Bosch Akku Græstrimmer
Fra : Kasper

Dato : 16-05-08 16:47

Hej,

JEg har lige købt sådan en akku trimmer til var det 850kr, men inden jeg
pakker den op vil jeg lige høre om der er nogle der fraråder mig sådan en,
det er til en lille have 350m2 og primært græs.

Men jeg kan for de samme penge næsten få en benzin fyr der er væsentlig
stærkere, men hvis den anden lette/lille/ikke larmende kan klare det, så er
det jo fint...

nogle der har testet den?

og så har den jo Li Ion batteri, så det burde holde længe

Kasper
(har set de andre tråde omkring denne, men det kunne være nogle har nye
erfaringer?)

Fra : TJ

Dato : 16-05-08 18:45

"Kasper" <ask@ask.ask> skrev i meddelelsen
> JEg har lige købt sådan en akku trimmer til var det 850kr, men inden jeg
> pakker den op vil jeg lige høre om der er nogle der fraråder mig sådan en,
> det er til en lille have 350m2 og primært græs.

Det tror jeg går ok - batteriet holder ok. Jeg har haft den gamle udgave
batteri, og det gav hurtigt op, men det nye er godt

MEN jeg er ikke tilfreds med deres system med en kniv i stedet for
fiskesnøre - jeg mener kniven bliver meget hurtigt slidt op (mange skift)
Jeg pønser selv på at lave en kniv i alu - men kan ikke gennemskue om
maskinen kan holde til det

mvh TJ

Fra : Kasper

Dato : 16-05-08 18:49

"TJ" <niks@nej.dk> wrote in message
> [...]

> fiskesnøre - jeg mener kniven bliver meget hurtigt slidt op (mange skift)
> Jeg pønser selv på at lave en kniv i alu - men kan ikke gennemskue om

Klipper den ellers godt?
kender du prisen på nye knive?

Generalt har vi ikke ret meget der skal klippes hver gang, det er lige rundt
om nogle træer og langs lidt højbed etc...

Kasper

Fra : TJ

Dato : 16-05-08 20:05

> Klipper den ellers godt?
klipper helt ok - mener ikke, at den er så hurtig som med snøre, men det er
marginalt og nok meget subjektivt

> kender du prisen på nye knive?
nope, har lige købt den

> Generalt har vi ikke ret meget der skal klippes hver gang, det er lige
> rundt om nogle træer og langs lidt højbed etc...

Vi har næsten 1.200 m^2 og det går ok, en del er dog naturhave og derfor
ingen klipning
Hvis den ikke når rundt kommer den til ladning i kort tid (30 min) og det
giver lige det sidste

mvh TJ

Fra : Kasper

Dato : 18-05-08 10:46

> [...]
> fiskesnøre - jeg mener kniven bliver meget hurtigt slidt op (mange skift)
> Jeg pønser selv på at lave en kniv i alu - men kan ikke gennemskue om

Du har ret...

Det kan blive en kedelig affære med de knive, syntes jeg så de koster
omkring 5 til 6 kr stykket...

problemet med alu er vel det er meget hårdere ved det som det rammer,
træer/buske, og at den vel kommer lidt ud af ballance...

Men batteriet holder ganske glimrende

Kasper

Fra : Armand

Dato : 18-05-08 11:41

Kasper skrev:

> problemet med alu er vel det er meget hårdere ved det som det rammer,
> træer/buske, og at den vel kommer lidt ud af ballance...

Alu er væsentligt blødere end det stål som de originale knive er
fabrikeret af og vil meget let blive deformeret og derved komme ud af
balance - For slet ikke at tale om stumper der bliver slået af og flyver
i given retning med meget høj fart =

Hjemmegjorte alu-klinger er helt klart et DON'T :-|

--
Armand.

Fra : Kasper

Dato : 18-05-08 18:31

> Alu er væsentligt blødere end det stål som de originale knive er
> fabrikeret af

De er nu lavet i plastik....

Men kan se din pointe..

Kasper

Fra : Armand

Dato : 18-05-08 22:28

Kasper skrev:

> De er nu lavet i plastik....

OK!
Havde lige klinger fra buskryddere i tankerne istedet

Aprospos plast: Amerikanerne udviklede personel-miner med plastkugler
til brug i Vietnam - Argumentet var at formålet med sådanne miner var at
såre og dermed sætte soldater ud af spillet, og med plastkugler sårede
man mere effektivt, eftersom at disse var nærmest umulige at se på
røntgenbilleder =
Med andre ord: Hav respekt for plastfragmenter - F.eks. fra roterende
haveredskaber :-|

--
Armand.

Fra : TJ

Dato : 18-05-08 19:49

> [...]
> given retning med meget høj fart =
>
> Hjemmegjorte alu-klinger er helt klart et DON'T :-|

Som en anden har nævnt er det plast de originale er lavet af - og derfor
tror jeg godt at alu'en kan holde
Men jeg kan også godt se din pointe - jeg tror bare ikke at den kan klare
vægten af en stålkniv

æv så er jeg lige vidt

mvh tj

Fra : Armand

Dato : 18-05-08 22:46

TJ skrev:

> [...]
> tror jeg godt at alu'en kan holde
> Men jeg kan også godt se din pointe - jeg tror bare ikke at den kan

Som jeg nævnte andetsteds har jeg arbejdet med material udlejning, og
dér oplevede jeg to markante kundegrupper:
- De yngste var meget negative over prislejet og følte nærmest at man
havde prakket dem noget på når de alligevel valgte at leje et stykke
værktøj - Samme indstilling var skinnede igennem når værktøjet
afleveredes: Det var tydeligt at det skulle bruges (slides) til det
yderste "til dén pris"!
- De ældre, som man i modsætning skulle mene havde færrest penge til at
bruge på værktøjsleje, havde til forskel allerede hjemmefra gjort op med
sig selv at de ikke orkede at klare et givet arbejde ved muskelkraft
alene, og var derfor mere målrettede og tilfredse med overhovedet at
kunne købe sig til en arbejdslettelse - Som ved den anden kundegruppe
lyste deres indstilling igennem selv ved afleveringen af værktøjet:
"hold op hvor er det dejligt allerede at have dét arbejde overstået"!

Når jeg bringer denne historie ind i tråden, er det som opvarmning til
en lille bidsk kommentar om du ikke alligevel blot skulle købe det
fornødne trimmer-tråd og ihukomme hvor stor en arbejdslettelse at
trimmeren egentlig er og om ikke dén udgift er det hele værd :-/

I godt lune herfra

--
Armand.
(der onsdag brugte 3½ time på knæ med sin nyindkøbte båndsliber for at

Fra : TJ

Dato : 19-05-08 17:54

> [...]
> trimmer-tråd og ihukomme hvor stor en arbejdslettelse at trimmeren
> egentlig er og om ikke dén udgift er det hele værd :-/

LOL - jeg er doven af natur så jeg er enig
og er af netop samme mening omkring udstyr, det rigtigte grej til opgaven,
resten er spild af tid
Så jeg er den lykkelige ejer af Fein udstyr og andre lækre sager, som i
andres øjne er totalt overkill - hvilket det nok også er

Men det giver mig en glæde at have godt udstyr, uanset om det kun er til små
opgaver.
Min glæde overstiger langt den "overpris" jeg giver.

Og her kommer problematikken ind angående trimmer
Jeg havde en Black og Decker* Men den gav op i batteriet, og et nyt kostede
det samme som en ny trimmer
Trimmeren var ok, men batteriet holdte kun 2 sæsoner og jeg har ikke!
klatladet

Derfor vurderede jeg, at jeg skulle have nummeret bedre.
En bosch med Li-on. Og de reklamerede med en nyt revolutionerende system,
som var fiskesnøre langt overlegen - men nej

Så problemet er, at jeg forsøgte at købe det bedste grej til opgaven
Bemærk at jeg tilgiver batteriets svagheder, mod at undgå en ledning

Næste trin er en Stihl benzindrevet udgave - hvis det ikke var pga støjen
havde! jeg købt en, uanset om mit behov er småt jf ovenstående ønske om det
bedste grej.

* De var de eneste der havde en batteritrimmer på det tidspunkt jeg købte,
ikke så du tror, at jeg mener at B&D er godt grej

> I godt lune herfra

Same her, jeg tror aldrigt at jeg har hidset mig op over en NG, allerhøjst
har jeg ophøjet mig til tavshed

Fra : Erik Hansen

Dato : 16-05-08 18:53

Jeg købte en Bosch akku trimmer sidste år til min have på omkring 500
m², og jeg er godt tilfreds med den. En opladning kan lige holde til
at jeg tager alle kanterne og rundt om frugttræerne. Så det er bare
perfekt.

Det er dejligt ikke at have nogen ledning, det er dejligt ikke at have
en motor som ikke vil starte. Den eneste ulempe er at man skal huske
nogle timer indne man skal bruge den at få den sat til opladning.

--
....::Hilsen Erik