/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Håndbremsekontrollampe Peugeot 106 blinke
Fra : Rainman


Dato : 27-07-08 16:14

Nu har min mekaniker 2 gange forsøgt at få håndbremsekontrollampen til
at blinke periodisk. I fredags strammede han kablet op og smurte det og
erklærede bombastisk at nu var det problem i hvert fald løst. Og det var
det lige til ca. 1 km fra værkstedet hvor lampen blinkede lystigt igen.

Bilen skal synes i morgen middag, og jeg håber der er en kyndig person
der evt. kan sige hvad der skal til for at få den til at opføre sig
pænt. Min mekaniker har åbenbart ikke lige forstand på hvorfor det sker.

 
 
ShutEye (27-07-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 27-07-08 16:33

> Nu har min mekaniker 2 gange forsøgt at få håndbremsekontrollampen til at
> blinke periodisk. I fredags strammede han kablet op og smurte det og
> erklærede bombastisk at nu var det problem i hvert fald løst. Og det var
> det lige til ca. 1 km fra værkstedet hvor lampen blinkede lystigt igen.
>
> Bilen skal synes i morgen middag, og jeg håber der er en kyndig person der
> evt. kan sige hvad der skal til for at få den til at opføre sig pænt. Min
> mekaniker har åbenbart ikke lige forstand på hvorfor det sker.

Indikerer den lampe KUN for håndbremsen?
På min tidligere bil, en Honda Accord 1987, indikerede den lampe også hvis
der var røget en pære.
Pærer med glødetråd kan godt 'næsten virke' et stykke tid inden de dør helt.
Hvis det er tilfældet at den indikerer andet end håndbremse (læs den der
fine bog der hører til bilen :), så tjek lige diverse pærer på bilen.



Martin Petersen (27-07-2008)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 27-07-08 16:34

"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i meddelelsen
news:g6i3c9$1oge$1@newsbin.cybercity.dk...
> Nu har min mekaniker 2 gange forsøgt at få håndbremsekontrollampen til at
> blinke periodisk. I fredags strammede han kablet op og smurte det og
> erklærede bombastisk at nu var det problem i hvert fald løst. Og det var
> det lige til ca. 1 km fra værkstedet hvor lampen blinkede lystigt igen.
>
> Bilen skal synes i morgen middag, og jeg håber der er en kyndig person der
> evt. kan sige hvad der skal til for at få den til at opføre sig pænt. Min
> mekaniker har åbenbart ikke lige forstand på hvorfor det sker.


Tjek bremsevæsken... Evt. sensoren til denne.

- Martin


Rainman (27-07-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 27-07-08 16:59

Martin Petersen wrote:
> "Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i meddelelsen
> news:g6i3c9$1oge$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Nu har min mekaniker 2 gange forsøgt at få håndbremsekontrollampen til
>> at blinke periodisk. I fredags strammede han kablet op og smurte det
>> og erklærede bombastisk at nu var det problem i hvert fald løst. Og
>> det var det lige til ca. 1 km fra værkstedet hvor lampen blinkede
>> lystigt igen.
>>
>> Bilen skal synes i morgen middag, og jeg håber der er en kyndig person
>> der evt. kan sige hvad der skal til for at få den til at opføre sig
>> pænt. Min mekaniker har åbenbart ikke lige forstand på hvorfor det sker.
>
>
> Tjek bremsevæsken... Evt. sensoren til denne.
>
> - Martin
Tak til jer begge - det lyder da som fornuftige bud! Problemet omkring
instruktionsbogen er dog at den ikke længere eksisterer, men jeg får
lige mekanikkeren til at tjekke bremsevæsken.

Lampen har en cirkel med et udråbstegn i og to paranteser omkring
(symboliserer vel bremseklodser). Kan en så low-tech bil som en Peugeot
106 tænkes at have en sensor for nedslidt bremsebelægning? Klodserne på
skiverne foran er gode, men jeg ved ikke m.h.t. tromlebremserne i bagenden.

ShutEye (27-07-2008)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 27-07-08 18:19

> Tak til jer begge - det lyder da som fornuftige bud! Problemet omkring
> instruktionsbogen er dog at den ikke længere eksisterer, men jeg får lige
> mekanikkeren til at tjekke bremsevæsken.

Hehe hvorfor forsvinder de altid?

> Lampen har en cirkel med et udråbstegn i og to paranteser omkring
> (symboliserer vel bremseklodser). Kan en så low-tech bil som en Peugeot
> 106 tænkes at have en sensor for nedslidt bremsebelægning? Klodserne på
> skiverne foran er gode, men jeg ved ikke m.h.t. tromlebremserne i
> bagenden.

Det lyder som det NØJAGTIGT samme symbol som i før omtalte Accord.



Møller (27-07-2008)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 27-07-08 19:20

Rainman skrev:

>
> Lampen har en cirkel med et udråbstegn i og to paranteser omkring
> (symboliserer vel bremseklodser). Kan en så low-tech bil som en Peugeot
> 106 tænkes at have en sensor for nedslidt bremsebelægning? Klodserne på
> skiverne foran er gode, men jeg ved ikke m.h.t. tromlebremserne i bagenden.


Kontrollamper:
((!)) : 15- Håndbremse og lavt bremsevæskeniveau og stoppet motor

Hvilke afsnit er du interesseret i?

Peugeot 106 01/11/2001 - 30/09/2002 :
   ABS (ANTIBLOKERINGSSYSTEM)
   AIRBAGS
   ANBEFALEDE OG GODKENDTE SMØREMIDLER
   AUTORADIO RB1
   AUTORADIO RD1
   BAGAGERUM
   BAGESTE SIDERUDER
   BAGHYLDE
   BAGSÆDE
   BAKSPEJLE
   BARNESTOLE
   BATTERI
   BRÆNDSTOFFORBRUG
   BUGSERING AF BILEN
   DIMENSIONER
   DØRE
   EFTERSYNSNIVEAUER
   ELEKTRISK RUDEHEJS
   ELEKTRONISK STARTSPÆRRE
   ELEKTRONISK STARTSPÆRRE
   ET HURTIGT OVERBLIK
   FJERNBETJENING
   FJERNBETJENING
   FRONT- OG SIDEAIRBAGS
   HÅNDBREMSE
   IDENTIFIKATION AF DERES PEUGEOT 106
   INDSTILLING AF FORSÆDER
   INSTRUMENTBORD
   INSTRUMENTBORD (BENZIN)
   INSTRUMENTBORD (DIESEL)
   ISOFIX-FORANKRINGER
   JUSTERING AF INSTRUMENTBORDSBELYSNING
   KILOMETERTÆLLER OG TRIPTÆLLER
   KLIMAANLÆG
   KODEKORT
   KONTROL AF VÆSKESTANDE
   KONTROLLAMPER FOR DRIFT
   KØRSEL MED ANHÆNGER, CAMPINGVOGN, BÅD MV.
   LYGTER - HORN
   LYSKONTAKT
   MANUELT GEAR
   MONTERING AF HØJTTALERE
   MONTERING AF RADIO
   MOTORRUM
   MOTORTYPER
   MULTI CD-BOKS
   NULSTILLING AF TRIPTÆLLER
   NØGLENS STILLING
   NØGLER
   PEUGEOT SERVICEEFTERSYN
   PEUGEOT SERVICEEFTERSYN NIVEAU A, B OG C SAMT KONTROLBESØG
   PÅFYLDNING AF BRÆNDSTOF
   SERVICEINDIKATOR
   SIDESPEJLE
   SIKKERHEDSSELER
   SOLTAG
   SOLTAG
   START
   SÆDER MED MANUEL BETJENING
   SÆRLIGE FORHOLD
   TILBEHØR TIL PEUGEOT 106
   UDSKIFTNING AF EN PÆRE
   UDSKIFTNING AF EN SIKRING
   UDSKIFTNING AF ET HJUL
   UR
   VARME
   VARME / AIRCONDITION
   VARMEISOLERENDE
   VEDLIGEHOLDELSESCYKLUS
   VEDLIGEHOLDELSESCYKLUS FOR DERES PEUGEOT 106 BENZIN
   VENTILATION
   VINDUESVISKERE
   VINDUESVISKERE
   VÆGTE OG ANHÆNGERLAST
   ÅBNING AF MOTORHJELMEN

Møller

Rainman (28-07-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 28-07-08 07:11

Møller wrote:
> Rainman skrev:
>
>>
>> Lampen har en cirkel med et udråbstegn i og to paranteser omkring
>> (symboliserer vel bremseklodser). Kan en så low-tech bil som en
>> Peugeot 106 tænkes at have en sensor for nedslidt bremsebelægning?
>> Klodserne på skiverne foran er gode, men jeg ved ikke m.h.t.
>> tromlebremserne i bagenden.
>
>
> Kontrollamper:
> ((!)) : 15- Håndbremse og lavt bremsevæskeniveau og stoppet motor
>
> Hvilke afsnit er du interesseret i?
>
> Peugeot 106 01/11/2001 - 30/09/2002 :
> ABS (ANTIBLOKERINGSSYSTEM)
> AIRBAGS
> ANBEFALEDE OG GODKENDTE SMØREMIDLER
> AUTORADIO RB1
> AUTORADIO RD1
> BAGAGERUM
> BAGESTE SIDERUDER
> BAGHYLDE
> BAGSÆDE
> BAKSPEJLE
> BARNESTOLE
> BATTERI
> BRÆNDSTOFFORBRUG
> BUGSERING AF BILEN
> DIMENSIONER
> DØRE
> EFTERSYNSNIVEAUER
> ELEKTRISK RUDEHEJS
> ELEKTRONISK STARTSPÆRRE
> ELEKTRONISK STARTSPÆRRE
> ET HURTIGT OVERBLIK
> FJERNBETJENING
> FJERNBETJENING
> FRONT- OG SIDEAIRBAGS
> HÅNDBREMSE
> IDENTIFIKATION AF DERES PEUGEOT 106
> INDSTILLING AF FORSÆDER
> INSTRUMENTBORD
> INSTRUMENTBORD (BENZIN)
> INSTRUMENTBORD (DIESEL)
> ISOFIX-FORANKRINGER
> JUSTERING AF INSTRUMENTBORDSBELYSNING
> KILOMETERTÆLLER OG TRIPTÆLLER
> KLIMAANLÆG
> KODEKORT
> KONTROL AF VÆSKESTANDE
> KONTROLLAMPER FOR DRIFT
> KØRSEL MED ANHÆNGER, CAMPINGVOGN, BÅD MV.
> LYGTER - HORN
> LYSKONTAKT
> MANUELT GEAR
> MONTERING AF HØJTTALERE
> MONTERING AF RADIO
> MOTORRUM
> MOTORTYPER
> MULTI CD-BOKS
> NULSTILLING AF TRIPTÆLLER
> NØGLENS STILLING
> NØGLER
> PEUGEOT SERVICEEFTERSYN
> PEUGEOT SERVICEEFTERSYN NIVEAU A, B OG C SAMT KONTROLBESØG
> PÅFYLDNING AF BRÆNDSTOF
> SERVICEINDIKATOR
> SIDESPEJLE
> SIKKERHEDSSELER
> SOLTAG
> SOLTAG
> START
> SÆDER MED MANUEL BETJENING
> SÆRLIGE FORHOLD
> TILBEHØR TIL PEUGEOT 106
> UDSKIFTNING AF EN PÆRE
> UDSKIFTNING AF EN SIKRING
> UDSKIFTNING AF ET HJUL
> UR
> VARME
> VARME / AIRCONDITION
> VARMEISOLERENDE
> VEDLIGEHOLDELSESCYKLUS
> VEDLIGEHOLDELSESCYKLUS FOR DERES PEUGEOT 106 BENZIN
> VENTILATION
> VINDUESVISKERE
> VINDUESVISKERE
> VÆGTE OG ANHÆNGERLAST
> ÅBNING AF MOTORHJELMEN
>
> Møller
Hej Møller,

Har du et link til en manual somewhere på nettet? Det aktuelle problem
er løst: Bremsevæskestanden!, men det var da rart om man kunne finde
manualen til en anden god gang

Møller (28-07-2008)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 28-07-08 09:18

Rainman skrev:

> Har du et link til en manual somewhere på nettet? Det aktuelle problem
> er løst: Bremsevæskestanden!, men det var da rart om man kunne finde
> manualen til en anden god gang
Og hvad siger det så om mekanikeren ;-((

Det er ikke en værksteds manuel kun Instruktionsbog.
Men prøv hos :
http://www.hi-speed.dk/
http://www.peugeotclub.dk/html/fusion_forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=30
søg på instruktioner, der er ofte nogen der har en liggende som .pdf
Det jeg kan skaffe er .pdf. filer, med desværre den jeg har adgang er ikke samlet, så den er enkelte
sider/afsnit på hver enkelt fil
Jeg har hentet enkelte manualer på nettet men det er oftest torrent-filer.

http://isohunt.com/torrents/?ihq=peugeot+106
eller hos Peugeot.com
Eller prøv hos
http://www.birgersbilligebilboeger.dk/
http://butik.kosters.dk/

Møller

Rainman (28-07-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 28-07-08 12:41

Møller wrote:
> Rainman skrev:
>
>> Har du et link til en manual somewhere på nettet? Det aktuelle problem
>> er løst: Bremsevæskestanden!, men det var da rart om man kunne finde
>> manualen til en anden god gang
> Og hvad siger det så om mekanikeren ;-((
>

