/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Maling af trykimp. brædder på klink, hvorn~
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-08 08:09

Hej

Jeg har lavet et skur med brædder på klink, trykimprenerede. Skal male det
med træbeskyttelse. Men vil lige høre om det skal gøres på et særligt
tidspunkt. Tænker på om brædderne trækker sig hvis det er stegende hedt, og
så pludselig viser brædder der ikke er malet når brædderne trækker sig? Jeg
lagde alm brædder på. De trak sig nemlig en del da det var varmt i pinsen.

SÅ, skal jeg være obs på noget særligt ved maling af den slags ?

Mvh
Jakob



 
 
Michael (16-05-2008)
Kommentar
Fra : Michael


Dato : 16-05-08 07:29


".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote in message
news:482d24b3$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har lavet et skur med brædder på klink, trykimprenerede. Skal male det
> med træbeskyttelse. Men vil lige høre om det skal gøres på et særligt
> tidspunkt. Tænker på om brædderne trækker sig hvis det er stegende hedt,
> og så pludselig viser brædder der ikke er malet når brædderne trækker sig?
> Jeg lagde alm brædder på. De trak sig nemlig en del da det var varmt i
> pinsen.
>
> SÅ, skal jeg være obs på noget særligt ved maling af den slags ?
>
> Mvh
> Jakob
>
>
Du skal ihvertfald aldrig male i direkte solskin - altid i skygge og gerne
om aftenen således at malingen kan trække dybt ind i træet inden solen
kommer igen. Husk iøvrigt altid rigelig med grundingsolie inden malingen
påføres. Nogen siger, at man skal vente 1 år med at male trykimprægneret
træ, da diverse overskudsstoffer skal have lov til at trække ud af træet
først. Sidste år malede jeg helt nyt trykimprægneret træ uden problemer, men
det træ kan selvfølgelig også have været tørt nok til at starte med.



Ukendt (16-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-08 08:45

> Du skal ihvertfald aldrig male i direkte solskin - altid i skygge og gerne
> om aftenen således at malingen kan trække dybt ind i træet inden solen
> kommer igen. Husk iøvrigt altid rigelig med grundingsolie inden malingen
> påføres. Nogen siger, at man skal vente 1 år med at male trykimprægneret
> træ, da diverse overskudsstoffer skal have lov til at trække ud af træet
> først. Sidste år malede jeg helt nyt trykimprægneret træ uden problemer,
> men det træ kan selvfølgelig også have været tørt nok til at starte med.

Well, det var nogle gode råd, men stadig op til en vurdering af mig :) Jeg
er stadig i tvivl, men nu ved jeg i hvert fald at jeg ikke skal male direkte
i sol.

Et eller andet sted bør jeg vel male når det er lidt fugtigt, eller i hvert
fald ikke i stegende hede hvor træet har trukket sig sammen mest muligt?
Træet "fylder" vel mest når det ikke er knast tørt, og trækker sig i solen.
Er nemlig bange for at jeg maler, og så trækker træet sig og man kan se hvor
jeg ikke har beskyttet/malet.

Jakob



Max (16-05-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-05-08 09:25

Hej Jakob

> mest muligt? Træet "fylder" vel mest når det ikke er knast tørt, og
> trækker sig i solen. Er nemlig bange for at jeg maler, og så trækker
> træet sig og man kan se hvor jeg ikke har beskyttet/malet.

Du skal male brædderne før du sætter dem op.

--
Mvh Max



Ukendt (16-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-08 15:01


"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:482d44e7$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Jakob
>
>> mest muligt? Træet "fylder" vel mest når det ikke er knast tørt, og
>> trækker sig i solen. Er nemlig bange for at jeg maler, og så trækker
>> træet sig og man kan se hvor jeg ikke har beskyttet/malet.
>
> Du skal male brædderne før du sætter dem op.
>
> --
> Mvh Max
>


Det skulle du jo have sagt til mig i sidste uge ;(

Jakob



Max (16-05-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-05-08 14:12

Hej Jakob

> Det skulle du jo have sagt til mig i sidste uge ;(

Ja, jeg kender det, jeg har selv et sort skur med
lyse striber.

Den rigtige løsning er, hvis man vil bruge dækkende maling,
at male dem med noget gennemsigtig træbeskyttelse i
samme farve som de skal have til sidst, og så sætte dem op
og male med det dækkende.

--
Mvh Max



Ukendt (17-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-05-08 12:14


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:482d880d$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Jakob
>
>> Det skulle du jo have sagt til mig i sidste uge ;(
>
> Ja, jeg kender det, jeg har selv et sort skur med
> lyse striber.
>
> Den rigtige løsning er, hvis man vil bruge dækkende maling,
> at male dem med noget gennemsigtig træbeskyttelse i
> samme farve som de skal have til sidst, og så sætte dem op
> og male med det dækkende.
>
> --
> Mvh Max

Kan man ikke klatmale efterfølgende og få de sorte striber dækket ?

Jakob



Max (17-05-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 17-05-08 11:38

Hej Jakob

> Kan man ikke klatmale efterfølgende og få de sorte striber dækket ?

Jo, det kan man helt sikkert, men det havde været nemmer og pænere
at have malet det hele inden samlingen. Mit problem er så ekstra besværlig
da mine brædder er med not og fer, så der skal samlingerne males med
en lille cykelpensel :(

--
Mvh Max



Ukendt (19-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-05-08 08:31


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:482eb56b$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Jakob
>
>> Kan man ikke klatmale efterfølgende og få de sorte striber dækket ?
>
> Jo, det kan man helt sikkert, men det havde været nemmer og pænere
> at have malet det hele inden samlingen. Mit problem er så ekstra besværlig
> da mine brædder er med not og fer, så der skal samlingerne males med
> en lille cykelpensel :(
>
> --
> Mvh Max

Øv surt. Hvad med spraymaling? Altså malerpistol og så din beskyttelse ?




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste