/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Here we go again.
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-08 18:42

Sidder og bladrer i det nye nummer af Motor. Gruppetest med tre
"sparegrise"-stationcars. Fint nok. Det er knap så fint, når bilerne i
test bruger 30% mere brændstof end normtallene siger.
Renault Clio, Pug 207, Skoda Fabia Greenline - præsterede godt 17,
godt 16 og godt 18 km/l. Normtallene var 22,2 - 22,2 og 24,4.
Og så kommer de gyldne ord - "hvis man gør sig umage, kan man nå hhv.
19, 18-19 og ca. 20 km/l" i de tre biler.
Jamen hvad kan normtallene så bruges til? Jeg kører sq ikke
superøkonomikørsel om end jeg har tillagt mig en kørestil, som
formodentlig er mere økonomisk end gennemsnitsdanskeren. Jeg kan uden
problemer få både Puntoen og Xsaraen til at gå væsentlig længere end
normtallet ved de daglige 2x70 km til Hørsholm. Men i et økonomiløb
ville jeg blive grint ud, vil jeg tro - de folk kan bare det gylle.
Jeg ville ønske, nogen ville låne mig sådan et fartøj en uges tid -
evt. i forbindelse med noget test, så "jeg" fik lov til at kunne
sammenligne "mit" forbrug med normtallet under samme forhold, som den
daglige "gryde" bydes. Det kan formodentlig alle der kører langt
dagligt gøre, så der burde være rige muligheder for fx. FDM at få en
"seriøs" test af økonomien.
Det ville være en forandring i forhold til en brændstoføkonomi, der i
mine øjne antyder, at testkørerne kører efter princippet "fuld gas -
bremsen i". Jeg skal den onde hyleme være meget ond ved Puntoen hvis
jeg skal få den under 15 km/l og det er jo reelt hvad den ville komme
i en FDM-test, hvis normtallene kan sammenlignes. (den har 20,4 i
normtal)
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

 
 
Martin Johansen [600~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 04-07-08 18:51


>bremsen i". Jeg skal den onde hyleme være meget ond ved Puntoen hvis
>jeg skal få den under 15 km/l og det er jo reelt hvad den ville komme
>i en FDM-test, hvis normtallene kan sammenlignes. (den har 20,4 i
>normtal)

Lån mig Puntoen så skal jeg få den ned på 11. Intet problem. Hvordan?
Ren stop'n'go i Kolding, lidt hurtige acc., brug af oliefyr mv.

Ukendt (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-08 18:57

On Fri, 04 Jul 2008 19:50:48 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>
>>bremsen i". Jeg skal den onde hyleme være meget ond ved Puntoen hvis
>>jeg skal få den under 15 km/l og det er jo reelt hvad den ville komme
>>i en FDM-test, hvis normtallene kan sammenlignes. (den har 20,4 i
>>normtal)
>
>Lån mig Puntoen så skal jeg få den ned på 11. Intet problem. Hvordan?
>Ren stop'n'go i Kolding, lidt hurtige acc., brug af oliefyr mv.

Oliefyr - nope! Lidt hurtig - jo, hvis du kører den til 4000 hver
gang så måske - men'eh...den gider ikke ret meget over 3000 ) Den
er en doven hund, som skal have lov at luske sig gennem tilværelsen,
får den lov til det kvitterer den med at være meget behersket i sit
forbrug )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Martin Johansen [600~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 04-07-08 19:11


>Oliefyr - nope! Lidt hurtig - jo, hvis du kører den til 4000 hver
>gang så måske - men'eh...den gider ikke ret meget over 3000 ) Den
>er en doven hund, som skal have lov at luske sig gennem tilværelsen,
>får den lov til det kvitterer den med at være meget behersket i sit
>forbrug )

Jeg har en fantastisk evne til at få biler rigtig langt ned i forhold
til andre.

Enten har jeg en god (dårlig?) evne eller også pynter folk på deres
forbrugstal (siger ikke du gør, men tænker lidt generelt.).

Ukendt (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-08 19:20

On Fri, 04 Jul 2008 20:10:45 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>
>>Oliefyr - nope! Lidt hurtig - jo, hvis du kører den til 4000 hver
>>gang så måske - men'eh...den gider ikke ret meget over 3000 ) Den
>>er en doven hund, som skal have lov at luske sig gennem tilværelsen,
>>får den lov til det kvitterer den med at være meget behersket i sit
>>forbrug )
>
>Jeg har en fantastisk evne til at få biler rigtig langt ned i forhold
>til andre.
>
>Enten har jeg en god (dårlig?) evne eller også pynter folk på deres
>forbrugstal (siger ikke du gør, men tænker lidt generelt.).

Jamen OK. Onsdag morgen holdt jeg med 997.0 på triptælleren og skulle
bruge 43 l diesel. Og der var en del motorvej med i posen.
Men kan være, jeg kan få biler til at gå langt )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Martin Johansen [600~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 04-07-08 22:19


>Men kan være, jeg kan få biler til at gå langt )

Kan jeg også når jeg gider.

Men jeg kan dælme også få dem i knæ uanset hvor langt de ellers er sat
til at gå på literen :)

OZ3BTO (05-07-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 05-07-08 19:24


"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:7t4t641vdmtctcbfdm5uvbdo3nff7ukele@4ax.com...
>
> >Men kan være, jeg kan få biler til at gå langt )
>
> Kan jeg også når jeg gider.
>
> Men jeg kan dælme også få dem i knæ uanset hvor langt de ellers er sat
> til at gå på literen :)



En skam at jeg har solgt sunnyen

Uanset hvor svinsk jeg har kørt i den med/uden trailer så har jeg aldrig
haft den under 12km/l



.J.S... (04-07-2008)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 04-07-08 22:47


<Ivan Madsen> wrote in message
news:h7ns64tpd9sij5rau7earc7usjdkhh3s8o@4ax.com...
> Sidder og bladrer i det nye nummer af Motor. Gruppetest med tre
> "sparegrise"-stationcars. Fint nok. Det er knap så fint, når bilerne i
> test bruger 30% mere brændstof end normtallene siger.
> Renault Clio, Pug 207, Skoda Fabia Greenline - præsterede godt 17,
> godt 16 og godt 18 km/l. Normtallene var 22,2 - 22,2 og 24,4.
> Og så kommer de gyldne ord - "hvis man gør sig umage, kan man nå hhv.
> 19, 18-19 og ca. 20 km/l" i de tre biler.
> Jamen hvad kan normtallene så bruges til? Jeg kører sq ikke
> superøkonomikørsel om end jeg har tillagt mig en kørestil, som
> formodentlig er mere økonomisk end gennemsnitsdanskeren. Jeg kan uden
> problemer få både Puntoen og Xsaraen til at gå væsentlig længere end
> normtallet ved de daglige 2x70 km til Hørsholm. Men i et økonomiløb
> ville jeg blive grint ud, vil jeg tro - de folk kan bare det gylle.
> Jeg ville ønske, nogen ville låne mig sådan et fartøj en uges tid -
> evt. i forbindelse med noget test, så "jeg" fik lov til at kunne
> sammenligne "mit" forbrug med normtallet under samme forhold, som den
> daglige "gryde" bydes. Det kan formodentlig alle der kører langt
> dagligt gøre, så der burde være rige muligheder for fx. FDM at få en
> "seriøs" test af økonomien.

Ja deres egene tal kan ikke bruges til en pind, kørslen indeholdt en del
motorvejs kørsel skriver de f.eks et sted...

De burde ha en standard rute de kørte med alle biler. Ikke sikkert det blev
helt som normtal , men i det mindste kunne man så sammenligne deres
målinger.






mvh/JS



Ukendt (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-07-08 23:34

On Fri, 4 Jul 2008 23:47:09 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>
><Ivan Madsen> wrote in message
>news:h7ns64tpd9sij5rau7earc7usjdkhh3s8o@4ax.com...
>> Sidder og bladrer i det nye nummer af Motor. Gruppetest med tre
>> "sparegrise"-stationcars. Fint nok. Det er knap så fint, når bilerne i
>> test bruger 30% mere brændstof end normtallene siger.
>> Renault Clio, Pug 207, Skoda Fabia Greenline - præsterede godt 17,
>> godt 16 og godt 18 km/l. Normtallene var 22,2 - 22,2 og 24,4.
>> Og så kommer de gyldne ord - "hvis man gør sig umage, kan man nå hhv.
>> 19, 18-19 og ca. 20 km/l" i de tre biler.
>> Jamen hvad kan normtallene så bruges til? Jeg kører sq ikke
>> superøkonomikørsel om end jeg har tillagt mig en kørestil, som
>> formodentlig er mere økonomisk end gennemsnitsdanskeren. Jeg kan uden
>> problemer få både Puntoen og Xsaraen til at gå væsentlig længere end
>> normtallet ved de daglige 2x70 km til Hørsholm. Men i et økonomiløb
>> ville jeg blive grint ud, vil jeg tro - de folk kan bare det gylle.
>> Jeg ville ønske, nogen ville låne mig sådan et fartøj en uges tid -
>> evt. i forbindelse med noget test, så "jeg" fik lov til at kunne
>> sammenligne "mit" forbrug med normtallet under samme forhold, som den
>> daglige "gryde" bydes. Det kan formodentlig alle der kører langt
>> dagligt gøre, så der burde være rige muligheder for fx. FDM at få en
>> "seriøs" test af økonomien.
>
>Ja deres egene tal kan ikke bruges til en pind, kørslen indeholdt en del
>motorvejs kørsel skriver de f.eks et sted...
>
>De burde ha en standard rute de kørte med alle biler. Ikke sikkert det blev
>helt som normtal , men i det mindste kunne man så sammenligne deres
>målinger.
>
>

Det er muligt deres tal er sammenlignelige test imellem....men jeg
bliver lidt pissed, når jeg ser en 24,4 km/l bil gå lige godt 18 km/l.
For det vil betyde, at min Punto i deres hænder vil køre 15 km/l
svarende til "tæsk og tæsk" døgnet rundt stort set Og nej - de
ville aldrig få lov at låne Pluto )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Kasper Hansen [Bruxe~ (04-07-2008)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [Bruxe~


Dato : 04-07-08 23:47

> Det er muligt deres tal er sammenlignelige test imellem....men jeg
> bliver lidt pissed, når jeg ser en 24,4 km/l bil gå lige godt 18 km/l.
> For det vil betyde, at min Punto i deres hænder vil køre 15 km/l
> svarende til "tæsk og tæsk" døgnet rundt stort set Og nej - de
> ville aldrig få lov at låne Pluto )

En anden mulighed kan være, at bilfabrikkerne er blevet bedre til at få
bilerne til at køre langt på testbænken - men knap så gode til at få dem til
det i virkeligheden.
Min helt uvidenskabelige erfaring siger mig at 5-10 år gamle biler kommer
meget tættere på opgivelserne end nye.
Min '99 Xantia 1,8i gik ca. 11 km/l når jeg pendlede til arbejde - den var
opgivet til 11 km/l.
Min '04 C3 1,4 HDI var opgivet til ca. 23 km/l, men kom ALDRIG over 19 km
(ikke én gang). Normalt lå den omkring 16-17.
Min '06 Fiesta ST 2,0 var opgivet til 13,5. Den kom aldrig over 10 km/l,
selv ved blød kørsel. Typisk lå den omkring 8 km/l.
Min '07 320d kom vist aldrig over 15 km/l på en tank. Den var opgivet til
ca. 18 svjh.
Min nuværende '02 330IX A går ca. 9,4 km/l på en tur til DK - det harmonerer
også meget godt med opgivelsen (9,4 km/l)
Min mors Mitsubishi '06 Colt 1,3 kørte ca. 17-18 km/l ved pendling mellem
Århus og Silkeborg. Kan ikke huske opgivelsen, men det er vist deromkring.

Jeg tror at de er blevet temmeligt dygtige på papiret, men knap så dygtige i
virkeligheden.

/Kasper Hansen


Klaus D. Mikkelsen (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-07-08 00:09

"Kasper Hansen [Bruxelles]" skriver:
>
> En anden mulighed kan være, at bilfabrikkerne er blevet bedre til at få
> bilerne til at køre langt på testbænken - men knap så gode til at få dem til
> det i virkeligheden.
> Min helt uvidenskabelige erfaring siger mig at 5-10 år gamle biler kommer
> meget tættere på opgivelserne end nye.

Min Golf III var opgivet til 12,7 km/l (sådan cirka), den gik ca 13
km/l. Hvis jeg tog mig sammen kunne den på en lang tur går 15 km/l.

Min Golf V står til knapt 20 km/l og det har den overholdt de 75kkm vi
har kørt i den. Presser jeg citronen og kører pænt går den 25 km/l


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 05-07-08 00:45


>har kørt i den. Presser jeg citronen og kører pænt går den 25 km/l

Inkluderer det 130 på motorvej og ture med modvind?

Klaus D. Mikkelsen (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-07-08 06:11

"Martin Johansen [6000]" skriver:
>
> Inkluderer det 130 på motorvej og ture med modvind?

Selvfølgelig ikke.

Det var for at berette at ny eller gammel bil, er lige let/besværlig af
få til at gå langt på literen.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

KASO (05-07-2008)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-07-08 11:22


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:486F0251.6C01B9AE@du.kan.finde.den...
> "Martin Johansen [6000]" skriver:
>>
>> Inkluderer det 130 på motorvej og ture med modvind?
>
> Selvfølgelig ikke.
>
> Det var for at berette at ny eller gammel bil, er lige let/besværlig af
> få til at gå langt på literen.
>

Måske....

Bil er ihvertfald blevet tungere og tungere - og så får køkørsel langt
større indflydelse på det samlede forbrug, da igangsætninger koster mere end
tidligere.

Jeg har de seneste tankfulde kørt 17,5-18 km/l - bilen er opgivet til 17.2
km/l - så jeg mener heller ikke, at normtallene er uopnåelige.


OZ3BTO (05-07-2008)
Kommentar
Fra : OZ3BTO


Dato : 05-07-08 19:28


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:486f4b6e$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> news:486F0251.6C01B9AE@du.kan.finde.den...
> > "Martin Johansen [6000]" skriver:
> >>
> >> Inkluderer det 130 på motorvej og ture med modvind?
> >
> > Selvfølgelig ikke.
> >
> > Det var for at berette at ny eller gammel bil, er lige let/besværlig af
> > få til at gå langt på literen.
> >
>
> Måske....
>
> Bil er ihvertfald blevet tungere og tungere - og så får køkørsel langt
> større indflydelse på det samlede forbrug, da igangsætninger koster mere
end
> tidligere.
>
> Jeg har de seneste tankfulde kørt 17,5-18 km/l - bilen er opgivet til 17.2
> km/l - så jeg mener heller ikke, at normtallene er uopnåelige.
>

Kommer an på bilen.. Selv 2 ens biler kan køre forskellig km/l pga. forskel
i slidtagen dækvalg o.l.

Min egen er opgivet til 12.xkm/l ved blandet kørsel.. Selv ved ren landevejs
kørsel kommer den ikke over 11km/l motorvej = max 10km/l



Kim Kristensen (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 05-07-08 14:20

