Itunes ...
Fra : Per

Dato : 29-06-08 11:43

Hej
Er det muligt at få itunes til at tilføje musik automatisk når det
kopieres til musik biblioteket...

Per

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-06-08 13:18

Per <Plop-boll@image.dk> wrote:

> Er det muligt at få itunes til at tilføje musik automatisk når det
> kopieres til musik biblioteket...

Nej da. Man skal trække musik-filerne eller mapperne med dem ind på
iTunes' åbne vindue. Så bliver musikken lagt ind i iTunes, og hvis den
er indstillet til det, bliver musik-filerne også kopieret ind i
musikbiblioteket. Det er ikke meningen, man skal rode rundt på
fil-niveau nede i mapperne. Det er gammeldags. I stedet skal man lade
programmerne klare det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per

Dato : 30-06-08 08:39

> [...]
> musikbiblioteket. Det er ikke meningen, man skal rode rundt på
> fil-niveau nede i mapperne. Det er gammeldags. I stedet skal man lade

Ja men iforhold til mit setup med en fælles itunes maskine i huset kun
med remote adgang så er det ikke særlig smart......syntes jeg ikke..
Fredsommeligst
Per

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-06-08 10:36

Per <Plop-boll@image.dk> wrote:

> Ja men iforhold til mit setup med en fælles itunes maskine i huset kun
> med remote adgang så er det ikke særlig smart......syntes jeg ikke..

Det er jo ulempen ved Apples programmer. De er enormt smarte og nemme at
bruge, hvis man bruger dem, som de er beregnet til. Generelt er Apples
almindelige programmer lavet til den jævne bruger, der vil have noget
nemt, og som ikke har behov for avancerede opsætninger. Således er
iTunes ikke beregnet til at have musikken liggende på en fælles maskine.
Det kan godt lade sig gøre, men det er lidt besværligt. Du er nødt til
at fortælle den enkelte iTunes på hver computer, når du lægger ny musik
ind. Det gør man ved at trække musikken ind på iTunes' åbne vindue. Hvis
iTunes ikke er indstillet til at kopiere musikken over i iTunes-mappen
på computeren, bliver musikken bare liggende på den fælles maskine.
Det kan måske virke lidt besværligt. Omvendt kan man jo vende
spørgsmålet om. Hvis du f.eks. har 12.000 musiknumre, hvordan skal
iTunes så vide det? Når du åbner iTunes på en computer, der skal tilgå
den fælles maskine, skulle iTunes så skanne alle 12.000 musiknumre
igennem først? Det ville i så fald tage ret lang tid at åbne iTunes. Der
skal derfor være en inholdsfortegnelse, som fortæller iTunes, hvilke
numre der er, og hvornår de er afspillet sidst etc. Den er individuel
for hver maskine, da man kunne risikere, at flere åbnede den samtidig,
hvis den lå på den fælles maskine. Ser man sådan på det, kan det vel
dårligt laves anderledes.
Hos os har vi løst det ved at have musikken liggende på alle
fire computere i huset. Det kræver også, at vi kopierer al ny musik til
hver computer. Til gengæld har vi ekstra backup af den dyre musik. Og så
kræver det også lidt plads på harddiskene, men det er jo sjældent et
problem nu om dage.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per

Dato : 30-06-08 16:06

> [...]
> hver computer. Til gengæld har vi ekstra backup af den dyre musik. Og så
> kræver det også lidt plads på harddiskene, men det er jo sjældent et
Hej Henrik
Jeg er helt enig i det første du skriver om simpel og enkle programmer,
som er lige til at gå til.. Det har jeg sat pris på siden 91 hvor jeg
fik min første mac.

-og de 12000 numre er rigtigt .. det vil tage lang tid og det er jo en
ulæmpe man må forholde sig til når den opstår, men med den frekvens jeg
køber musik, så kommer der til at gå en rum tid inden jeg har så mange
numre..

Og den model du benytte er da klart bedst og jeg ville ønske at jeg
havde den den disiplin og systematisk tilgang som denne model kræver,
men det har jeg desværre ikke..

Men for mig at se ville Apple ikke gå på kompromis med brugervenligheden
og slet ikke funktionaliteten, hvis de lavede en dynamisk mappe som
Itunes automatisk "kiggede" i.

Jeg ved ikke om denne manglende funktion er et eksempel på Apples
overdrevne protektionisme. Forstået på den måde at besværliggøre import
af musik som er købt andre steder end Itunes Music Store...

Fredsommeligst
Per

Fra : Michael Holm

Dato : 30-06-08 22:21

Per <Plop-boll@image.dk> wrote:

> [...]
> overdrevne protektionisme. Forstået på den måde at besværliggøre import
> af musik som er købt andre steder end Itunes Music Store...

du kan lave det du vil (så vidt jeg har forstået dig rigtig)

lav en mappe på f.eks. skrivebordet der hedder Musik

åben Automator og vælg i"Music" så vælger du den "action" der hedder
"import audio files" og vælger evt. delete source after import.

vælger save as plug-in
vælger folder action
vægler at det skal gøres ved den mappe du havde lavet før.

så vil den importere det musik der kommes i mappen.

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 29-06-08 14:48

On Sun, 29 Jun 2008 12:42:44 +0200, <Per> wrote:
> Hej
> Er det muligt at få itunes til at tilføje musik automatisk når det
> kopieres til musik biblioteket...

Hazel fra http://www.noodlesoft.com/ kan gjøre det (pluss en del annet
på automagisk vis), sett opp en folder som Hazel ser etter musikkfiler
og sett opp en regel som gjør at den importerer musikkfilene fra den
katalogen og inn i iTunes.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"