/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Opskrift på æbleflæsk ?
Fra : Autocadster


Dato : 16-07-08 13:27

Nogen der kan en god opskrift på æbleflæsk ?

--
Med venlig hilsen
Autocadster / 2620



 
 
Max (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-07-08 13:39

Hej Autocadster

> Nogen der kan en god opskrift på æbleflæsk ?

Ja da, et stykke røget flæsk skæres i terninger og
steges mør i en gryde og tage op. I det tiloversblevne
fedt lægges æblebåde fra Belle Boscop æbler og
hakket løg efter behag. Når æblerne begynder at
koge ud, ja så tilsættes sukker indtil det smager
som man har lyst til. Når det er kogt til den rigtige
konsistens, ja så hældes den stegte flæsk tilbage,
og så er det færdig. Smager fint varmt som det
er med rugbrød til, men egner sig også koldt til
at putte på f.eks. spegepølse. Er også meget
fryseegnet og kan ligge længe i fryseren.

--
Mvh Max


Autocadster (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Autocadster


Dato : 16-07-08 15:24

Max formulerede onsdag:
> Hej Autocadster
>
>> Nogen der kan en god opskrift på æbleflæsk ?
>
> Ja da, et stykke røget flæsk skæres i terninger og
> steges mør i en gryde og tage op. I det tiloversblevne
> fedt lægges æblebåde fra Belle Boscop æbler og
> hakket løg efter behag. Når æblerne begynder at
> koge ud, ja så tilsættes sukker indtil det smager
> som man har lyst til. Når det er kogt til den rigtige
> konsistens, ja så hældes den stegte flæsk tilbage,
> og så er det færdig. Smager fint varmt som det
> er med rugbrød til, men egner sig også koldt til
> at putte på f.eks. spegepølse. Er også meget
> fryseegnet og kan ligge længe i fryseren.

Hvad hvis man har stegt flæsk til overs fra en gang med persillesovs,
har jo så ikke fedtet fra flæsket :/

--
Med venlig hilsen
Autocadster / 2620



fix (16-07-2008)
Kommentar
Fra : fix


Dato : 16-07-08 16:44

>
> Hvad hvis man har stegt flæsk til overs fra en gang med persillesovs,
> har jo så ikke fedtet fra flæsket :/
Så må du jo bruge andet fedtstof [eks. svinefedt] at stege æbler og løg med!
- men så er det ikke [rigtigt] æbleflæsk
Max har styr på det!

finn



Max (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-07-08 16:56

Hej Finn

> Max har styr på det!

Rart at høre, det er jo en gammel opskrift som jeg egentlig
har lært af min far og den er rigtig populær rundt omkring.

Til jul skal jeg altid sørge for æbleflæsk, stegt sild i eddike
og løgmarmelade.

--
Mvh Max


fix (16-07-2008)
Kommentar
Fra : fix


Dato : 16-07-08 17:03

Max wrote:
> Hej Finn
>
>> Max har styr på det!
>
> Rart at høre, det er jo en gammel opskrift som jeg egentlig
> har lært af min far og den er rigtig populær rundt omkring.
>
> Til jul skal jeg altid sørge for æbleflæsk, stegt sild i eddike
> og løgmarmelade.
hvilket trigger mig til at spørge om hvordan man laver fuling? (ok det er i
god tid)
- ikke lige den del af Vendsyssel jeg kommer fra, men jeg har engang smagt
det og syntes det var godt!

finn



Max (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-07-08 16:54

Hej Autocadster

> Hvad hvis man har stegt flæsk til overs fra en gang med persillesovs,
> har jo så ikke fedtet fra flæsket :/

Det dur ikke på grund af paneringen :)

Nå, men det er ikke kun for fedtets skyld man skal bruge røget flæsk
(bacon) det er sandelig også for smagens skyld.

Brug du bare dit flæsk fra persillesovsen, men start med at stege
en pakke af det billige skiveskårne bacon først, det giver både smag
og fedt.

--
Mvh Max


fix (16-07-2008)
Kommentar
Fra : fix


Dato : 16-07-08 17:01

Max wrote:
> Hej Autocadster
>
>> Hvad hvis man har stegt flæsk til overs fra en gang med persillesovs,
>> har jo så ikke fedtet fra flæsket :/
>
> Det dur ikke på grund af paneringen :)

Det er da ganske tit jeg tørsteger flæsket, og ganske sjældent at jeg
panerer idag!

- men nyder selvsagt begge metoder

finn



Max (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-07-08 17:08

Hej finn

> Det er da ganske tit jeg tørsteger flæsket, og ganske sjældent at jeg
> panerer idag!
>
> - men nyder selvsagt begge metoder

I min bardom var det paneret flæsk med persillesovs og kartofler, det
blev også kaldt "fattigmandskoteletter", men i de senere år er den
upanerede udgave jo kommet meget frem og bruges jo alle steder
hvor man servere retten. Jeg kan da godt spise det, men foretrækker
den panerede udgave.

--
Mvh Max


Tove Krieger (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 16-07-08 15:57

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:487debe1$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>
> Ja da, et stykke røget flæsk skæres i terninger og
> steges mør i en gryde og tage op. I det tiloversblevne
> fedt lægges æblebåde fra Belle Boscop æbler og
> hakket løg efter behag. Når æblerne begynder at
> koge ud, ja så tilsættes sukker indtil det smager
> som man har lyst til. Når det er kogt til den rigtige
> konsistens, ja så hældes den stegte flæsk tilbage,
> og så er det færdig. Smager fint varmt som det
> er med rugbrød til, men egner sig også koldt til
> at putte på f.eks. spegepølse. Er også meget
> fryseegnet og kan ligge længe i fryseren.

Hej Max.

Det er nemlig helt rigtigt. Det er også lige den måde jeg laver
æbleflæsk på til jul. Jeg synes også at det skal laves med bacon.
Det giver en helt fantastisk smag. Jeg plejede også tidligere at
bruge Belle Boscop, som jo er et dejligt madæble, men er gået over
til at bruge de store Mutzu jeg har i haven. Resultatet er det
samme. En herlig ret til julefrokostbordet.


--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Max (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-07-08 16:57

Hej Tove

> bruge Belle Boscop, som jo er et dejligt madæble, men er gået over
> til at bruge de store Mutzu jeg har i haven. Resultatet er det
> samme. En herlig ret til julefrokostbordet.

Ja, men det skal være æbler med en grov struktur i kødet og
de skal også være sure, det giver den bedste konsistene og
smag. (jeg vil kikke efter Mutzu hos grønthandleren)

--
Mvh Max


Tove Krieger (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 16-07-08 17:28

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:487e1a56$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Hej Tove
>
>> bruge Belle Boscop, som jo er et dejligt madæble, men er gået
>> over til at bruge de store Mutzu jeg har i haven. Resultatet er
>> det samme. En herlig ret til julefrokostbordet.
>
> Ja, men det skal være æbler med en grov struktur i kødet og
> de skal også være sure, det giver den bedste konsistene og
> smag. (jeg vil kikke efter Mutzu hos grønthandleren)


Hej Max.

Hvis man ikke ligefrem har et træ med Mutzu æbler i haven, så er
Belle Boskoop mere end rigeligt gode. Jeg bruger dem også som
spiseæbler. De smager rigtig dejligt.

Mutzu er også et temmelig stort, grønt og utroligt saftigt æble. Et
skønt spiseæble er det også. Den sort er ikke så meget fremme i
butikkerne. Jeg har endnu ikke oplevet at se dem hverken hos
grønthandlere eller i de store supermarkeder, hvilket jeg egentlig
synes er mærkeligt.


--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Kirsten Marker (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Kirsten Marker


Dato : 16-07-08 19:31

Nej, desværre er det meget sjældent at se Mutzu æbler i forretninger, har
kun set dem engang i Føtex, men da jeg på 10 år har et Mutzu
æbletræ(espalier) i min have, slår jeg hermed på tromme for dette æble, som
bare er alletiders. Første gang vi kunne høste æblet, vejede det største 540
g du milde, så saftigt, at det var umuligt at spise uden at skære det ud i
mindre stykker, men siden hen er æblerne været noget mindre men store.
Æblet er ikke specielt kønt, kun hvis sommeren har været god så der kommer
lidt farve på det, ellers bare lysegrønt, så måske derfor er dette æble
ikke er en sællert. Men utrolig lækkert er det, og kan holde sig langt hen
på vinteren, og ville egne sig fantastisk til æbleflæsk, men, men jeg
foretrækker æblet som spiseæble.
mvh/kirsten

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:487e21b2$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> news:487e1a56$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>> Hej Tove
>>
>>> bruge Belle Boscop, som jo er et dejligt madæble, men er gået
>>> over til at bruge de store Mutzu jeg har i haven. Resultatet er
>>> det samme. En herlig ret til julefrokostbordet.
>>
>> Ja, men det skal være æbler med en grov struktur i kødet og
>> de skal også være sure, det giver den bedste konsistene og
>> smag. (jeg vil kikke efter Mutzu hos grønthandleren)
>
>
> Hej Max.
>
> Hvis man ikke ligefrem har et træ med Mutzu æbler i haven, så er Belle
> Boskoop mere end rigeligt gode. Jeg bruger dem også som spiseæbler. De
> smager rigtig dejligt.
>
> Mutzu er også et temmelig stort, grønt og utroligt saftigt æble. Et skønt
> spiseæble er det også. Den sort er ikke så meget fremme i butikkerne. Jeg
> har endnu ikke oplevet at se dem hverken hos grønthandlere eller i de
> store supermarkeder, hvilket jeg egentlig synes er mærkeligt.
>
>
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats
>



Tove Krieger (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 16-07-08 19:58

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:487e3e75$0$56785$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
> Nej, desværre er det meget sjældent at se Mutzu æbler i
> forretninger, har kun set dem engang i Føtex, men da jeg på 10
> år har et Mutzu æbletræ(espalier) i min have, slår jeg hermed på
> tromme for dette æble, som bare er alletiders. Første gang vi
> kunne høste æblet, vejede det største 540 g du milde, så
> saftigt, at det var umuligt at spise uden at skære det ud i
> mindre stykker, men siden hen er æblerne været noget mindre men
> store. Æblet er ikke specielt kønt, kun hvis sommeren har været
> god så der kommer lidt farve på det, ellers bare lysegrønt, så
> måske derfor er dette æble ikke er en sællert. Men utrolig
> lækkert er det, og kan holde sig langt hen på vinteren, og ville
> egne sig fantastisk til æbleflæsk, men, men jeg foretrækker æblet
> som spiseæble. mvh/kirsten

LOL Så er vi to der priser dette vidunderlige æble. Jeg sidder
og får helt mundvand ved tanken, men desværre er det jo temmelig
sent man kan plukke dem, så jeg må vente nogle måneder endnu.

Det er mærkeligt så stor forskel der kan være fra år til år. Forrige
år var der ikke så mange, men dem der var havde en rigtig god
størrelse. Sidste år var de ikke så store, men der var til gengæld
masser af dem. Høsten i år bliver vist ikke så overvældende stor
efter hvad jeg kan se, men lidt har jo også ret.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Max (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-07-08 20:01

Hej Tove

> grønthandlere eller i de store supermarkeder, hvilket jeg egentlig
> synes er mærkeligt.

De kan nok ikke sælge grønne æbler.

--
Mvh Max


Tove Krieger (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 16-07-08 21:10

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:487e457c$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Hej Tove
>
>> grønthandlere eller i de store supermarkeder, hvilket jeg
>> egentlig synes er mærkeligt.
>
> De kan nok ikke sælge grønne æbler.

Hej Max.

Jeg tror nu ikke at det er det afgørende. Granny Smith er jo også
grønne og de er da meget populære. Mine Mutzu kan godt være lidt
angrebne af insekter, men jeg synes ikke jeg har lyst til at sprøjte
dem, så dem der er fine i skallen bliver spist som de er, og resten
bliver lavet til æblemos (er gode til æblekage), eller også ender de
som æbleflæsk.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Max (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-07-08 21:18

Hej Tove

> Jeg tror nu ikke at det er det afgørende. Granny Smith er jo også

Man ved aldrig nu om dage, folk har det jo med at tage dem der
er pæne frem for at tage dem der smager godt, æbler skal jo
helst ligne noget der er lavet på maskine.

--
Mvh Max


Tove Krieger (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 16-07-08 21:35

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:487e5783$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Hej Tove
>
>> Jeg tror nu ikke at det er det afgørende. Granny Smith er jo også
>
> Man ved aldrig nu om dage, folk har det jo med at tage dem der
> er pæne frem for at tage dem der smager godt, æbler skal jo
> helst ligne noget der er lavet på maskine.

Hej Max.

Det har du helt ret i. Jeg kan huske at jeg for mange år siden fik
æbler fra en kollegas have. De så ikke ud af ret meget. Det var
grønne og nogle af dem misdannede, men de var simpelthen himmelske.
Det var Filippa, som jo også er en meget gammel og god sort. Dem ser
man vist også ret sjældent nu om dage. Måske ikke i folks haver, men
i butikkerne.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Max (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-07-08 21:44

Hej Tove

> man vist også ret sjældent nu om dage. Måske ikke i folks haver, men
> i butikkerne.

Jeg bor heldigvis i et gammelt villakvarter fra før krigen, her er det
almindelig at folk sætter kasser med æbler og pære ud til fri afhentning
på fortovet, og der er gamle sorter af madæbler imellem :).

--
Mvh Max


Kari Eiffert (18-07-2008)
Kommentar
Fra : Kari Eiffert


Dato : 18-07-08 17:58


> Hej Max.
>
> Det har du helt ret i. Jeg kan huske at jeg for mange år siden fik æbler
> fra en kollegas have. De så ikke ud af ret meget. Det var grønne og nogle
> af dem misdannede, men de var simpelthen himmelske. Det var Filippa, som
> jo også er en meget gammel og god sort. Dem ser man vist også ret sjældent
> nu om dage. Måske ikke i folks haver, men i butikkerne.
>
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats
>

Uha ja filippa smager bare skønt. Vores to æbletræer var det eneste der fik
lov at blive i haven, da den blev ordnet. Det andet er et rødt ananas
æbletræ og de smager også bare skønt! Og æblerne derfra er ikke kønne, men
smager himmelsk!

Mvh Kari



Jens Bruun (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 17-07-08 19:29

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:487de915$0$56774$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Nogen der kan en god opskrift på æbleflæsk ?

Jeg kan en let og velsmagende:

Flæsk på en plade med riller. Pladen i ovnen. Madæbler i kvarte i et fad
eller i en bradepande. I ovnen med æblerne under pladen med flæsk, så fedtet
kan dryppe fra flæsk til æbler. Ovnen på 200 grader. Vent, til flæsken er
færdigstegt. Ud med det hele og servér det som æbleflæsk.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Jens Bruun (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 17-07-08 19:30

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:ioOdnZEs47vHEuLVnZ2dneKdnZydnZ2d@giganews.com

> Madæbler i kvarte i et
> fad eller i en bradepande.

Jeg glemte løgene: Æblestykkerne skal selvfølgelig blandes med en passende,
stor mængde løgringe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste