/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Apple-skærm til bærbar PC
Fra : trop.dk@gmail.com


Dato : 23-06-08 01:37

Hej
Hvad skal man bruge af converter for at slutte et "Apple studio
display" til en "almindelig" bærbar PC med analog udgang? Kan alle
PC'er sluttes til eller kræver de specielle skærmkort? Bliver billedet
dårligt når det er konverteret fra analog til digital eller er
kvaliteten OK alligevel?

MVH

Joachim

 
 
Erik Richard Sørense~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 23-06-08 13:11


trop.dk@gmail.com wrote:
> Hvad skal man bruge af converter for at slutte et "Apple studio
> display" til en "almindelig" bærbar PC med analog udgang? Kan alle
> PC'er sluttes til eller kræver de specielle skærmkort? Bliver billedet
> dårligt når det er konverteret fra analog til digital eller er
> kvaliteten OK alligevel?

Når du skriver 'Apple Studio Display' kan der være tale om fire serier...
- 17" og 21" CRT skærme i blågrøn med alm. VGA stik
- 17" og 21" CRT skærme i sølvgrå med ADC stik
- 15" TFT/LCD skærm med ADC stik
- 15" og 17" TFT/LCD med VGA stik (originalt medfølger også DVI-D adapter)

Originalt medfulgte der ADC->VGA adapter med CRT skærmene.

- Hvis den bærbare PC har en ekstra VGA port, kan alle CRT skærme med
VGA stik bare sluttes til.
- Hvis det er en af modellerne med ADC skal der en ADC-ZVGA adapter imellem.
- Hvis den bærbare har DVI-D eller DVI-I skal der en adapter DVI-D->
hhv. VGA eller ADC imellem skærm og computer.
- Hvis den bærbare har MiniVGA eller MiniDVI (næsten altid kun
MiniDVI-D) skal der ligeledes en adapter MiniVGA/MiniDVI -> hhv. VGA
eller ADC imellem.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

trop.dk@gmail.com (23-06-2008)
Kommentar
Fra : trop.dk@gmail.com


Dato : 23-06-08 08:04

On 23 Jun., 14:10, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

>
> Når du skriver 'Apple Studio Display' kan der være tale om fire serier...

Øhhh, tjaaa... (Rødme, rødme...)
Når jeg skrev "Apple studio display" mente jeg faktisk "Apple cinema
display 20'' "

Det har vel en betydning eller hva?

MVH

Joachim

Thomas von Hassel (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-06-08 15:22

trop.dk@gmail.com <trop.dk@gmail.com> wrote:

> On 23 Jun., 14:10, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
>
> >
> > Når du skriver 'Apple Studio Display' kan der være tale om fire serier...
>
> Øhhh, tjaaa... (Rødme, rødme...)
> Når jeg skrev "Apple studio display" mente jeg faktisk "Apple cinema
> display 20'' "
>
> Det har vel en betydning eller hva?

ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...


/thomas

Erik Richard Sørense~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 23-06-08 15:31


Thomas von Hassel wrote:
> trop.dk@gmail.com <trop.dk@gmail.com> wrote:
>> On 23 Jun., 14:10, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
>>> Når du skriver 'Apple Studio Display' kan der være tale om fire serier...
>> Øhhh, tjaaa... (Rødme, rødme...)
>> Når jeg skrev "Apple studio display" mente jeg faktisk "Apple cinema
>> display 20'' "
>>
>> Det har vel en betydning eller hva?
>
> ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
> VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...

Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Per Jensen (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Per Jensen


Dato : 23-06-08 16:27

Erik Richard Sørensen skrev:
>
<KLIP>

>
> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.
>

Husk, at dette kræver at skærmen har de analoge kredsløb i sig, og
således kan "spise" et VGA signal via DVI kablet. Normalt er VGA
ledningerne heller ikke monteret i et DVI kabel, men altså - et fåtal af
skærme kan dette trick.

Cinema display's har dog udelukkende digital signalbehandling i sig, så
det er fuldstændigt udelukket at fodre den med analogt VGA signal.

Bl.a. firmaet Blackbox der er kendt for deres KVM switche osv, skulle
lave en omsætter fra VGA til DVI men den koster det hvide ned fra
himmelen, og billedkvaliteten er middelmådig hvis du er heldig.

// Per.

Thorbjørn Ravn Ander~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 23-06-08 16:33

Per Jensen skrev den 23-06-2008 17:26:
> Cinema display's har dog udelukkende digital signalbehandling i sig, så
> det er fuldstændigt udelukket at fodre den med analogt VGA signal.
>
> Bl.a. firmaet Blackbox der er kendt for deres KVM switche osv, skulle
> lave en omsætter fra VGA til DVI men den koster det hvide ned fra
> himmelen, og billedkvaliteten er middelmådig hvis du er heldig.

En moderne bærbar kan begge dele, men der er ofte kun VGA stik i selve
maskinen. Undersøg hvorvidt en eventuelt dockingstation har begge dele.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørense~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 23-06-08 20:22


Per Jensen wrote:
> Erik Richard Sørensen skrev:
>> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på
>> en B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
>> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.
>
> Husk, at dette kræver at skærmen har de analoge kredsløb i sig, og
> således kan "spise" et VGA signal via DVI kablet. Normalt er VGA
> ledningerne heller ikke monteret i et DVI kabel, men altså - et fåtal af
> skærme kan dette trick.
>
> Cinema display's har dog udelukkende digital signalbehandling i sig, så
> det er fuldstændigt udelukket at fodre den med analogt VGA signal.
>
> Bl.a. firmaet Blackbox der er kendt for deres KVM switche osv, skulle
> lave en omsætter fra VGA til DVI men den koster det hvide ned fra
> himmelen, og billedkvaliteten er middelmådig hvis du er heldig.

Jeg har faktisk set en Cinema skærm på et ganske alm. grafikkort med VGa
stik via en adapter. - svjh. gav han ca. 700kr. for den adapter. - og
jeg har faktisk en DVI->VGA adapter liggende med konverteringskredsløb.
- Og jeg kan godt garantere for, det virker på de to skærme, jeg selv
har afprøvet det på - dels min HP Pivot og dels en Acer! - Og nej, jeg
vil ikke sælge min adapter.

mvh. Erik Richrd

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Reippuert Knu~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 23-06-08 21:41

On 2008-06-23 21:21:46 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Jeg har faktisk set en Cinema skærm på et ganske alm. grafikkort med
> VGa stik via en adapter. - svjh. gav han ca. 700kr. for den adapter. -
> og jeg har faktisk en DVI->VGA adapter liggende med
> konverteringskredsløb. - Og jeg kan godt garantere for, det virker på
> de to skærme, jeg selv har afprøvet det på - dels min HP Pivot og dels
> en Acer! - Og nej, je g vil ikke sælge min adapter.

Jeg vil gerne garantere dig at den ikke virker på en Cinema Display of
blot nogenlunde nyere data.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Morten Reippuert Knu~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 23-06-08 16:32

On 2008-06-23 16:31:20 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) p å
> en B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.

Så er DVI porten i din HP skærm ikke af typen DVI-D men af typen DVI-I.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


Thomas von Hassel (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-06-08 16:32

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> > ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
> > VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...
>
> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.

nu er Apple's skærme ren DVI ... det kræver jo at skærmen forstår VGA
signalet ..

/thomas


Erik Richard Sørense~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 23-06-08 20:30


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>> ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
>>> VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...
>> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
>> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
>> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.
>
> nu er Apple's skærme ren DVI ... det kræver jo at skærmen forstår VGA
> signalet ..

Selvfølgelig, - men det ligger jo i selve adapteren... - Ihvertfald i
den, jeg har liggende...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-06-08 21:44

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
> >>> ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
> >>> VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...
> >> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
> >> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
> >> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.
> >
> > nu er Apple's skærme ren DVI ... det kræver jo at skærmen forstår VGA
> > signalet ..
>
> Selvfølgelig, - men det ligger jo i selve adapteren... - Ihvertfald i
> den, jeg har liggende...
>

så er den ikke billig ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 23-06-08 23:12


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>>>> ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
>>>>> VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...
>>>> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
>>>> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
>>>> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.
>>> nu er Apple's skærme ren DVI ... det kræver jo at skærmen forstår VGA
>>> signalet ..
>> Selvfølgelig, - men det ligger jo i selve adapteren... - Ihvertfald i
>> den, jeg har liggende...
>
> så er den ikke billig ...

For mig - jo,.. jeg gav 125kr. for den,.. - På æsken stod der 698kr....

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

N/A (23-06-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 23-06-08 20:28



Morten Reippuert Knu~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 23-06-08 16:31

On 2008-06-23 09:37:19 +0200, "trop.dk@gmail.com" <trop.dk@gmail.com> said:

> Hej
> Hvad skal man bruge af converter for at slutte et "Apple studio
> display" til en "almindelig" bærbar PC med analog udgang?

Intet... det kan du ikke. Apples skærme snakker DVI-D (kun digital),
ikke DVI-I (både analog og digital).

Hvis du har en thinkpad model T kan den snakke DVI-D via en dock
(Lenovo har to, en billig med VGA og en dyr med DVI). De fleste bedre
bærbare har i dag DVI eller en DVI option via en dockingstation.

Alternativt har Matrox et eksternt skærkort der kan bruges men det er i
mine øjne en nødløsning.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


trop.dk@gmail.com (23-06-2008)
Kommentar
Fra : trop.dk@gmail.com


Dato : 23-06-08 09:32

On 23 Jun., 16:31, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
> Thomas von Hassel wrote:
>
> > ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
> > VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...
>
> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.
>
Hej
Jeg kan ikke umiddelbart finde en VGA -> DVI-D kabel men kan et VGA ->
DVI-I ikke gøre det i stedet for eller hva?
Kan jeg eks bruge et som det her
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/vga_til_dvi_kabel/dvii_til_vga_kabel_2_m_551_da.html
og så få det til at fungere?

MVH

Joachim

Erik Richard Sørense~ (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 23-06-08 20:28


trop.dk@gmail.com wrote:
> On 23 Jun., 16:31, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> ja .. så kører den DVI .. og jeg har ikke set en løsning som konverterer
>>> VGA i maskinen til en DVI skærm som virker ...
>> Åh jo... Jeg har da kørt med en HP skærm med DVI-D (den alm. DVI) på en
>> B&W G3 med kun VGA (Rage128 grafikkort) med en VGA(han)->DVI(hun)
>> adapter i skærmens max. opl., - så det kan godt lade sig gøre.
>
> Jeg kan ikke umiddelbart finde en VGA -> DVI-D kabel men kan et VGA ->
> DVI-I ikke gøre det i stedet for eller hva?
> Kan jeg eks bruge et som det her
> http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/vga_til_dvi_kabel/dvii_til_vga_kabel_2_m_551_da.html
> og så få det til at fungere?

Nej, du skal bruge en adapter VGA(han) til DVI-D(hun). Jeg véd ikke
umiddelbart, hvor de kan købes herhjemme. - Adapteren indeholder en
slags konverter, der sidder i adapteren. - Den adapter, jeg har, er en
lille blok på ca. 4x6cm med VGA(han) til computer, og med DVI-D til
skærmkablet. - og som jeg lige har svaret Per, så koster den ca. 700kr..

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Rgds. Grüße, Mvh. Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<mac-man_NOSP@M_stofanet.dk> <http://www.nisus.com>
NisusWriter - The Future In Multilingual Textprocessing
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Henrik Münster (23-06-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 23-06-08 22:25

trop.dk@gmail.com <trop.dk@gmail.com> wrote:

> Jeg kan ikke umiddelbart finde en VGA -> DVI-D kabel men kan et VGA ->
> DVI-I ikke gøre det i stedet for eller hva?

Nej, for DVI-I indeholder både analogt (VGA) og digitalt (DVI) signal.
Cinema Display forstår kun digitalt signal (DVI). Det hedder DVI-D og
indeholder ikke analogt signal. Læs lidt om det her:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface>

> Kan jeg eks bruge et som det her
> <http://www.av-cables.dk/billede_kabler/vga_kabel/vga_til_dvi_kabel/dvii_t
> il_vga_kabel_2_m_551_da.html> og så få det til at fungere?

Sikken en svindelbeskrivelse. Det er da det rene bondefangeri. Kablet
kan forbindes til at DVI-I stik i den ene ende og sender det analoge
VGA-signal fra dette stik videre. Typisk bruges det til at sætte en
"gammel" VGA-skærm til et nyere skærmkort med DVI-I. De angiver den
omvendte brug med gammel VGA-skærmkort og nye DVI-I skærm. Jeg har godt
nok aldrig mødt en skærm, der ikke havde separat DVI- og VGA-stik, hvis
den kunne bruges med begge dele, men det er da muligt, det eksisterer.
Kablet transporterer altså kun det analoge signal. Nedenunder
beskrivelsen af kablet er der en lang redegørelse for, at DVI-kabler
giver bedre billekvalitet. I sig selv er det rigtig nok. Problemet er
bare, at kablet ikke er et DVI-kabel, men et VGA-kabel, der kan sluttes
til et DVI-I stik, der som nævnt kombinerer DVI og VGA. De skriver ikke
direkte, at beskrivelsen har med kablet at gøre, men det vil den naive
køber naturligvis tro.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

trop.dk@gmail.com (23-06-2008)
Kommentar
Fra : trop.dk@gmail.com


Dato : 23-06-08 12:56

Hej Alle
Tak for hjælpen!
Der er nok ikke andet (fornufitgt) at gøre end at overbevise konen om
at hun så også må have en mac hvis vi skal have ens skærme.

Endnu engang tak

/Joachim

N/A (23-06-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 23-06-08 20:28



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408945
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste