Coca diff/merge app til OS X?
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-07-08 11:30

Hej,

Kender nogen til en god (gerne coca) diff/merge app til OS X?

Jeg har googlet og travet iusethis.com, versiontracer.com etc. igennem,
men det er kun lykkedes mig at finde én enkelt applikation der ikke er
cross-platform-java-et-eller-andet med tilhørende grim GUI og små quirks.

Merge ser VILDT lækker ud (http://www.araxis.com/merge_mac/index.html)
men koster 119 Euro for en licens. Det er jo helt hjernedødt, så jeg har
slet ikke gidet prøve at downloade det - det ville jo være uudholdeligt,
hvis det virker lige så godt som det ser ud.

DiffMerge (http://sourcegear.com/diffmerge/) virker rimelig fornuftigt
og er gratis. Desværre har det ikke udseenet med sig...

Andre gode (gratis) bud? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-07-08 15:55

Peter Farsinsen skrev den 18-07-2008 12:30:

> Kender nogen til en god (gerne coca) diff/merge app til OS X?

Har du prøvet den i Eclipse?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-07-08 15:54

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Har du prøvet den i Eclipse?

Nop. Så ska' jeg jo ha' Eclipse installeret ;) Lyder af meget for at ha'
en diff-dims og Eclipse var ikke underholdende sidst jeg prøvede ad.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-07-08 18:18

Peter Farsinsen skrev den 18-07-2008 16:53:

> Nop. Så ska' jeg jo ha' Eclipse installeret ;) Lyder af meget for at ha'
> en diff-dims og Eclipse var ikke underholdende sidst jeg prøvede ad.

Er det indiskret at spørge hvilket udviklingsmiljø du bruger, der ikke
har sådan en diff-merge dims indbygget?

Eclipse er ok - man vænner sig til kraftværktøjers særheder.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-07-08 18:33

> Er det indiskret at spørge hvilket udviklingsmiljø du bruger, der ikke
> har sådan en diff-merge dims indbygget?

Nej da. Jeg 'snakker' kun alle de lettilgængelige sprog (HTML, CSS, JS,
PHP og sån'), så er ikke rigtig begrænset til få IDE'er. Jeg har prøvet
rigtig mange: Komodo, Eclipse (også PDT), JEdit, Maguma, Beans og Zend
Studio. Sidstnævnte var fedt under Windows og jeg brugte det længe under
OS X, men så blev Zend forelskede i Eclipse og så var deres produkt
pludselig ikke sjove længere. De sidste 8-9 måneder har jeg brugt
TextMate. Det kan være utroligt komplekst, men det kan på samme tid også
være utroligt simpelt. Jeg kan ikke forestille mig at bruge et stort
tungt IDE igen.

TextMate har godt nok et bundle til diff, men det pakker bare 'diff' ind
i lidt farver og tryller nogle genveje på. Jeg synes ikke det virker
specielt fedt. Jeg kan godt lide simple dedikerede applikationer, der er
gode til det de gør - DiffMerge er et godt eksempel, men GUI'et er bare
lidt grimt.

> Eclipse er ok - man vænner sig til kraftværktøjers særheder.

Mmh. Jeg kan godt se, at det kan rigtig mange ting. Jeg bryder mig bare
ikke om programmet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-07-08 18:41

Peter Farsinsen skrev den 18-07-2008 19:32:
> specielt fedt. Jeg kan godt lide simple dedikerede applikationer, der er
> gode til det de gør - DiffMerge er et godt eksempel, men GUI'et er bare
> lidt grimt.

Bestem dig. Programmeringstalent ligger et andet sted i hjernen end
grafisk tæft :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-07-08 18:43

> Bestem dig. Programmeringstalent ligger et andet sted i hjernen end
> grafisk tæft :)

Du mener ikke, at de to ting kan kombineres? ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-07-08 20:08

Peter Farsinsen skrev den 18-07-2008 19:43:

> Du mener ikke, at de to ting kan kombineres? ;)

Jovist da, men du vil jo ikke betale for det

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-07-08 10:12

> Jovist da, men du vil jo ikke betale for det

I hvert fald ikke 119 Euro. Så kan det jo hurtigt blive dyrt at strikke
sig et miljø sammen ;)

Men læser jeg mellen linjerne, at du mener, at en go' GUI OG god kode
ikke fås gratis? Det lyder meget sjovere at diskutere end den her
diff-dims (som forresten sku' være med Cocoa GUI - ikke Coca :P).

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-07-08 10:55

Peter Farsinsen skrev den 19-07-2008 11:12:

> [...]
> ikke fås gratis? Det lyder meget sjovere at diskutere end den her
> diff-dims (som forresten sku' være med Cocoa GUI - ikke Coca :P).

Nænæ, jeg siger at grafisk tæft OG programmeringsevne er to egenskaber
som ikke så tit findes i samme person, så derfor spinder personerne ofte
guld på det.

Guld koster.

De virkelige hardcorefolk er ret ligeglade med om der skal være lyserøde
hjerter og blå farveovergange i ikonerne. Det er bare fnidder...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-07-08 11:26

> Nænæ, jeg siger at grafisk tæft OG programmeringsevne er to egenskaber
> som ikke så tit findes i samme person, så derfor spinder personerne ofte
> guld på det.
>
> Guld koster.

Hæh. Det synes jeg faktisk, at der er rigtig mange gode eksempler på, at
det ikke er tilfældet. Det koster måske lidt, men der er langt fra 119
Euro til de $10-30 man ofte skal betale. Og så er der jo alle de der
donationware apps, hvor de ligesom bliver en eller anden pris værd over
tid.

> De virkelige hardcorefolk er ret ligeglade med om der skal være lyserøde
> hjerter og blå farveovergange i ikonerne. Det er bare fnidder...

Lever de folk du tænker på der ikke i terminalen? Hvis de er ligeglade
med GUI'en, ser jeg ingen grund til at have en Mac. Der må være mange
*nix distributioner, hvor mijøet er sjovere ud af boksen end OS X... Men
det korte af det lange er, at jeg tror, du tager fejl. Bare fordi man er
'hardcore', tror jeg ikke nødvendigvis man er forladt for æstetisk sans.

Anyway, heldigvis har Apple tænkt på at ikke alle folk har flair for at
lave GUI'er. Man kan selvføgelig godt træffe dårlige beslutninger og
lave et dårligt design, men Cocoa widgets/apps /ser/ godt ud på Mac.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-08 13:26

Peter Farsinsen skrev den 19-07-2008 12:25:

> [...]
> det korte af det lange er, at jeg tror, du tager fejl. Bare fordi man er
> 'hardcore', tror jeg ikke nødvendigvis man er forladt for æstetisk sans.

Det gør de ikke nødvendigvis, de bruger - som du - de kraftværktøjer der
er til rådighed, og de virkelige kraftværktøjer under Unix har det med
at være tekstbaserede fordi det alt andet lige virker bedst i en "pipe".

Alt det der med at lave små værktøjer der gør een ting og gør det godt.

Jeg er helt sikker på at der er mange der har æstetisk sans, men det er
ikke det samme som man kan få det til at se godt ud (hvilket var det jeg
talte om), og der er en vis overvægt af programmører i forhold til
grafikprofessionelle blandt udviklerne af OpenSOurce software (hvilket
er karakteristisk for den prisklasse du efterspørger).

> Anyway, heldigvis har Apple tænkt på at ikke alle folk har flair for at
> lave GUI'er. Man kan selvføgelig godt træffe dårlige beslutninger og
> lave et dårligt design, men Cocoa widgets/apps /ser/ godt ud på Mac.

Tjah, hvis du kan finde en Aquaudgave af Emacs tror jeg du kan få det du
ønsker og mere til :) Altså under forudsætning af at "ser godt ud på
Mac" det holder

Jeg er selv en "one-trick-pony" og er godt tilfreds med den i Eclipse...

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 19-07-08 13:32

On Sat, 19 Jul 2008 11:55:04 +0200, <Thorbjørn Ravn Andersen> wrote:
> De virkelige hardcorefolk er ret ligeglade med om der skal være lyserøde
> hjerter og blå farveovergange i ikonerne. Det er bare fnidder...

In the Windows world, if something doesn't work, people complain.

In the Mac world, if something doesn't work elegantly, people complain.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-07-08 13:45

Tor Einar Samdahl wrote:

> In the Mac world, if something doesn't work elegantly, people complain.

;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-07-08 14:46

Tor Einar Samdahl skrev den 19-07-2008 14:31:

> In the Windows world, if something doesn't work, people complain.
>
> In the Mac world, if something doesn't work elegantly, people complain.

All software sucks, some just suck more than others.

Sårn er det.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 18-07-08 16:12

On Fri, 18 Jul 2008 12:30:18 +0200, <Peter Farsinsen> wrote:
> Andre gode (gratis) bud? ;)

Om du har developer tools installert, så kan det hende filemerge i
/Developer/Applications/Utilities dekker behovet

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-07-08 16:21

Tor Einar Samdahl wrote:

> Om du har developer tools installert, så kan det hende filemerge i
> /Developer/Applications/Utilities dekker behovet

Nåja, den glemte jeg helt at nævne. Det funger sån' set fint nok som
viewer (jeg kan da i hvert fald ikke brokke mig over slinger i valsen,
hvad interfacet angår), men man kan desværre ikke redigere i programmet.
Det vil jeg rigtig gerne kunne...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 18-07-08 16:33

On Fri, 18 Jul 2008 17:21:08 +0200, <Peter Farsinsen> wrote:
> [...]
> viewer (jeg kan da i hvert fald ikke brokke mig over slinger i valsen,
> hvad interfacet angår), men man kan desværre ikke redigere i programmet.

TextMate fra din landsmann Allan Odgaard?

ellers er jeg nok tom for ideer.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-07-08 18:38

Tor Einar Samdahl wrote:

> TextMate fra din landsmann Allan Odgaard?

Mjaeh. Det bruger jeg faktisk dagligt. Diff er ikke lige, hvad jeg har i
kikkerten ;)

> ellers er jeg nok tom for ideer.

Men så tak for forsøget da ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-07-08 11:14

Peter Farsinsen wrote:
> Kender nogen til en god (gerne coca) diff/merge app til OS X?

> Andre gode (gratis) bud? ;)

Koster godt nok $39.95, men ser helt rigtigt ud: http://changesapp.com/

Bare, hvis andre sku' falde over tråden en gang.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 24-07-08 14:52

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> writes:

> Tjah, hvis du kan finde en Aquaudgave af Emacs tror jeg du kan få det
> du ønsker og mere til

Aquamacs
http://www.aquamacs.org

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-08 17:58

Thomas Bjorn Andersen skrev den 24-07-2008 15:52:

> Aquamacs
> http://www.aquamacs.org

Meeeen har du prøvet M-x diff?

Og ser det godt nok ud til vi tør pudse Peter på det?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-07-08 18:15

> Meeeen har du prøvet M-x diff?
>
> Og ser det godt nok ud til vi tør pudse Peter på det?

.... jeg bruger VIM, hvis jeg /skal/ rode med tekster i en terminal. Ikke
fordi jeg godt kan lide VIM, men fordi jeg bedre kan lide det end Emacs ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-08 18:28

Peter Farsinsen skrev den 24-07-2008 19:15:

> ... jeg bruger VIM, hvis jeg /skal/ rode med tekster i en terminal. Ikke
> fordi jeg godt kan lide VIM, men fordi jeg bedre kan lide det end Emacs ;)

Sludder med dig, savl lidt over de lækre skærmbilleder af Aquaemacs og
lær et nyt kraftværktøj!

Var der ikke noget med at det var funktionalitet og udseende du var
efter - mindes ikke at have hørt noget om nogen diskvalifikationsgrunde
(udover naturligvis almindelig dumstædighed

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-07-08 18:35

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Sludder med dig, savl lidt over de lækre skærmbilleder af Aquaemacs og
> lær et nyt kraftværktøj!

Ja, ja ... der er lige det der speciale husker du nok ;) Måske har jeg
slet ikke brug for en teksteditor, når det er overstået...

> Var der ikke noget med at det var funktionalitet og udseende du var
> efter - mindes ikke at have hørt noget om nogen diskvalifikationsgrunde
> (udover naturligvis almindelig dumstædighed

.... og sidstnævnte skal man ik' undervurdere. Jeg er ikke helt vild svær
at lokke, og jeg /har/ været i Emacs-fælden et par gange. Det er altså
bare en for stor mundfuld, hvis man ikke sidder og tamper rundt i
teminalen 24/7 - det gør jeg ikke. Det ser muligvis lækkert ud med en
Aqua GUI, men jeg er dumstædig nok til ikke at give det en chance.
TextMate gør det fint til mit brug og jeg har stadig til gode at lære
99% af genvejstasterne.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-08 15:50

On 2008-07-24 19:34:46 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> [...]
> Aqua GUI, men jeg er dumstædig nok til ikke at give det en chance.
> TextMate gør det fint til mit brug og jeg har stadig til gode at lære

Som GUI editor til scripts etc bruger jeg Smultron - den er rar hvis
man skal overskue mange dokumenter i i et projekt.

Til dagligdags editering har jeg vennet mig til at bruge vi(m) fordi
den findes på stort set alle systemer - selv på små dÅmme routere og
den slags. For et par år siden sværgede jeg ellers til jed (eller nano,
pico eller emacs i en snæver vending hvis det var en fremmed box),
problemet var bare at man skulle installere jed eller huske hvordan
katten man nu betjente den editor der var tilgængelig. Efter et par år
med irritation tvang jeg mig til at lære de helt bassale ting i den
ellers helt igennem uintuitive vi - nu bruger jeg aldrig andet. Med en
fornuftig .vimrc (på egen maskine) kommer man langt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-08 17:41

Morten Reippuert Knudsen skrev den 15-08-2008 16:49:

> tvang jeg mig til at lære de helt bassale ting i den ellers helt igennem
> uintuitive vi - nu bruger jeg aldrig andet. Med en fornuftig .vimrc (på
> egen maskine) kommer man langt.

“Powerful you have become, the dark side I sense in you.”

“vi, awk, grep; the dark side of the Force are they. Easily they flow,
quick to join you in a fight. If once you start down the dark path,
forever will it dominate your destiny...”

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-08 18:12

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
> quick to join you in a fight. If once you start down the dark path,
> forever will it dominate your destiny..."

Hæ, hæ...du ser s´gu´ for mange film, Thorbjørn, men fred & may the
force be with you

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-08-08 19:20

Morten Lind skrev den 15-08-2008 19:11:

> Hæ, hæ...du ser s´gu´ for mange film, Thorbjørn, men fred & may the
> force be with you

Tak tak, men jeg ville nu hellere have din Tådsj :)

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-08 20:18

> Tak tak, men jeg ville nu hellere have din Tådsj :)

Ja, det er jeg klar over, og lærlingen på arbejdet vil gerne give penge
for den, men mine elskede tøser bruger den altså, når de er på besøg, og
de synes helt bestemt, at den gamle skal beholde sin Tådsj.

For på den måde kan mine to tøser og eventuelle veninder sidde i deres
eget hus med både trådet gigabit netværk og trådløst WiFi med hver deres
PowerBook, MacBook Pro og iPod Touch og pludre sammen med hele deres
netværk på Arto, Facebook & jeg skal komme efter dig, hvor vi
kommunikerer i dette land......tsk, tsk

Så gaven har nok lange udsigter, sorry pal

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-08-08 22:01

On 2008-08-15 18:41:16 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> [...]
> quick to join you in a fight. If once you start down the dark path,
> forever will it dominate your destiny...”

win2k3...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-08 07:10

Morten Reippuert Knudsen skrev den 16-08-2008 23:01:

> win2k3...

Nåja, du er jo BOFH så alt det der med darksideadvarsler _er_ for sent.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-08 15:38

On 2008-07-18 12:30:18 +0200, Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> said:

> [...]
>
> DiffMerge (http://sourcegear.com/diffmerge/) virker rimelig fornuftigt
> og er gratis. Desværre har det ikke udseenet med sig...

FileMerge.app der distrbueres med Xcode 3.1 ?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen