Hvor ligger mail-boksene?
Fra : Per Rønne

Dato : 23-07-08 11:20

Jeg har været nødt til at reinstallere systemet, men opdager nu til min
skræk, at der ikke ligger nogen mailboxes i de 'gamle' systemfiler,
under ~/Library/Mail.

Er der blevet flyttet et andet sted hen; jeg tænker især på her efter
introduktionen af MobileMe?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-08 19:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> under ~/Library/Mail.
>
> Er der blevet flyttet et andet sted hen; jeg tænker især på her efter

Det var da irriterende. Mine ligger stadig under ~/Library/Mail, så jeg
kan ikke se, der er ændret noget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 24-07-08 04:06

> Det var da irriterende. Mine ligger stadig under ~/Library/Mail, så jeg
> kan ikke se, der er ændret noget.

Jeg er nået frem til at det kun gjaldt på den ene maskine, hvor jeg
pludselig havde fået voldsomme problemer med min egen konto, og kun
kunne komme 'rigtig' ind som rod.

Hvor jeg dog så ikke engang kunne ændre løsen på min egen.

Jeg reinstallerede hele systemet, og må anse den gamle Mail-mappe for
tabt - så jeg måtte importere fra en anden maskine.

Det er måske hvad man kan forvente, når man skifter harddisk, og tager
alt fra en TimeMachine backup.

I realiteten mangler jeg så mails for et par uger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-07-08 11:04

Per Rønne wrote:
> I realiteten mangler jeg så mails for et par uger.

Må jeg foreslå IMAP?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-07-08 13:42

> Må jeg foreslå IMAP?

Alle de pågældende e-mails er kørt gennem min MobileMe-konto, som er
IMAP.

Men hvordan får jeg dem ud?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-08 13:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Alle de pågældende e-mails er kørt gennem min MobileMe-konto, som er
> IMAP.
>
> Men hvordan får jeg dem ud?

så skulle de jo gerne ligge på serveren ?

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-07-08 14:03

Per Rønne wrote:

> Alle de pågældende e-mails er kørt gennem min MobileMe-konto, som er
> IMAP.
>
> Men hvordan får jeg dem ud?

Kan du ikke bare sætte din konto op på den maskine, hvor du vil have
adgang til dine e-mails? Eftersom du har brugt IMAP, burde de ligge på
serveren.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-08 14:30

Peter Farsinsen skrev den 24-07-2008 15:03:

> Kan du ikke bare sætte din konto op på den maskine, hvor du vil have
> adgang til dine e-mails? Eftersom du har brugt IMAP, burde de ligge på
> serveren.

Det er der ingen garanti for. IMAP _tillader_ det, men garanterer det ikke.

Det lyder ikke som Per har helt overblik over hans opsætning og det kan
derfor let være tilfældet at han har flyttet dem over i sit postprogram.
Nå, det finder vi ud af når han har fået en snabel ned i.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-07-08 14:41

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er der ingen garanti for. IMAP _tillader_ det, men garanterer det ikke.

Skal jeg forstå det sådan, at man godt kan have mails, der er downloadet
til en lokale mappe og slettet på serveren, der vises sammen med mails,
der kun findes på serveren?

Det har altid været min opfattelse, at man sletter en mail både lokalt
og på serveren OG at alle mails, der vises lokalt, også findes på serveren.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-08 14:53

> [...]
> og på serveren OG at alle mails, der vises lokalt, også findes på serveren.

nemlig ... det lokale lager er bare en cache ... eller så skal der gå
noget grueligt galt i synkroniseringen.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-08 17:57

Peter Farsinsen skrev den 24-07-2008 15:40:

> Skal jeg forstå det sådan, at man godt kan have mails, der er downloadet
> til en lokale mappe og slettet på serveren, der vises sammen med mails,
> der kun findes på serveren?

Afhænger af postprogrammet. Thunderbird kan fx godt flette flere
indbakker sammen til en.

Jeg vil ikke klåwe mig på Pers opsætning før han selv har fået kigget efter.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-07-08 18:13

> Afhænger af postprogrammet. Thunderbird kan fx godt flette flere
> indbakker sammen til en.

Hvor'n det? Placeringen af folderen ser altid ud til at være på
serveren, og når jeg trækker mails ind fra andre konti synkroniseres de
straks til serveren (bruger også selv Thunderbird). Er det sån' noget
interface-filter-halløj-som-ikke-er-på-folder-niveau, du tænker på?

> Jeg vil ikke klåwe mig på Pers opsætning før han selv har fået kigget
> efter.

Det er også fint. Du kan bare kloger dig på IMAP sån' i al almindelighed.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-08 18:26

Peter Farsinsen skrev den 24-07-2008 19:12:

> [...]
> straks til serveren (bruger også selv Thunderbird). Er det sån' noget
> interface-filter-halløj-som-ikke-er-på-folder-niveau, du tænker på?

Noget i retning af at "hent beskeder fra server og slet dem", hvilket er
ret nemt at komme til at sætte op.

Personligt synes jeg IMAP er en fortrinlig ting, men har ikke selv brugt
det længe. Det er formentlig en direkte udløber af jysk nær... øh..
sparsommelighed.

> Det er også fint. Du kan bare kloger dig på IMAP sån' i al almindelighed.