On 4 Jul., 23:47, ".J.S..." <mr_nob...@nowhere.com> wrote:
> <Ivan Madsen> wrote in message
>
> news:h7ns64tpd9sij5rau7earc7usjdkhh3s8o@4ax.com...
>
>
>
>
>
> > Sidder og bladrer i det nye nummer af Motor. Gruppetest med tre
> > "sparegrise"-stationcars. Fint nok. Det er knap så fint, når bilerne i
> > test bruger 30% mere brændstof end normtallene siger.
> > Renault Clio, Pug 207, Skoda Fabia Greenline - præsterede godt 17,
> > godt 16 og godt 18 km/l. Normtallene var 22,2 - 22,2 og 24,4.
> > Og så kommer de gyldne ord - "hvis man gør sig umage, kan man nå hhv.
> > 19, 18-19 og ca. 20 km/l" i de tre biler.
> > Jamen hvad kan normtallene så bruges til? Jeg kører sq ikke
> > superøkonomikørsel om end jeg har tillagt mig en kørestil, som
> > formodentlig er mere økonomisk end gennemsnitsdanskeren. Jeg kan uden
> > problemer få både Puntoen og Xsaraen til at gå væsentlig længere end
> > normtallet ved de daglige 2x70 km til Hørsholm. Men i et økonomiløb
> > ville jeg blive grint ud, vil jeg tro - de folk kan bare det gylle.
> > Jeg ville ønske, nogen ville låne mig sådan et fartøj en uges tid -
> > evt. i forbindelse med noget test, så "jeg" fik lov til at kunne
> > sammenligne "mit" forbrug med normtallet under samme forhold, som den
> > daglige "gryde" bydes. Det kan formodentlig alle der kører langt
> > dagligt gøre, så der burde være rige muligheder for fx. FDM at få en
> > "seriøs" test af økonomien.
>
> Ja deres egene tal kan ikke bruges til en pind, kørslen indeholdt en del
> motorvejs kørsel skriver de f.eks et sted...
>
> De burde ha en standard rute de kørte med alle biler. Ikke sikkert det blev
> helt som normtal , men i det mindste kunne man så sammenligne deres
> målinger.
>
> mvh/JS- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg kan godt følge dig, men det ville betyde at alle modeller skal
transporteres fra nær og fjern for at køre den samme tur. Der vil
sikkert også være uligheder i form af temperatur, vindforhold og andre
vejerfænomener som kan påvirke forbruget.

Med venlig hilsen Kim

.J.S... (05-07-2008)
Kommentar
Fra : .J.S...


Dato : 05-07-08 21:54


"Kim Kristensen" <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:f3b1b312-8f10-4efb-aa51-> De burde ha en standard rute de kørte med
alle biler. Ikke sikkert det blev
>> helt som normtal , men i det mindste kunne man så sammenligne deres
>> målinger.
>>
>> mvh/JS- Skjul tekst i anførselstegn -
>>
>> - Vis tekst i anførselstegn -

>Jeg kan godt følge dig, men det ville betyde at alle modeller skal
>transporteres fra nær og fjern for at køre den samme tur. Der vil
>sikkert også være uligheder i form af temperatur, vindforhold og andre
>vejerfænomener som kan påvirke forbruget.

Ja det er da muligt de i paksis rejser ud i verden for at prøve en bil, og
så kan de jo ikke køre en kendt rute.

Ved heller ikke hvordan sådan en normtest foregår.
De kører jo nok på helt flad bane, og sørger for at bilen er drifts varm
først og lignende som det er svært at opnå i praxis.



mvh/JS




Kim Kristensen (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 05-07-08 14:23

