[MySQL] Hvornår er tabellen sidst opdatere~
Fra : Christian Doeleman

Dato : 08-01-01 18:52

Kan jeg vha. PHP eller SQL finde ud af hvornår en tabel sidst er blevet
opdateret ?

I øjeblikket kigger jeg på nyeste timestamp med max()-funktionen, men det
tager temmelig lang tid, da der er ca. 250.000 poster i tabellen.

Jeg har vha. af mit PHP-script målt følgende query til ca. 5.000 sek, mens
en tilsvarende query uden max(timestamp) kun tager ca. 0.5000 sek.

$sql = "SELECT count(id) AS total, unix_timestamp(max(timestamp)) AS
lasttimestamp FROM table";

Overser jeg en mulighed i SQL eller PHP, eller er der intet at gøre, end at
vente?

Med venlig hilsen
Christian Doeleman

Fra : Lauritz Jensen

Dato : 08-01-01 19:12

Christian Doeleman wrote:

> I øjeblikket kigger jeg på nyeste timestamp med max()-funktionen,
> men det tager temmelig lang tid, da der er ca. 250.000 poster i
> tabellen.

Har du lagt et index på kolonnen?

--
Lauritz

Fra : Christian Doeleman

Dato : 11-01-01 13:53

"Lauritz Jensen" <lauritz2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du lagt et index på kolonnen?

Næhh, men det har jeg nu, og det hjalp gevaldigt !
PHPBuilder havde i øvrigt en artikel om emnet samme dag:
Best Practices: Database Indexing
http://phpbuilder.com/columns/tim20010110.php3

Tusind tak for hjælpen.

Med venlig hilsen