MS Windows
briani 27239
Tekst på skærmen med skygger og slø
Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 10:00

Jeg har i mange år haft forskellige pc'er med nvidia grafikkort.
Operativsystemerne har været diverse Windowsversioner, lige fra Windows
3 til Vista (Home Premium). Lige nu kører jeg med sidstnævnte på en
ALDi-pc med et nVidia 8600 GT grafikkort.

På samtlige pc'er sker det før eller siden, at tekst i programmerne og
på skærmen pludselig en dag optræder med skygger og slør - uden at jeg
har været inde og pille i systemindstillingerne.

Jeg har efterfølgende forsøgt at ændre refreshrate og skærmopløsning,
men det hjælper ikke. Ligeledes med Windows' "Systemgendannelse" - det
hjælper heller ikke. Jeg har googlet efter løsninger, men forgæves.

Kender andre her til problemet? En løsning vil blive modtaget med kyshånd!

- michael

Denne besked bliver også postet i dk.edb.hardware.grafikkort

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-06-08 10:13

Michael skrev:

> På samtlige pc'er sker det før eller siden, at tekst i programmerne og
> på skærmen pludselig en dag optræder med skygger og slør - uden at jeg
> har været inde og pille i systemindstillingerne.

Det er sikkert ClearType, der driller dig. Tjek denne side:
http://peter.mpbrun.dk/20071016/finjustering-af-cleartype-i-windows-vista-og-xp

> Denne besked bliver også postet i dk.edb.hardware.grafikkort

Så burde du have sendt det samme indlæg til begge grupper og
brugt FUT til den ene gruppe. Nu risikerer du, at nogle
sidder og besværer sig med at svare på noget, der allerede
er blevet besvaret i den anden gruppe.

Jeg har sendt dette indlæg til begge grupper og sat FUT til
dk.edb.system.ms-windows

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 10:18

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> at svare på noget, der allerede er blevet besvaret i den anden gruppe.
>
> Jeg har sendt dette indlæg til begge grupper og sat FUT til

Mange tak for hurtig respons.

Mht til FUT: det har jeg aldrig prøvet, men det vil jeg hermed sætte mig
lidt ind i - tak!

- michael

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 10:33

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er sikkert ClearType, der driller dig. Tjek denne side:
> http://peter.mpbrun.dk/20071016/finjustering-af-cleartype-i-windows-vista-og-xp

Det hjalp heller ikke.

Jeg kan se, at jeg ikke har beskrevet mit problem helt nøjagtigt. Det er
nemlig ikke kun tekst, der har skygger eller slør - det er alle
elementer, fx også ikoner og vinduer.

Det mærkelige er, at jeg har googlet efter en løsning, også på engelsk
(blur, blurred, shadow) - men google er ret tavs om emnet. Det undrer
mig, eftersom jeg har oplevet det i alle Windowsversioner, som nævnt.

Suk....

-michael

Fra : Ole C

Dato : 16-06-08 11:36

Michael skrev blandt andet:

> [...]
> på skærmen pludselig en dag optræder med skygger og slør - uden at jeg
> har været inde og pille i systemindstillingerne.

Det er jo ikke en fejl der optræder hos alle Windows-brugere på et
tidspunkt, så der må være et eller andet gennemgående hos dig, der får
fejlen til at opstå.
Har du brugt den samme skærm på de forskellige pc'er? I givet fald er
det jo logisk at konkludere, at fejlen ligger der.
Hvis ikke, må der være tale om noget software-relateret. Er der et
bestemt program du har brugt på alle pc'erne?

--
vh
Ole C

Fra : Rado

Dato : 16-06-08 14:43

On Mon, 16 Jun 2008 10:59:37 +0200, Michael <cybermike_AT_forum.dk>
wrote:

>Kender andre her til problemet? En løsning vil blive modtaget med kyshånd!

For lange og/eller dårlige kabler mellem PC og monitor kan være
årsagen - f.ex. i forbindelse med en KVM.

--
Rado

The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 19:52

Rado skrev:

> For lange og/eller dårlige kabler mellem PC og monitor kan være
> årsagen - f.ex. i forbindelse med en KVM.

Jeg har ikke brugt samme skærm, og har ingen forlængerkabler mellem pc
og skærm. Jeg takker for svarene til jer alle og vender tilbage hvis jeg
finder en løsning.

-michael