Jeg synes faktisk det er en flov historie for mekanikeren, men sådan er
der jo så meget. Tidligere i forløbet brillierede han ved skråsikkert at
hævde at toppakningen var gået fordi han ikke kunne finde ud af at lufte
ud i kølevandssystemet. Dagen forinden havde selvsamme mekaniker lavet
olieservice og formodentlig ved selvsyn konstateret at der ikke var vand
i olien! Uden at være mekaniker mener jeg at vide at en utæt toppakning
giver en olie der ser mælket ud grundet vandet i olien, så når man
stiller denne diagnose ville det vel ikke være urimeligt svært at
kontrollere hvordan olien havde det.

Martin Petersen (28-07-2008)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 28-07-08 16:01

"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i meddelelsen
news:g6kb7r$2ijj$1@newsbin.cybercity.dk...
> Møller wrote:
>> Rainman skrev:
>>
>>> Har du et link til en manual somewhere på nettet? Det aktuelle problem
>>> er løst: Bremsevæskestanden!, men det var da rart om man kunne finde
>>> manualen til en anden god gang
>> Og hvad siger det så om mekanikeren ;-((
>>
>
> Jeg synes faktisk det er en flov historie for mekanikeren, men sådan er
> der jo så meget. Tidligere i forløbet brillierede han ved skråsikkert at
> hævde at toppakningen var gået fordi han ikke kunne finde ud af at lufte
> ud i kølevandssystemet. Dagen forinden havde selvsamme mekaniker lavet
> olieservice og formodentlig ved selvsyn konstateret at der ikke var vand i
> olien! Uden at være mekaniker mener jeg at vide at en utæt toppakning
> giver en olie der ser mælket ud grundet vandet i olien, så når man stiller
> denne diagnose ville det vel ikke være urimeligt svært at kontrollere
> hvordan olien havde det.

Pakningen kan jo være utæt mellem cylinder og kølevand, eller mellem
kølevand og fri luft. Det giver ikke nødvendigvis vand i olien.

- Martin



Rainman (28-07-2008)
Kommentar
Fra : Rainman


Dato : 28-07-08 16:59

Martin Petersen wrote:
> "Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i meddelelsen
> news:g6kb7r$2ijj$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Møller wrote:
>>> Rainman skrev:
>>>
>>>> Har du et link til en manual somewhere på nettet? Det aktuelle
>>>> problem er løst: Bremsevæskestanden!, men det var da rart om man
>>>> kunne finde manualen til en anden god gang
>>> Og hvad siger det så om mekanikeren ;-((
>>>
>>
>> Jeg synes faktisk det er en flov historie for mekanikeren, men sådan
>> er der jo så meget. Tidligere i forløbet brillierede han ved
>> skråsikkert at hævde at toppakningen var gået fordi han ikke kunne
>> finde ud af at lufte ud i kølevandssystemet. Dagen forinden havde
>> selvsamme mekaniker lavet olieservice og formodentlig ved selvsyn
>> konstateret at der ikke var vand i olien! Uden at være mekaniker mener
>> jeg at vide at en utæt toppakning giver en olie der ser mælket ud
>> grundet vandet i olien, så når man stiller denne diagnose ville det
>> vel ikke være urimeligt svært at kontrollere hvordan olien havde det.
>
> Pakningen kan jo være utæt mellem cylinder og kølevand, eller mellem
> kølevand og fri luft. Det giver ikke nødvendigvis vand i olien.
>
> - Martin
>
>
Tak Martin. Så blev JEG lidt klogere

KASO (27-07-2008)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 27-07-08 22:11


"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i meddelelsen
news:g6i3c9$1oge$1@newsbin.cybercity.dk...
> Nu har min mekaniker 2 gange forsøgt at få håndbremsekontrollampen til at
> blinke periodisk.

Kan han ikke bare montere et blinklysrelæ, hvis han gerne vil have den til
at blinke periodisk?

Seriøst: Check bremsevæskestand. Efterhånden som bremserne slides, falder
mængden i reservoiret - og når det så skvulper under kørsel, kan lampen
blinke. Efterfyld en sjat bremsevæske - eller endnu bedre: Hvis væsken er
mere end 2 år gammel, bør den helt udskiftes, da den kan have optaget vand,
der ved en katastrofeopbremsning giver sig til at koge og giver luftbobler i
systemet. Resultat: Manglende bremseevne.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408946
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste