Min Mac starter af sig selv om natten
Fra : Ole V Jensen

Dato : 17-07-08 18:36

Hej

Jeg kan ikke forstå at min MacMini starter af sig selv præcis kl. 2 om
natten, hver nat medmindre strømmen er slukket.

Der er ikke nogen af mine startemner som tilsyneladende har noget at
sige, og jeg har ikke sat Mac'en op til at starte selv.
Jeg har dog sat den til at slukke selv kl. 2.05, så den ikke står og
kører hele natten.

Er der nogen der har en idé om hvad det skyldes?
Jeg er træt af at blive vækket hver nat

System:
10.5.2

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-07-08 18:48

Ole V Jensen <not@available.dk> wrote:

> [...]
> kører hele natten.
>
> Er der nogen der har en idé om hvad det skyldes?

gør såldedes:

<http://support.apple.com/kb/HT1543>

/thomas

Fra : Ole V Jensen

Dato : 17-07-08 19:13

> gør såldedes:
>
> <http://support.apple.com/kb/HT1543>
>
> /thomas

Det har jeg nu gjort - så må jeg bare vente til i nat for at se om det
virkede.

mvh
Ole-J

Fra : Ole V Jensen

Dato : 18-07-08 16:37

> Det har jeg nu gjort - så må jeg bare vente til i nat for at se om det
> virkede.

Det virkede desværre ikke, så nu må jeg se om der er andre forslag til
afhjælpning.

Jeg kan se der er nogen der foreslår at jeg sletter følgende fil:
com.apple.AutoWake.plist
så det prøver jeg.

mvh
Ole-J

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-07-08 16:52

Ole V Jensen wrote:

> Det virkede desværre ikke, så nu må jeg se om der er andre forslag til
> afhjælpning.

Har du prøvet at kigge, om der skrives noget i loggen?

Applications->Utilities->Console.app

Jeg ku' forestille mig, at sådan en event vil ryge i loggen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ole V Jensen

Dato : 18-07-08 17:32

> Har du prøvet at kigge, om der skrives noget i loggen?
>
> Applications->Utilities->Console.app
>
> Jeg ku' forestille mig, at sådan en event vil ryge i loggen.

Jeg har kigget i diverse log-filer, men jeg kan ikke se noget jeg kan
tyde.

Jeg kan se på Apples diskussions-forum at der er flere der har samme
problem.

mvh
Ole-J

Fra : Morten Lind

Dato : 19-07-08 08:24

Ole V Jensen <not@available.dk> wrote:

> Jeg kan se på Apples diskussions-forum at der er flere der har samme
> problem.
>

> mvh
> Ole-J

Jamen, er der ikke noget med, at OS´et kører noget Cron-job(?) ved
tretiden om natten?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-07-08 13:17

> Jamen, er der ikke noget med, at OS´et kører noget Cron-job(?) ved
> tretiden om natten?

Jo, men i praksis er det vist ikke noget problem. Det ødelægger vist
ikke computerens ydelse, hvis de ikke blive kørt (ret tit). Det er mere
tanken om det, folk ikke bryder sig om. Jeg synes, jeg hørte noget om,
at med den nye version af Mac OS X, er problemet løst. Trods det har
Apple nu lige udgivet en vejledning, der sådan set siger det modsatte:

Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Fra : Ole V Jensen

Dato : 19-07-08 14:19

> <http://support.apple.com/kb/HT2319>

Det har jeg prøvet uden resultat.

Nå - jeg må søge dybere endnu.

mvh
Ole-J

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-07-08 18:00

> Det har jeg prøvet uden resultat.
>
> Nå - jeg må søge dybere endnu.

Jeg havde lige glemt, hvad tråden handlede om, og svarede blot på det
specifikke spørgsmål. Det er rigtigt, at det ikke hjælper på dit
problem. Cron-jobs får ikke computeren til at vågne fra vågeblus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : KentBM

Dato : 19-07-08 18:44

Morten Lind skrev:

> Jamen, er der ikke noget med, at OS´et kører noget Cron-job(?) ved
> tretiden om natten?
Min MacBook er (næsten) aldrig tændt kl. 3 om natten. Betyder det, at
der aldring bliver kørt vedligeholdelse på maskinen? Jeg troede egentlig
ikke det var nødvendigt på en Mac?

--

Kent

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-07-08 20:13

KentBM wrote:
> Min MacBook er (næsten) aldrig tændt kl. 3 om natten. Betyder det, at
> der aldring bliver kørt vedligeholdelse på maskinen? Jeg troede egentlig
> ikke det var nødvendigt på en Mac?

Ja. Det kører ikke medmindre computeren er tændt, når scriptet er sat
til at afvikle.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-07-08 20:14

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Min MacBook er (næsten) aldrig tændt kl. 3 om natten. Betyder det, at
> der aldring bliver kørt vedligeholdelse på maskinen? Jeg troede egentlig
> ikke det var nødvendigt på en Mac?

Ja, men i praksis er det vist ikke noget problem. Det er jo ikke
vedligeholdelse som defragmentering og den slags, men blot sletning af
log-filer og cache'r. Det ødelægger vist ikke computerens ydelse, hvis
de ikke blive kørt (ret tit), men til sidst kan de selvfølgelig fylde en
del. Det er mere tanken om det, folk ikke bryder sig om. Jeg synes, jeg

Fra : Morten Lind

Dato : 19-07-08 20:18

> Min MacBook er (næsten) aldrig tændt kl. 3 om natten. Betyder det, at
> der aldring bliver kørt vedligeholdelse på maskinen? Jeg troede egentlig
> ikke det var nødvendigt på en Mac?

Jamen, jeg ved det ikke, men min maskine vågner altid ved tretiden om
natten...? Den er tændt stort set altid, og den går i seng, når jeg ikke
bruger den i 20 minutter.

Men den vågner og laver opstartslyde hver nat ved tre-tiden...

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-07-08 20:24

Morten Lind skrev den 19-07-2008 21:17:

> [...]
> bruger den i 20 minutter.
>
> Men den vågner og laver opstartslyde hver nat ved tre-tiden...

Stil din støvede video med "Eksorcisten" hen ved siden af den, for at
antyde hvilke midler du vil gribe til hvis den ikke holder op med det pjat!