Hæhæ, ved ikke så meget om det andet end det er ret smart og at man
helst skal have noget ordentlig båndbredde op til serveren.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-07-08 18:41

> Noget i retning af at "hent beskeder fra server og slet dem", hvilket er
> ret nemt at komme til at sætte op.

Det kan jeg ikke finde (i Alpha versionen af 3.0 - som forresten virker
ret fint), men hvis du siger det. Det lyder bare ikke specielt IMAP'ish...

> Personligt synes jeg IMAP er en fortrinlig ting, men har ikke selv brugt
> det længe. Det er formentlig en direkte udløber af jysk nær... øh..
> sparsommelighed.

Jeg har ikke brugt andet de sidste 5 år. POP3 er jo håbløst, hvis man
har mere end én computer eller vil tilgå sin e-mail fra andre computere
end sin egen.

Har du så lidt båndbredde, at du økonomiserer med den? Troede
efterhånden, at det var blevet muligt at få rimelige hastigheder i hele
landet ;)

> Hæhæ, ved ikke så meget om det andet end det er ret smart og at man
> helst skal have noget ordentlig båndbredde op til serveren.

Hmm. Nu har jeg over-gennemsnittet-mange mbit hver vej, så til dagligt
er det ik' noget jeg bemærker. Bruger dog ofte en mobil som modem, og
der synes jeg ikke, at det er det helt store problem. Du har ik' ged i
opsætningen?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 24-07-08 19:58

> Har du så lidt båndbredde, at du økonomiserer med den? Troede
> efterhånden, at det var blevet muligt at få rimelige hastigheder i hele
> landet ;)

Tsk, næeh - ikke engang TDCs digitale Herlevcentral kan levere mere end
knap 7000 kbps ned og Gud-/Allah-/Jehovahjælpemig den latterlige
hastighed af maksimalt 430 kbps op.

Problemet er afstanden, kobberet skal løbe over, og jeg bor altså 5,2
km. væk fra centralen.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-08 21:23

Morten Lind skrev den 24-07-2008 20:58:
> Problemet er afstanden, kobberet skal løbe over, og jeg bor altså 5,2
> km. væk fra centralen.

Har du overvejet at flytte hen i nærheden af en ordentlig by? Jeg kan
anbefale nogen af de små flækker her i Jylland!

Fra : Morten Lind

Dato : 25-07-08 04:08

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Har du overvejet at flytte hen i nærheden af en ordentlig by? Jeg kan
> anbefale nogen af de små flækker her i Jylland!

Ja da, men så får jeg jo bare for langt til arbejde

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-07-08 10:06

Morten Lind skrev den 25-07-2008 05:07:

> Ja da, men så får jeg jo bare for langt til arbejde

Så må du jo få en aftale med at arbejde hjemmefra Kan anbefales :)

Fra : Morten Lind

Dato : 25-07-08 13:44

> Så må du jo få en aftale med at arbejde hjemmefra Kan anbefales :)

Hæ, ja, det ku´ se sødt ud, men jeg er altså i produktionen, og det
foregår stadig på en arbejdsplads.

Men jeg /har/ faktisk hjemmearbejdsplads - jeg er redaktør på
arbejdspladsens nyhedsbrev, så det er lidt af hvert

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 24-07-08 18:51

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Noget i retning af at "hent beskeder fra server og slet dem", hvilket er
> ret nemt at komme til at sætte op.

Under 'Avanceret' har jeg netop på pop-up menuen valgt 'Behold kopier af
beskeder så de kan læses offline: Alle beskeder og bilag'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-07-08 18:42

> [...]
> og på serveren OG at alle mails, der vises lokalt, også findes på serveren.

I Mail har jeg følgende oversigt til venstre:

Postkasser [med Indbakke, SEndt og Papurkurve, som der er to af: På min
Mac og den der er angivet med min me.com adresse].

Påmindelser.
På min Mac [det kan ikke være den].

Min me.com som kun angiver tre mapper: Junk, Junk (.Mac), Junk
(xxx@mac.com - xxx@me.com]

Der burde nok have været en inbox her ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-07-08 19:21

> [...]

> alt fra en TimeMachine backup.
>
> I realiteten mangler jeg så mails for et par uger.

Det er surt, når det pludselig driller. Det burde nu virke, når man
hente tingene fra en Time Machine backup, men alt kan jo gå galt. Jeg
kan næsten regne ud, at din e-mail er en POP3-konto og ikke IMAP, for så
ville din e-mail jo ligge på serveren.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 24-07-08 22:22

> [...]
> hente tingene fra en Time Machine backup, men alt kan jo gå galt. Jeg
> kan næsten regne ud, at din e-mail er en POP3-konto og ikke IMAP, for så

Jeg er gået over til IMAP - MobileMe. For nogle uger siden, hvor jeg
indstillede min POP-konto hos DanDomain til automatisk at videresende
mail til min xxx@me.com, idet den samtidig slettes hos DanDomain.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-07-08 20:06

> under ~/Library/Mail.

~/Users/Username/Library/Mail
?

Fra : Jon

Dato : 23-07-08 20:17

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> ~/Users/Username/Library/Mail
> ?

En presisering: "~/" betyr "/Users/username/".
"~/Users/username/ betyr ingenting - med mindre du på eget hjemmeområde
har opprettet en katalog ved navn Users.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc