MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Systemcache i WinXP?
Fra : Sven

Dato : 22-06-08 16:25

Hej.
Hvad er standard størrelsen på "Systemcachen" i WindowsXP? Og kan man ændre
den?
Svarer den til det vi kaldte "disk cache" i Win95/98?
Jeg savner at have en lidt større "disk cache", men jeg ved ikke hvordan det
stilles i WindowsXP.

Sven

Fra : Lemon

Dato : 23-06-08 09:17

Sven wrote:
> [...]
> kan man ændre den? Svarer den til det vi kaldte "disk cache" i
> Win95/98? Jeg savner at have en lidt større "disk cache", men jeg ved

I XP hedder den "Virtuel Hukommelse", og du kan finde den under:

Egenskaber for system -> Fanebladet "Avanceret" -> Fanebladet "Avanceret"

Her kan du se hvor stor den er. Trykker du på knappen "skift" kan du se
hvilke drev den benytter, og evt. selv sætte den du vil have.

Jeg foretrækker at sætte den til samme størrelse som min RAM, og hvor
"Størrelse ved start" og "Maksimal størrelse" ens (så den ikke varierer).

Men du kan sikkert finde mange andre meninger om hvilken størrelse, hvis
du søger lidt rundt.

Fra : Peter Larsen

Dato : 23-06-08 11:43

Lemon wrote:

> [...]

Hvis du vil have større cache, så sæt mere ram i maskinen. Men stor cache er
ikke altid løsningen, det er oftere et problem at windows gør den urimeligt
stor når er arbejdes med store filer end at den er for lille.

> I XP hedder den "Virtuel Hukommelse"

Nej, disk .. eller rettere systemache og virtuel hukommelse er vidt
forskellige ting. Systemcachen er i iøvrigt kendetegnet ved at den tillader
execute in place, dvs. at det ikke er nødvendigt at flytte en cachet
eksekverbar fil for at eksekvere den.

Hvis man vil pille ved det, så prøv at se om der er noget, som kan bruges et
sted i http://www.microsoft.com/sysinternals. I win9x var der en gevinst ved
at definere en rimelig størrelse og forhindre justering af dens størrelse
fordi man så sparede administrationen af cache-størrelsen men jeg betvivler
muligheden af en signifikant gevinst under xp. Giv maskinen max ram og så
virtuel hukommelse fra, for så kan den alligevel ikke bruges til noget. Max
er 4 GB, inklusive bundkort-adresser og ram på grafik-kort, for 32 bit
windows.

Med venlig hilsen

Peter Larsen