On 5 Jul., 00:46, "Kasper Hansen [Bruxelles]"
<newsgro...@FJERNpostmand.com> wrote:
> > Det er muligt deres tal er sammenlignelige test imellem....men jeg
> > bliver lidt pissed, når jeg ser en 24,4 km/l bil gå lige godt 18 km/l.
> > For det vil betyde, at min Punto i deres hænder vil køre 15 km/l
> > svarende til "tæsk og tæsk" døgnet rundt stort set Og nej - de
> > ville aldrig få lov at låne Pluto )
>
> En anden mulighed kan være, at bilfabrikkerne er blevet bedre til at få
> bilerne til at køre langt på testbænken - men knap så gode til at få dem til
> det i virkeligheden.
> Min helt uvidenskabelige erfaring siger mig at 5-10 år gamle biler kommer
> meget tættere på opgivelserne end nye.
> Min '99 Xantia 1,8i gik ca. 11 km/l når jeg pendlede til arbejde - den var
> opgivet til 11 km/l.
> Min '04 C3 1,4 HDI var opgivet til ca. 23 km/l, men kom ALDRIG over 19 km
> (ikke én gang). Normalt lå den omkring 16-17.
> Min '06 Fiesta ST 2,0 var opgivet til 13,5. Den kom aldrig over 10 km/l,
> selv ved blød kørsel. Typisk lå den omkring 8 km/l.
> Min '07 320d kom vist aldrig over 15 km/l på en tank. Den var opgivet til
> ca. 18 svjh.
> Min nuværende '02 330IX A går ca. 9,4 km/l på en tur til DK - det harmonerer
> også meget godt med opgivelsen (9,4 km/l)
> Min mors Mitsubishi '06 Colt 1,3 kørte ca. 17-18 km/l ved pendling mellem
> Århus og Silkeborg. Kan ikke huske opgivelsen, men det er vist deromkring.
>
> Jeg tror at de er blevet temmeligt dygtige på papiret, men knap så dygtige i
> virkeligheden.
>
> /Kasper Hansen

De sidste tre biler jeg kan huske/registreret forbrug på, har alle
kunne gå længere på literen end norm-tallet. Den ældste fra 97 og den
nyeste fra 2006, så der er nye/nyere biler der kan.

Med venlig hilsen Kim

Ukendt (05-07-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-07-08 11:27


"Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
news:h7ns64tpd9sij5rau7earc7usjdkhh3s8o@4ax.com...
> Sidder og bladrer i det nye nummer af Motor. Gruppetest med tre
> "sparegrise"-stationcars. Fint nok. Det er knap så fint, når bilerne i
> test bruger 30% mere brændstof end normtallene siger.
> Renault Clio, Pug 207, Skoda Fabia Greenline - præsterede godt 17,
> godt 16 og godt 18 km/l. Normtallene var 22,2 - 22,2 og 24,4.
> Og så kommer de gyldne ord - "hvis man gør sig umage, kan man nå hhv.
> 19, 18-19 og ca. 20 km/l" i de tre biler.
> Jamen hvad kan normtallene så bruges til? Jeg kører sq ikke
> superøkonomikørsel om end jeg har tillagt mig en kørestil, som
> formodentlig er mere økonomisk end gennemsnitsdanskeren. Jeg kan uden
> problemer få både Puntoen og Xsaraen til at gå væsentlig længere end
> normtallet ved de daglige 2x70 km til Hørsholm. Men i et økonomiløb
> ville jeg blive grint ud, vil jeg tro - de folk kan bare det gylle.
> Jeg ville ønske, nogen ville låne mig sådan et fartøj en uges tid -
> evt. i forbindelse med noget test, så "jeg" fik lov til at kunne
> sammenligne "mit" forbrug med normtallet under samme forhold, som den
> daglige "gryde" bydes. Det kan formodentlig alle der kører langt
> dagligt gøre, så der burde være rige muligheder for fx. FDM at få en
> "seriøs" test af økonomien.
> Det ville være en forandring i forhold til en brændstoføkonomi, der i
> mine øjne antyder, at testkørerne kører efter princippet "fuld gas -
> bremsen i". Jeg skal den onde hyleme være meget ond ved Puntoen hvis
> jeg skal få den under 15 km/l og det er jo reelt hvad den ville komme
> i en FDM-test, hvis normtallene kan sammenlignes. (den har 20,4 i
> normtal)
> --
> To biler og tre hunde.
> http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
> Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter


Jeg synes nu ikke ,at det kun er negativt når fabrikkerne er rigelige
optimistiske i deres opgivelser. Det hjælper jo én selv, når staten regner
afgifter ud - både ved import og grøn afgift.
Jeg følger altid Jeremy Clarkson´s råd om, at bruge opgivelserne for by
kørsel som en tommelfingerregel til at regne ud hvor langt en bil kører ved
blandet kørsel.
Venligst Lasse K.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste