MS Windows
briani 27239
Problem med at læse SD kort
Fra : Arne S?ndergaard Pou~

Dato : 03-08-08 11:40

Jeg har en stationær og en bærbar Medion PC, begge ca. 4 år gamle. Begge
kører XP med seneste opdate sp3. På begge PC er der indbygget kortlæser til
SD kort. På den bærbare kan jeg dog ikke læse kort SD kort som er større en
1 MB. Kort på 1 MB læses og skrives udmærket, men kort på 2 MB bliver ikke
detekteret - kan ikke ses. På den stationære er der derimod ingen problem
med at læse kortet på 2MB. Jeg formoder derfor at kortet er OK og det er en
software fejl, måske en manglende driver på den bærbare der gør at kortet
ikke kan læses der.
På begge computer ligger de to driverfiler.
C:\windows\system32\drivers\disk.sys og
C:\windows\system32\drivers\PartMgr.sys

Håber det er den rigtige gruppe, og der er en klog person der vil give mig
et tip.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-08-08 14:19

"Arne S?ndergaard Poulsen" <arne-poulsen@mail.tele.dk> skrev :

> [...]
>detekteret - kan ikke ses. På den stationære er der derimod ingen problem

Det var godt nok nogle små kort. men du mener vel GB.

Er det sådan, at det store kort er et SDHC-kort?

Det kræver, at læseren undertstøtter det.
--
Kerim

Fra : Arne S?ndergaard Pou~

Dato : 03-08-08 16:55

> Det var godt nok nogle små kort. men du mener vel GB.

Ja, det var en svipser, selvfølgelig er det GB, - undskyld

> Er det sådan, at det store kort er et SDHC-kort?
>
> Det kræver, at læseren undertstøtter det.

Det er jeg så ikke helt klar over. Kortet er Kingston elite Pro 2 GB - 50x.

Du har sikkert fat i noget væsentligt. Foranlediget af dit svar har jeg
forsøgt mig med en ekstern kortlæser - "Silver Crest" til USB stik - og via
denne læses kortet udmærket på den bærbare PC.

1000 kr. spørgsmålet er så om kortlæseren kan opgraderes med software.
Installation af ny kortlæser er nok ikke en fornuftig option.

Tak for svar.

Fra : Henrik

Dato : 12-08-08 17:15

"Arne S?ndergaard Poulsen" <arne-poulsen@FJERNmail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4895d4ea$0$15875$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
>
> 1000 kr. spørgsmålet er så om kortlæseren kan opgraderes med software.
> Installation af ny kortlæser er nok ikke en fornuftig option.

Se om du i systemegenskaber kan se hvad din kortlæser er for een. Find
derefter en ny driver hos producenten. Jeg havde præcis det samme problem på
en LG-laptop 1GB gik fint men 2 GB var "no go" Efter opdatering af driver
virkede 2GB kort.
Desværre kan jeg dog ikke læse et 4GB kort. Hverken med eller uden
SDHC-prædikat. Så det er nok et hardware issue.
/Henrik M.

Fra : Rado

Dato : 03-08-08 21:52

On Sun, 3 Aug 2008 12:39:42 +0200, "Arne S?ndergaard Poulsen"
<arne-poulsen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>software fejl, måske en manglende driver på den bærbare der gør at kortet

Det er sikkert kortlæseren der ikke kan håndtere over 1 GB. Har selv
en ældre kortlæser der ikke kan læse over 250 MB. Jeg tvivler på at
det kan klares med en driveropdatering, begrænsningen ligger
sandsynligvis i hardwaren i læseren.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa