MS Windows
briani 27239
Mangler plads? Vista x64
Fra : sls \(2770\)

Dato : 27-07-08 10:04

Hej

Jeg har en partition på 50GB til windows og har brugt ca. 30GB, men har kun
ca. 5GB tilbage nu?
Er det vista der bruger resten, og hvor kan jeg se hvad det bliver brugt
til?

// Sid

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-07-08 11:48

"sls (2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun ca. 5GB tilbage nu?
> Er det vista der bruger resten, og hvor kan jeg se hvad det bliver brugt

Spacemonger plejer at være fin til at danne sig et overblik over hvor alt
den rare diskplads forsvandt.

Hvor de konkret er i dit tilfælde er lidt svært at gætte sig til, men
swap/dvale filer, restore points, skraldespand og lign. optræder ikke altid
på listen over diskplads, så der kan godt ryge noget på den konto

Fra : Martin Ploug

Dato : 27-07-08 12:31

> [...]
> swap/dvale filer, restore points, skraldespand og lign. optræder ikke
> altid på listen over diskplads, så der kan godt ryge noget på den konto

Det kan også være, at Treesize
http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml
kan vise noget.

Mvh. Martin

Fra : sls \(2770\)

Dato : 28-07-08 00:24

Takker for svarene..

Har prøvet Treesize, men kan alligevel ikke regne ud hvor pladsen bliver
af..

Jeg tror jeg finder et partition program, så vista kan få noget mere plads..

Mvh Sid

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 28-07-08 18:15

"sls \(2770\)" <sls@FJERNsol.dk> skrev :

>Jeg tror jeg finder et partition program, så vista kan få noget mere plads.

Det har du da i din Vista.

Men ellers er det vel nogle skjulte (system)filer, fx.
gendannelsespunkter.
--
Kerim

Fra : sls \(2770\)

Dato : 28-07-08 21:28

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i meddelelsen

> Det har du da i din Vista.

Har jeg, hvad hedder det?

> Men ellers er det vel nogle skjulte (system)filer, fx.
> gendannelsespunkter.

Det er det nok, så jeg må bare udvide systemdrevet

Mvh Sid

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-07-08 01:22

"sls \(2770\)" <sls@FJERNsol.dk> skrev :

>Har jeg, hvad hedder det?

Diskhåndtering, hvor det ligger i Vista ved jeg ikke.

I XP ligger det i Kontrolpanel => Administration =>
Computeradministration.
--
Kerim

Fra : sls \(2770\)

Dato : 29-07-08 09:22

> Diskhåndtering, hvor det ligger i Vista ved jeg ikke.

Ok, men den kan ikke tage plads fra en anden partition uden at skulle slette
det der ligger der, ligesom f.eks norton partition manager, eller er der
noget jeg har overset?

Mvh Sid

Fra : Rasmus Bertelsen

Dato : 29-07-08 13:40

sls (2770) skrev:

> [...]
>
> Ok, men den kan ikke tage plads fra en anden partition uden at skulle
> slette det der ligger der, ligesom f.eks norton partition manager, eller

Nej. Det kræver et 3.parts program. Der findes vist nok freeware udgaver
af sådanne programmer, men Partition Magic er det bedste program, jeg
har brugt til slige opgaver. Jeg tror det er det samme program som
Norton Partition Manager.

> Mvh Sid

Mvh,
Rasmus Bertelsen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-07-08 17:29

Rasmus Bertelsen <rasbert@vip.cybercity.invalid> skrev :

>Nej. Det kræver et 3.parts program. Der findes vist nok freeware udgaver
>af sådanne programmer, men Partition Magic er det bedste program, jeg
>har brugt til slige opgaver.

Ikke i Vista.

http://www.datatid.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=63&pid=1

http://hjem.get2net.dk/3t/3tsite/06_windowsvista/Tips/03_vistatips.html