Caption på JPEG-billeder
Fra : Henrik Münster

Dato : 06-07-08 23:32

Min far skal sende nogle billeder med FTP. Det har jeg ikke selv brugt i
årevis. Jeg har anbefalet ham, at han kan bruge Transmit fra Panic. Det
er vel godt nok? Det er sådan set heller ikke der, problemet er. Jeg har
hentet Transmit til ham, og det kan sagtens overføre billederne.
Problemet er, at billederne skal have en såkaldt "caption". Det
er nogle liniers tekst, der fortæller, hvem der har taget billedet,
hvornår, hvor og hvorfor. Så vidt jeg kan se, er det noget, der lægges
ind i JPEG-filen. Min far mente, at der dukkede en blanket frem, når man
loggede sig på FTP-serveren. Det har jeg dels aldrig hørt om, og dels
kom der heller ikke nogen blanket, da vi overførte et billede.
Hvordan laver man sådan en "caption" på et billede? Vi har
iLife, iWork og programmerne, der følger med en Mac. Kan nogle af dem
bruges? Eller skal man have et andet program? Vi er ikke interesserede i
at købe noget dyrt og kompliceret som f.eks. Photoshop, men et mindre
shareware-program kan vi nok godt ofre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 07-07-08 06:47

> [...]
> bruges? Eller skal man have et andet program? Vi er ikke interesserede i
> at købe noget dyrt og kompliceret som f.eks. Photoshop, men et mindre

Uden at have kontrolleret eller prøvet det, mener jeg, at
GraphicConverter kan klare det.

<http://www.mothsoft.dk/osx/indexosx.html>

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-08 20:30

> Uden at have kontrolleret eller prøvet det, mener jeg, at
> GraphicConverter kan klare det.
>
> <http://www.mothsoft.dk/osx/indexosx.html>

Jeg har lige kigget i en gammel version 4.4, jeg har liggende. Det er
rigtigt, at den kan skrive "comments" i billedfilen. Det er nok det, der
er tale om. Desværre er GraphicConverter et noget indviklet program med
en frygtelig masse menupunkter. Det er jo min Far, der skal bruge det.
Nu er vi allerede i gang med to nye programmer (FTP og dette), som han
skal lære at kende. Det går aldrig godt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Villy Erichsen

Dato : 08-07-08 00:13

In article <1ijq8xs.i1cpka1ktxa2aN%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster
<henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> en frygtelig masse menupunkter. Det er jo min Far, der skal bruge det.
> Nu er vi allerede i gang med to nye programmer (FTP og dette), som han

Det er da meget nemt - når billedet er åbent i GC er der i bunden af
dette en bjælke med symboler - bare klik på i - dernæst kommentar.
iPhoto kan godt tilføje kommentarer - men de kan kun vises i iPhoto

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-07-08 04:21

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Det er da meget nemt

Tro mig: Der er ikke noget, der er nemt, når man taler om begyndere og
computere. Det har erfaringen desværre for længst fortalt mig. Før man
når så langt, skal billedet f.eks. først lægges i den rigtige mappe og
denæst skal man have det åbnet i det rigtige program.

> - når billedet er åbent i GC er der i bunden af dette en bjælke med
> symboler - bare klik på i - dernæst kommentar. iPhoto kan godt tilføje
> kommentarer - men de kan kun vises i iPhoto

Så når iPhoto tilføjer kommentarer, er det i et format, kun iPhoto kan
læse? Når man tilføjer kommentarer i GraphicConverter, hvilket format er
det så i? Det er altså noget, der kan læse andre steder?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-07-08 07:36

> [...]
> læse? Når man tilføjer kommentarer i GraphicConverter, hvilket format er
> det så i? Det er altså noget, der kan læse andre steder?

exif eller iptc ... de er de to mest gængse standarder for image
metadata, hvilken GC tagger i ved jeg ikke .. har ikke GC installeret
for tiden ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 08-07-08 16:09

> Så når iPhoto tilføjer kommentarer, er det i et format, kun iPhoto kan
> læse?

Ja.

> Når man tilføjer kommentarer i GraphicConverter, hvilket format er
> det så i? Det er altså noget, der kan læse andre steder?

EXIFdata, og det læses af gængse fotoprogrammer - sikkert også af
iPhoto(?).

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-07-08 18:40

> Ja.

> EXIFdata, og det læses af gængse fotoprogrammer - sikkert også af
> iPhoto(?).

Normalt ja. Jeg har bare et par billeder, hvor GraphicConverter ikke
viser anden information end "Copyright Sydvestjysk Sygehus". Den tekst
kan iPhoto ikke vise. Den viser til gengæld eksponeringsdata og navn på
kamera og billedbehandlingsprogram.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-08 07:57

> [...]
> bruges? Eller skal man have et andet program? Vi er ikke interesserede i
> at købe noget dyrt og kompliceret som f.eks. Photoshop, men et mindre

Skal det "indbygges" i filen ? ... for så skal der skrives exif/iptc
tags til den. Jeg ved ikke om iPhoto kan, men Graphic Converter som en
anden næver kan godt (IPTC i hvertfalt)

Eller skal der laves et web galleri ? ... for de "indbyggede" tags skal
jo lige dekodes af modtageren.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-08 20:30

> [...]
> anden næver kan godt (IPTC i hvertfalt)
>
> Eller skal der laves et web galleri ? ... for de "indbyggede" tags skal

Jeg ved bare, at man skal sende billederne som JPEG-filer via FTP til
modtagerens server, hvor man har brugernavn og adgangskode. Modtageren
skal jo vide, hvem billederne er fra, hvad de forestiller, og hvad de
skal bruges til. Som jeg læser vejledningen, skal der laves en "caption"
med disse oplysninger. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at den
skal indbygges i JPEG-filen, for ellers sender man jo ikke billederne
som JPEG. Jeg troede egentlig, der var noget ligesom MP3-tags på
musikfiler, men det er måske ikke så almindeligt at bruge det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-08 20:43

> [...]
> som JPEG. Jeg troede egentlig, der var noget ligesom MP3-tags på
> musikfiler, men det er måske ikke så almindeligt at bruge det?

det lyder kryptisk .. og en meget vag vejledning ... umiddelbart vil jeg
tro billederne skal tagges ...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-07-08 21:51

> det lyder kryptisk .. og en meget vag vejledning ... umiddelbart vil jeg
> tro billederne skal tagges ...

Altså som EXIF/IPTC? Jeg kender godt EXIF. Jeg har haft en lille EXIF
viewer engang. EXIF viser bl.a. information om lukkertid og blænder fra
kameraet. Jeg synes bare ikke, man selv kan lave information. Jeg har
lige læst lidt om EXIF og IPTC, hvorefter jeg kom videre til XMP. Måske
skulle jeg gå tilbage til kilde og få lidt mere teknisk information om
det. Jeg har sjovt nok et JPEG-billede fra sygehuset liggende. Åbner man
det i GraphicConverter og vælger "Vis comment", dukker der et vindue med
Copyright op. Er det en IPTC-information? Man kan ikke læse den i
iPhoto, så vidt jeg kan se.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-07-08 21:57

> Måske
> skulle jeg gå tilbage til kilde og få lidt mere teknisk information om
> det.

det var nok ikke en dum idé .. ellers skyder du lidt i blinde mht. hvor
og hvilke data du skal embedde .

/thomas