter at have
sprøjtet træet, har jeg næsten krampe i hånden af alt det sprøjteri.

Dengang jeg købte min kompressor, købte jeg et tilbehørssæt som også
indeholdt en malersprøjte - den har aldrig været brugt, og jeg tror aldrig
jeg skal male med den.
Min tanke var så at påfylde denne sprøjte med insektsæbe, og så give det
lille træ en douche - men der dette for voldsomt ? - vil jeg blæse bladene
af træet ? - for så gør jeg jo bare skaden endnu værre ....

mvh

Andreas M. Hansen
-Doven haveejer

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-05-08 20:25

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> lille træ en douche - men der dette for voldsomt ? - vil jeg blæse bladene
> af træet ? - for så gør jeg jo bare skaden endnu værre ....

Hvis du har en reduktionsventil på kompressoren kan du køre trykket ned til
1.5-2 bar. Så er det til at styre. Et alternativ kunne være de elektriske
malersprøjter der er så moderne. De koster omkring en hund.

- Martin

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-05-08 18:30

On Mon, 19 May 2008 21:25:16 +0200, "Martin Petersen"
<usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote:

>Hvis du har en reduktionsventil på kompressoren kan du køre trykket ned til
>1.5-2 bar. Så er det til at styre. Et alternativ kunne være de elektriske
>malersprøjter der er så moderne. De koster omkring en hund.

Hvor kan man købe den, jeg har kigget efter en sådan i både HN, Biltema,
Aldi m.m.
mvh Ebbe

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-05-08 18:12

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor kan man købe den, jeg har kigget efter en sådan i både HN, Biltema,
> Aldi m.m.

Hold øje med tilbudaviserne. De var f.eks. i Aldi for 14 dage siden.

- Martin

Fra : Max

Dato : 19-05-08 20:40

Hej Andreas

> Min tanke var så at påfylde denne sprøjte med insektsæbe, og så give
> det lille træ en douche - men der dette for voldsomt ? - vil jeg
> blæse bladene af træet ? - for så gør jeg jo bare skaden endnu værre

Man blæser ikke blade af træer med en malersprøjte der er
indstillet korrekt. Men køb dig en 5 liters havesprøjte, den er
mere handy til den og andre opgaver i haven.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-05-08 18:34

On Mon, 19 May 2008 21:39:56 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Man blæser ikke blade af træer med en malersprøjte der er
>indstillet korrekt. Men køb dig en 5 liters havesprøjte, den er
>mere handy til den og andre opgaver i haven.

Er det den type, som man pumper op først, og dernæst sprøjter, og så
pumpe op igen , jeg synes det er elendige dyser, jeg har haft to, og
sikke noget jams.
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 20-05-08 19:08

Hej Ebbe

> Er det den type, som man pumper op først, og dernæst sprøjter, og så
> pumpe op igen , jeg synes det er elendige dyser, jeg har haft to, og
> sikke noget jams.

Jeg har en gammel gul/blå sag, den fungere faktisk rigtigt godt, kan
justeres fra fin ensartet støv til stråle. Bruger den til plænerens,
myregift, algefjerner, Roundup og andre flydene ting.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-05-08 17:39

On Tue, 20 May 2008 20:08:13 +0200, "Max"
> [...]

>justeres fra fin ensartet støv til stråle. Bruger den til plænerens,
>myregift, algefjerner, Roundup og andre flydene ting.

Jeg ville hellere have en elektrisk, hvis jeg blot kunne finde en
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 21-05-08 18:32

Hej Ebbe

> Jeg ville hellere have en elektrisk, hvis jeg blot kunne finde en

Kik efter en airless sprøjte, de kan vidst fåes til akumolator
drift også.

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 21-05-08 19:38

On Wed, 21 May 2008 19:31:46 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Ebbe

>Kik efter en airless sprøjte, de kan vidst fåes til akumolator
>drift også.

Hej Max, jeg fandt en på nettorvet coop ca. 300 kr
mvh Ebbe

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-05-08 22:09

> Er det den type, som man pumper op først, og dernæst sprøjter, og så
> pumpe op igen , jeg synes det er elendige dyser, jeg har haft to, og
> sikke noget jams.

Vi har haft vores i 4 år nu, og jeg ville ikke undvære den. Filteret skal
dog renses, når man har haft Zepelin i den, men det er jo til at leve med.

Mvh Maria

Fra : Lars

Dato : 19-05-08 20:46

Andreas M. Hansen skrev:
> [...]
> lille træ en douche - men der dette for voldsomt ? - vil jeg blæse
> bladene af træet ? - for så gør jeg jo bare skaden endnu værre ....

Hvis du står langt nok væk, så ødelægger du nok ikke noget, men får til
gengæld at få sæbe over det hele. Overvej evt. en alm. trykspøjte i
stedet - du kan få en fem liters til 60 kr. i Harald N.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 19-05-08 21:06

Mange tak for nogle gode indlæg! - og da jeg jo kan se at man kan få en 1,5
l tryksprøjte for 40 kr, og 5 liters for 60 kr, så er der jo ikke noget at
betænke sig på - jeg troede faktisk at de var meget dyrere....
Malersprøjten bliver glemt til dette projekt

mvh

Andreas M. Hansen