Halvdød harddisk
Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 15:43

Jeg har en gammel SATA-harddisk som for et års tid siden gik død, og som
jeg ikke kunne finde fakturaen på. Den sad på en NAS, netværksharddisk,
gennem eSATA, og var formatteret i ext2.

Nu har jeg så fået et 3.5" kabinet til den [det gamle kabinet blev
forsynet med en ny harddisk], og jeg forsøger at formattere harddisken
på min G4/867 QuickSilver. Kabinettet er eSATA + USB 2.0.

ext2 fejler.
FAT - lykkes.
Mac OS udvidet (Jornaled) - lykkes.

Jeg har ikke forsøgt med de andre Mac-muligheder, men formoder at
formatteringen også vil lykkes her.

Kan nogen forklare mig om ext2-filsystemet bruger områder af en
harddisk, som ikke bruges af de andre filsystemer? Jeg er i hvert fald
forundret.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-06-08 16:13

On Fri, 20 Jun 2008 16:43:23 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>
>Kan nogen forklare mig om ext2-filsystemet bruger områder af en
>harddisk, som ikke bruges af de andre filsystemer? Jeg er i hvert fald

Der burde ikke være forskel på EXT2 og de øvrige filsystemer - men det
er jo ikke sikkert at formatteringsprogrammerne checker disken lige
grundigt...

Prøv at køre en diagnostik med disk fabrikantens egne værktøjer. Du
kan bl.a. finde dem på www.ultimatebootcd.com

Problemet kan såmæn være lokaliseret til een enkelt 'syg sector' som
du kan få reallokeret, og så er disken så god som ny....

Fortæller diagnostik programmet derimod om alvorligere sygdom, er den
lige til skraldespanden....

<mlr>

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 19:21

Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> Prøv at køre en diagnostik med disk fabrikantens egne værktøjer. Du
> kan bl.a. finde dem på www.ultimatebootcd.com

Ingen Mac-værktøjer, så jeg må vente til jeg får et par maskiner hjem
fra værksted.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Max

Dato : 20-06-08 19:26

Hej Per

> Ingen Mac-værktøjer, så jeg må vente til jeg får et par maskiner hjem
> fra værksted.

Undskyld jeg spørger, men har du tænkt dig at bruge en HD du
ikke har 100% tillid til, det er min opfattelse at HD smider man
ud bare på mistanke om at der kan være noget galt. De koster
jo ikke penge nu om dage.

--
Mvh Max

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 19:39

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> ikke har 100% tillid til, det er min opfattelse at HD smider man
> ud bare på mistanke om at der kan være noget galt. De koster

lige mine ord ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 19:42

> [...]
> ikke har 100% tillid til, det er min opfattelse at HD smider man
> ud bare på mistanke om at der kan være noget galt. De koster

Jeg overvejer - disken vil dog højst blive brugt til ekstra backup.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 19:45

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg overvejer - disken vil dog højst blive brugt til ekstra backup.

en defekt backup disk ... så kan man ligeså godt lade være ...

/thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-06-08 13:58

Thomas von Hassel skrev bl.a.:

> en defekt backup disk ... så kan man ligeså godt lade være ...

Vrøvl, backup kan man kun få for lidt af..

Claus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-08 14:43

Claus Tersgov skrev den 22-06-2008 14:58:

> Vrøvl, backup kan man kun få for lidt af..

Hvad sjov er der ved sikkerhedskopier med fejlbehæftede data?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-06-08 18:57

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Vrøvl, backup kan man kun få for lidt af..

korrekt .. men så skal ens backup medie også være 100% iorden .. den idé
om at ens backup diske godt kan være af dårligere kvalitet end ens
arbejds diske ved jeg godt nok ikke hvor kommer fra .. men det er ikke
første gang jeg hører det ...

/thomas

Fra : Max

Dato : 20-06-08 19:50

Hej Per

> Jeg overvejer - disken vil dog højst blive brugt til ekstra backup.

Ja, det er så ikke min holdning til det, man vi er jo forskellige.

--
Mvh Max

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 20:41

> Ja, det er så ikke min holdning til det, man vi er jo forskellige.

Under aftestningen med Diskværktøj døde den så endelig ... »ekstra
backup« betyder i øvrigt »ekstra backup«; jeg har i forvejen Time
Machine-backup på alle Mac'er, og Retrospect backup til en NAS af /Users
og tilsvarende på Windows-maskiner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Max

Dato : 20-06-08 20:44

Hej Per

> Machine-backup på alle Mac'er, og Retrospect backup til en NAS af
> /Users og tilsvarende på Windows-maskiner.

Jeg mener ikke personlig at HD er et medie man bruger til backup,
backup skal være til løse medier som bånd, CD eller DVD.

--
Mvh Max

Fra : Bjarne K.

Dato : 20-06-08 20:50

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Per

> Jeg mener ikke personlig at HD er et medie man bruger til backup,
> backup skal være til løse medier som bånd, CD eller DVD.

Hulstrimmel ?

Bjarne K.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 20:54

> Jeg mener ikke personlig at HD er et medie man bruger til backup,
> backup skal være til løse medier som bånd, CD eller DVD.

Det kommer da an på ens behov, og DVDere er skam alt for små til at
bruges til backup.

Jeg laver Time Machine backup en gang i timen på alle mine Mac'er, og
til det formål har de en 500 GB harddisk tilsluttet. Backup'en er
inkrementel, og foregår i baggrunden.

Derudover er der en ugentlig backup til en NAS af brugerkonti. Som
ekstra garanti.

I disse tider anskaffer macbrugere i øvrigt en Time Capsule, en trådløs
harddisk på 1 TB der bruges til hjemme-backup af hele netværket.

<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore?productLearnMore=MB276&
cid=OAS-EMEA-KWG-DK_CPU_ACCESSORIES-DK&aosid=p202&esvt=GODKE&esvadt=9999
99-1200812-1079234-1&esvid=100494#overview>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Max

Dato : 20-06-08 21:02

Hej Per

> Det kommer da an på ens behov, og DVDere er skam alt for små til at
> bruges til backup.

Bare tænk på hvad de hyppigste grunde er til at man har brug
for en backup.

--
Mvh Max

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-08 04:00

> Bare tænk på hvad de hyppigste grunde er til at man har brug
> for en backup.

Hvor stor er det nu at sandsynligheden er for at to [eller flere]
harddiske går ned - samtidig? Jeg har i hvert fald endnu ikke oplevet
det.

I øvrigt går jeg i næste uge over til også at tage en Time Machine
backup på en ekstern harddisk tilsluttet en Leopard Server.
Lejlighedsvis. Harddisken vil være slukket for det meste, og så vil
backup'en finde sted 'lokalt' på den enkelte maskines backup-hd. Den
slukkede hd burde vel kunne overleve selv noget så usandsynligt som et
lynnedslag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Max

Dato : 21-06-08 07:47

Hej Per

> Hvor stor er det nu at sandsynligheden er for at to [eller flere]
> harddiske går ned - samtidig? Jeg har i hvert fald endnu ikke oplevet

Med hensyn til backup, ja så sker det usansynlige. Jeg har mødt
en maskine hvor HD var død og USB HD med backup blev så tabt
på gulvet da man ville gendanne maskinen, virkelig bad luck.

> slukkede hd burde vel kunne overleve selv noget så usandsynligt som et
> lynnedslag.

Nej, lyn er ligeglade med om udstyret er slukket hvis uheldet er ude,
den bedste måde at gardere sig mod lyn er at opbevare sine data
på forskellige lokationer, det beskytter også mod brand og tyveri.

--
Mvh Max

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-06-08 07:58

Max wrote:

> Nej, lyn er ligeglade med om udstyret er slukket hvis uheldet er ude,
> den bedste måde at gardere sig mod lyn er at opbevare sine data
> på forskellige lokationer, det beskytter også mod brand og tyveri.

Præcis. Glem en million diske, bånd, cd'er og dvd'er - inkrementel
backup (og hvis man er ivrig måske en bootable en af slagsen) kombineret
med offsite burde være nok.

Jeg roder for tiden lidt med Amazon s3 - har nogen fundet en ordentlig
løsning, der virker mod det fra OS X? JungleDisk; nej tak. Duplicity;
måske...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-08 09:20

> [...]

> en maskine hvor HD var død og USB HD med backup blev så tabt
> på gulvet da man ville gendanne maskinen, virkelig bad luck.

Nu er det så ikke nødvendigt at flytte en usb- eller fw-harddisk for at
lave en restore af en backup.

Men TimeMachine bootes fra original-DVDen, Time Machine vælges, og man
kan lave en fuld restore af harddisken, eventuelt på en helt ny
harddisk, hvis den gamle er gået i stykker. Det gælder i øvrigt uanset
om backup'en ligger på en ekstern harddisk på maskinen, på en harddisk
på Leopard Server, eller på en Time Capsule.

Med Retrospect, som kommer til både Mac og Win, gælder det samme - og
den kan naturligvis også bruges til backup over nettet, til kendt
IP-adresse.

> Nej, lyn er ligeglade med om udstyret er slukket hvis uheldet er ude,
> den bedste måde at gardere sig mod lyn er at opbevare sine data
> på forskellige lokationer, det beskytter også mod brand og tyveri.

Nu er der så forskel mellem hvilke backupbehov firmaer har, og så de
backupbehov private har.

Ekstern backup burde i øvrigt snildt kunne klares med iDisk på den
..mac-konto, som 1. juli bliver til MobileMe.com. 10 GB harddiskplads
placeret på en server i USA - i dag er det 5 GB. Synkroniserer en del af
mapperne i /Users med iDisk, som så også kan synkroniseres med ens andre
maskiner. Det skal man naturligvis gøre med den doktordisputats, man
måtte være ved at skrive - der kunne jo komme indbrud .

Det er i øvrigt muligt at købe ekstra plads til MobileMe, der forøvrigt
også komer til at virke på PC, ved siden af iPhone og Mac.

Bullguard har i øvrigt samme muligheder for Win-brugere:

<http://www.bullguard.com/dk/produkt-information/bullguard-backup.aspx>

- og jeg er sikker på at der findes en bunke alternativer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 21-06-08 10:25

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Per

> Bare tænk på hvad de hyppigste grunde er til at man har brug
> for en backup.

Brukerfeil, dvs. egenhendig slettede filer/kataloger.
Mer enn 90% av tilfellene.

Og da er backup på HD ikke bare godt, men best, siden det er raskt og
tilgjengelig. Kopierer du til kun en disk, så er det sikkert en
størrelsesorden bedre enn ingen backup, og lager du to kopier, så er du
så nær "godt nok" som en alminnelig bruker noensinne vil komme. Husk: de
fleste brukere har fortsatt ikke _noen_ backup.

Det er ganske sikkert en del av Apples logikk bak TimeMachine og
TimeCapsule. De er ikke "bullet proof", men de er i alle fall ti ganger
bedre enn ingenting. Som en fotografvenn av meg sa nylig:
Kompaktkameraer er muligens (ikke sikkert) noe sk... for en profesjonell
fotograf eller high-end amatør. Men på den annen side gjør det at folk
tar bilder. Mange blir dårlige, men noen blir faktisk også gode. Hvis
folk ikke tar bilder overhodet, fordi de ikke har med seg den tunge,
dyre, gode SLR'en sin ut, så blir det heller ingen gode bilder. Derfor
er kompaktkameraer bra likevel, fordi de får folk til å "just do it".

Moral: Alle backup er bedre enn ingen backup. (Men backup til et kjent
sykt medium er tilnærmet verdiløst, det er jeg enig i.)

FU set: dk.edb.mac
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-06-08 14:44

En hard disk kan vel strengt taget ikke være halvt død eller halvt levende.
Enten er den i orden og kan bruges, eller den er syg og kan ikke bruges. Og
smides ud eller byttes på garantien.

mvh. Mikael

Fra : Jon

Dato : 21-06-08 16:16

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
> Enten er den i orden og kan bruges, eller den er syg og kan ikke bruges. Og

Det er vel alminnelig binær logikk, ja.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-08 20:56

Per Rønne skrev den 20-06-2008 20:42:

> Jeg overvejer - disken vil dog højst blive brugt til ekstra backup.

Hvor meget spas er der ved en syg sikkerhedskopi?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-08 16:44

Per Rønne skrev den 20-06-2008 16:43:
> Kan nogen forklare mig om ext2-filsystemet bruger områder af en
> harddisk, som ikke bruges af de andre filsystemer? Jeg er i hvert fald
> forundret.

Hvis du ikke laver en komplet formatering, skrives der ikke til hele
harddisken, og derfor kan der være områder der ikke berøres.

Lav en overfladetest for at se om disken er i orden. Ellers kan det
være en syg partitionstabel i første forsøg.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 18:08

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Lav en overfladetest for at se om disken er i orden. Ellers kan det
> være en syg partitionstabel i første forsøg.

Hvilket program tænker du på at bruge? Diskværktøj kan i hvert fald ikke
finde fejl, men kan alligevel ikke formattere harddisken til ext2.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-06-08 18:34

Per Rønne skrev den 20-06-2008 19:08:

> Hvilket program tænker du på at bruge? Diskværktøj kan i hvert fald ikke
> finde fejl, men kan alligevel ikke formattere harddisken til ext2.

Jeg er ikke den rigtige at spørge. Har ikke lavet den slags under OS X,.

Du kan eventuelt se hvad google siger med passende søgeord.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 18:38

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvilket program tænker du på at bruge? Diskværktøj kan i hvert fald ikke
> finde fejl, men kan alligevel ikke formattere harddisken til ext2.

hvis du laver en sikkerheds formatering (skriver 0'er over hele disken)
er en billig måde at skrive data til hele disken .. hvis den fejler i
det så er den disk nok udenfor pædagogisk rækevidde

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 19:26

> hvis du laver en sikkerheds formatering (skriver 0'er over hele disken)
> er en billig måde at skrive data til hele disken .. hvis den fejler i
> det så er den disk nok udenfor pædagogisk rækevidde

OK.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank

Dato : 20-06-08 20:28

Hej

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> Jeg har en gammel SATA-harddisk som for et års tid siden gik død, og som
> jeg ikke kunne finde fakturaen på.

Kan du ikke checke på producentens hjemmeside om der stadig er garanti på
den?

Det har jeg gjort med en (tror jeg) maxtor disk engang og den blev byttet
uden problemer.

Mvh
Frank

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 20:48

Frank <frank@nosmap.dk> wrote:

> [...]
> den?
>
> Det har jeg gjort med en (tror jeg) maxtor disk engang og den blev byttet

Jeg prøver i morgen. Også og se om jeg kan finde faktura.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 21:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg prøver i morgen. Også og se om jeg kan finde faktura.

var det en løs disk, eller fulgte den bare med boxen ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-08 04:00

> var det en løs disk, eller fulgte den bare med boxen ?

Det var en løs disk.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 22-06-08 21:51

"Per Rønne" wrote:

> Jeg har en gammel SATA-harddisk som for et års tid siden gik død, og
> som jeg ikke kunne finde fakturaen på. Den sad på en NAS,
> netværksharddisk, gennem eSATA, og var formatteret i ext2.

Fat fabrikkens testprogram - de fås som regel som bootbare cd-images
nutildags, check s.m.a.r.t. status, hvis ok: gå direkte til low level format
eller full write test, hvad nu ellers de kalder det. Hvis fabrikkens
testprogram siger den er ok er den formodentlig, det kan jo være den bare
har været sur over at have være blevet for varm og siden har tilgivet dig.
Hvis det er en nyere disk har den logget, hvad den hr været ude for ...

> Nu har jeg så fået et 3.5" kabinet til den

Husk at lade det stå på højkant så det kan stråle varme ud til begge sider.

Med venlig hilsen

Peter Larsen