Eksternt HD kabinet (igen...)
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-07-08 10:15

Hej,

Jeg puster lige liv i en go' gammel klassiker ;)

Jeg mangler et eksternt kabinet til en 3,5" SATA disk. Kabinettet skal
være med passiv kølning og kunne 'slukke' for disken, når den ikke er i
brug.

Købte for nyligt dette
(http://macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_s2) kabinet fordi det
ser mere Mac'ish ud og er lidt billigere end ToughTech
(http://www.wiebetech.com/products/toughtech.php) som jeg egentlig først
havde kig på. Desværre kan kabinettet ikke slukke for disken (den
slukker/sover ikke selvom den ikke bliver brugt), så kabinettet ryger
retur igen.

Kan I anbefale et kabinet, opfylder disse krav? Ved I om ToughTech
kabinetterne kan finde ud af at slukke disken?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-08 10:20

> Kan I anbefale et kabinet, opfylder disse krav? Ved I om ToughTech
> kabinetterne kan finde ud af at slukke disken?

ja, jeg har 3 stks. der alle gør som de skal, altså slukker ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-07-08 10:25

Thomas von Hassel wrote:

> ja, jeg har 3 stks. der alle gør som de skal, altså slukker ...

Tak. Må nok hellere gøre det fornuftige køb denne gang så :)

Har forresten lige modtaget den der WD disk
(http://wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=385). Selvom det er
sån' en enterprise-dimmer er den virkelig støjsvag - virker som et
rigtig godt køb.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : lugkjyf

Dato : 12-07-08 08:04

>Har forresten lige modtaget den der WD disk
>(http://wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=385). Selvom det er
>sån' en enterprise-dimmer er den virkelig støjsvag - virker som et
>rigtig godt køb.

Et godt køb? Med TLER til desktop brug? I så fald bør du nok læse

http://en.wikipedia.org/wiki/Time-Limited_Error_Recovery

nøje igennem, da disken formentlig er konfigureret
til enterprise/raid brug ved udleveringen fra fabrikken.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 12-07-08 13:53

lugkjyf wrote:

> [...]
>
> nøje igennem, da disken formentlig er konfigureret
> til enterprise/raid brug ved udleveringen fra fabrikken.

Tak for linket, det er da rimelig spændende læsning. Som jeg har skrevet
et andet sted i tråden, er jeg ikke speciel klog på hardware, så 'et
godt køb' betyder i dette tilfælde hurtig og støjsvag ;)

Desværre ser det ud til, at disken skal sættes i en stationær pc førend
det er muligt at slå TLER fra. Jeg har lige prøvet at tilslutte den til
en gammel pc via USB, men der finder WDTLER.EXE ikke disken :(

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-07-08 14:30

> [...]
> det er muligt at slå TLER fra. Jeg har lige prøvet at tilslutte den til
> en gammel pc via USB, men der finder WDTLER.EXE ikke disken :(

nej, det er fordi den skal "snakke" driekte med disken over SATA ... USB
eller firewire kommer den en brigde imellem. Det er også derfor
S.M.A.R.T ikke virker med USB og FW diske

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-07-08 17:12

> ja, jeg har 3 stks. der alle gør som de skal, altså slukker ...

Fortælt fortæl, for det er da svært at finde frem til.

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 08-07-08 18:10

Flemming Rubini wrote:

> Fortælt fortæl, for det er da svært at finde frem til.

Der er masser af info her: http://www.wiebetech.com/products/toughtech.php

De får rigtig fine anmeldelser, men koster også væsentligt mere end de
kabinetter, man finder på edbpriser ;)
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-07-08 20:57

> Der er masser af info her: http://www.wiebetech.com/products/toughtech.php
>
> De får rigtig fine anmeldelser, men koster også væsentligt mere end de
> kabinetter, man finder på edbpriser ;)

Og de slukker alle tre, hvis man sætter dem i serie?

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-08 21:11

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Og de slukker alle tre, hvis man sætter dem i serie?

de spinner ihvertfald ned når de ikke er i brug ... eller bliver
unmounted

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-07-08 15:00

Thomas von Hassel wrote:

> ja, jeg har 3 stks. der alle gør som de skal, altså slukker ...

Jeg har modtaget et ToughTech FS med GLS i dag. Det er ubetinget det
fedeste kabinet, jeg nogensinde har haft fingre i. Det er ikke det
pæneste, men kvaliteten, indpakningen og medfølgende dimser taler for
sig selv.

Tak for anbefalingen ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Terje Kleverud

Dato : 08-07-08 21:34

> [...]
> havde kig på. Desværre kan kabinettet ikke slukke for disken (den
> slukker/sover ikke selvom den ikke bliver brugt), så kabinettet ryger

Jeg har tre kabinetter av samme fabrikat, bortsett fra at mine har
firewire-kontakter i tillegg (Super S-Combo-utgaven). Det er montert inn
tre forskjellige harddisk-fabrikater i disse (Seagate, Western og
Samsung).
Harddiskene i alle tre kabinettene spinner perfekt ned etter ti minutter
når de ikke brukes (koblet til firewire-porten - en og en. Jeg har dog
ikke testet mot usb-porten).

--
Terje K

«Gjør det så enkelt som mulig, men ikke enklere» (A. Einstein)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 00:55

Terje Kleverud wrote:

> [...]
> Harddiskene i alle tre kabinettene spinner perfekt ned etter ti minutter
> når de ikke brukes (koblet til firewire-porten - en og en. Jeg har dog

Mystisk. /Er/ det ikke godt nok en feature, der knytter sig til
kabinettet og ikke disken? Det kan jo være, at jeg er helt galt på den.
Disken, jeg har købt, sku' efter sigende være 'godkendt' til at være
tændt 24/7 - kan det måske ha' nogen betydning?

Jeg havde disken tilsluttet nogle timer og forsøgte endda at unmounte
den, men på intet tidspunkt spandt den ned eller gik i 'dvale'.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-07-08 10:48

> [...]
>
> Jeg havde disken tilsluttet nogle timer og forsøgte endda at unmounte
> den, men på intet tidspunkt spandt den ned eller gik i 'dvale'.

Jeg mener også det er en facilitet ved kabinettet.

Lykkedes det ikke at unmounte den? For så har du svaret foran dig:
Jeg havde på et tidspunkt et program liggende på en ekstern disk, som
systemet brugte, som medførte at disken ikke parkerede. (Jeg mener, det
var skrivebordsudgaven af uret.)

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 10:53

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> Jeg havde på et tidspunkt et program liggende på en ekstern disk, som
> systemet brugte, som medførte at disken ikke parkerede. (Jeg mener, det

Jo, jo. Disken unmounter fint. Den spinder bare ikke ned efterfølgende.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Terje Kleverud

Dato : 09-07-08 13:06

> Jo, jo. Disken unmounter fint. Den spinder bare ikke ned efterfølgende.

Jeg har nettopp nå testet mitt kabinett (Super S-Combo) mot usb2-porten
på en iMac G5. Harddisken spinner ned som den skal etter 5-10 minutter,
og starter så opp igjen ved f.eks. å klikke på diskikonet i
findervinduets sidefelt.
Den spinner momentant ned når jeg unmounter den - jeg må da sette
strømbryteren på kabinettets bakside til OFF for deretter å sette den
til ON igjen for å starte opp disken slik at den mounter på nytt.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 13:44

Terje Kleverud wrote:

> [...]
> på en iMac G5. Harddisken spinner ned som den skal etter 5-10 minutter,
> og starter så opp igjen ved f.eks. å klikke på diskikonet i

Det er altså underligt. Jeg har prøvet igen i dag, og disken stopper på
intet tidspunkt uanset om den er mountet, unmountet eller slet ikke
tilsluttet (men bare tændt). Jeg har endda prøvet med en Windows PC og
der er resultatet det samme.

> Den spinner momentant ned når jeg unmounter den - jeg må da sette
> strømbryteren på kabinettets bakside til OFF for deretter å sette den
> til ON igjen for å starte opp disken slik at den mounter på nytt.

Sådan virker det også her, men det er jo helt normalt.

Jeg har netop bestilt et ToughTech kabinet (det vil jeg egentlig også
hellere have) og kabinettet jeg har nu ryger retur i morgen - det virker
åbenbart bare ikke for mig. Tak for hjælpe ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-07-08 16:24

> [...]
> intet tidspunkt uanset om den er mountet, unmountet eller slet ikke
> tilsluttet (men bare tændt). Jeg har endda prøvet med en Windows PC og

En tanke: Er dipswitch sat til Master?

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 18:18

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> En tanke: Er dipswitch sat til Master?

der er ikke noget der hedder master/slave på SATA ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 09-07-08 19:27

> der er ikke noget der hedder master/slave på SATA ...

Tak.
Jeg var inde hos WD, og ser at drevet ikke er på kompabilitetslisten,
det er derimod 20337. (direkte link til kompabilitetslisten:
http://wdc.com/en/library/sata/2579-701285.pdf)

Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 19:38

Flemming Rubini wrote:
> Jeg var inde hos WD, og ser at drevet ikke er på kompabilitetslisten,
> det er derimod 20337. (direkte link til kompabilitetslisten:
> http://wdc.com/en/library/sata/2579-701285.pdf)

Jeg har faktisk ikke skænket den slags en tanke. Troede, at man ku'
proppe en hvilken som helst disk i et eksterne kabinet, hvis bare
interfacet passede.

ToughTech kabinettet ser ud til at have et Oxford 934 chipset, hvilket
heller ikke er på listen. Hvad er betydningen af det? *Skal* chipsettet
være på kompatabilitetslisten for at det vil virke?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 09-07-08 18:28

Flemming Rubini wrote:

> En tanke: Er dipswitch sat til Master?

Disken har godt nok pins bagpå, men der er ingen jumpers på. Ligesom
Thomas er jeg af den opfattelse, at man ik' behøver rode med den slags,
når det er SATA. Hardware er ikke min stærke side, så det kan da være,
at jeg tager fejl.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-07-08 18:36

> [...]
> Thomas er jeg af den opfattelse, at man ik' behøver rode med den slags,
> når det er SATA. Hardware er ikke min stærke side, så det kan da være,

du har helt ret .. der er højest en jumper som kan drossle disken til
SATA/150

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-07-08 12:30

Terje Kleverud <tekleve@frisurf.no> wrote:

> [...]
> Harddiskene i alle tre kabinettene spinner perfekt ned etter ti minutter
> når de ikke brukes (koblet til firewire-porten - en og en. Jeg har dog

Hvilket fabrikat boks bruger du?

Sidder de i serie?

Er de koblet på et selvstædnigt Firewirekort?

Er de koblet til en bærbar?

Flemming Rubini

Fra : Terje Kleverud

Dato : 10-07-08 16:29

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Hvilket fabrikat boks bruger du?

Pleiades Super S-Combo
<http://macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_scombo>

Jeg kjøpte tre av disse for eksakt to år siden og de har kjørt fint hele
tiden.

> Sidder de i serie?
Nei, de tilkobles til hver sin firewire400-kontakt (jeg benytter normalt
bare ett kabinett av gangen).

> Er de koblet på et selvstædnigt Firewirekort?
Nei, til en iMac G5 med Tiger 10.4.11 samt iMac Intel med Leopard
10.5.3.

> Er de koblet til en bærbar?
Nei.