Hvordan er det med Iphone og GPS
Fra : jagge

Dato : 20-06-08 09:18

Hey

Hvad er jeres forventninger til gps i Iphone. GPS'ens funktion er vel
uafhængig af 3 netværket og burde vel virke hvis man bruger telefonen
med en GPRS udbyder ikke ?

Med andre ord, hvis man låser en Iphone op vil i forvente at GPS delen
stadig er funktionel ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 11:33

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> med en GPRS udbyder ikke ?
>
> Med andre ord, hvis man låser en Iphone op vil i forvente at GPS delen

Det er der ingen der ved ... der er heller ingen der ved hvor let/svær
den vil være at låse op, eller hvilke andre faldgruber apple og
teleudbyderne har lagt i vejen.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 20-06-08 12:11

> Det er der ingen der ved ... der er heller ingen der ved hvor let/svær
> den vil være at låse op, eller hvilke andre faldgruber apple og
> teleudbyderne har lagt i vejen.

Så vidt jeg ved er system 2 allerede blevet låst op, hvertfald
betaversionen.

Har man ikke kunne købe den nuværende/tidligere model som ren telefon,
altså uden tilhørende abonnement ? Er godt klar over at de alligevel var
bundet til en udbyder men man kunne så låse dem op, men man kunne da
købe dem uden at indgå en kontrakt ikke ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 12:38

> [...]
> bundet til en udbyder men man kunne så låse dem op, men man kunne da
> købe dem uden at indgå en kontrakt ikke ?

Efter et halvt år kan du jo alligevel fuldt lovligt låse den åb ...
efter dansk lov.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-06-08 12:44

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> åb

op. Det er de mærkeligste tastefejl der kan ske ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 20-06-08 13:09

> Efter et halvt år kan du jo alligevel fuldt lovligt låse den åb ...
> efter dansk lov.

OK men jeg har tænkt mig at købe den i US, så derfor ville jeg gerne
høre hvordan det har været derovre indtil nu ?

Men det bliver da spændende at se hvad priser bliver i DK, bliver den
tilstrækkelig lav kan må den telefon da sparke bunden ud af
telemarkedet. Hvis jeg var Sony-Ericsson eller Nokia ville jeg være
bekymret.

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 13:20

> OK men jeg har tænkt mig at købe den i US, så derfor ville jeg gerne
> høre hvordan det har været derovre indtil nu ?

glemt det med USA ... i USA kan du ikke købe dem uden at underskrive og
betale for et abbonemet ... i butikken. Den gamle metode med bare at
købe æsken og så aktivere den derhjemme er nedlagt.

> [...]
> tilstrækkelig lav kan må den telefon da sparke bunden ud af
> telemarkedet. Hvis jeg var Sony-Ericsson eller Nokia ville jeg være

Den bliver relativt dyr, lige så dyr som de andre smartphones
ihvertfald.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 20-06-08 13:23

> glemt det med USA ... i USA kan du ikke købe dem uden at underskrive og
> betale for et abbonemet ... i butikken. Den gamle metode med bare at
> købe æsken og så aktivere den derhjemme er nedlagt.

Er du sikker på at de har ændret ? Eller er det noget du regner med ?
Men med de priser de kører med i US kan det jo være at det kan betale
sig alligevel.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 20-06-08 13:29

On Fri, 20 Jun 2008 14:23:22 +0200, <jagge> wrote:
> Er du sikker på at de har ændret ? Eller er det noget du regner med ?
> Men med de priser de kører med i US kan det jo være at det kan betale
> sig alligevel.

Med tanke på at AT&T nå subsidierer telefonen er det jo selvsagt i deres
interesse å få inn det de subsidierer og mer til. Så da må du sikkert
binde deg til en 2-års kontrakt og være bosatt i USA osv.

Så det kommer nok til å koste mer enn det smaker.

Men, foreløpig er det jo bare spekulasjoner om hvordan det reellt blir
når man skal kjøpe den nye iPhone.
--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 13:37

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> [...]
>
> Så det kommer nok til å koste mer enn det smaker.
>
> Men, foreløpig er det jo bare spekulasjoner om hvordan det reellt blir

Nej, mht. "store activation" så blev det nævnt i et AT&T konference
kald. Macworld har også fået det bekræftet:

"An AT&T spokesperson told us that the activation process for the iPhone
3G will be different from the original iPhone. Users will need to
activate the phone in an Apple or AT&T store, a process which should
take about 15 minutes on average. Activation via iTunes will not be
possible with the iPhone 3G. Because of that, you will not be able to
buy an iPhone through the Web sites of either AT&T or Apple."

<http://www.macworld.com/article/133988/2008/06/iphone3gfaqs.html>

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 20-06-08 13:57

On Fri, 20 Jun 2008 14:37:00 +0200, <Thomas von Hassel> wrote:
> [...]
> possible with the iPhone 3G. Because of that, you will not be able to
> buy an iPhone through the Web sites of either AT&T or Apple."

Joda, men det har kommet noen andre rapporter i ettertid som kunne
antyde at aktivisering via iTunes hjemme, men at det ville koste extra
om man ikke aktiviserte innen 30 dager.

http://daringfireball.net/linked/2008/june#wed-11-att_memo
http://www.tuaw.com/2008/06/10/atandt-to-penalize-iphones-not-activated-within-30-days/

Fra : jagge

Dato : 20-06-08 16:25

> Med tanke på at AT&T nå subsidierer telefonen er det jo selvsagt i deres
> interesse å få inn det de subsidierer og mer til. Så da må du sikkert
> binde deg til en 2-års kontrakt og være bosatt i USA osv.

Dit argument giver mening, MEN sådan har det ikke været hidtil. Jeg
kender flere der har købt i US.

Derfor har virkeligheden været anderledes end det du beskriver her og
derfor vil jeg gerne have fakta frem for gæt.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 20-06-08 18:22

On Fri, 20 Jun 2008 17:25:16 +0200, <jagge> wrote:

> [...]
>
> Derfor har virkeligheden været anderledes end det du beskriver her og
> derfor vil jeg gerne have fakta frem for gæt.

Før subsidierte ikke AT&T håndsettet direkte, men i stedet betalte Apple
en viss prosentandel i forhold antall abonnementer som brukte iPhone.
Når 20-25% av telefonene ble brukt på andre nett enn AT&T (og O2,
Orange, T-Mobile) så var det Apple som mistet ekstrainntekter,
operatørene tapte ingenting.

Så ting er endret, hvordan det blir er ikke helt spikret fast ennå, men
det blir neppe like lett og økonomisk gunstig å kjøpe telefonene i USA i
fremtiden.

Fra : jagge

Dato : 20-06-08 23:20

peratørene tapte ingenting.

> Så ting er endret, hvordan det blir er ikke helt spikret fast ennå, men
> det blir neppe like lett og økonomisk gunstig å kjøpe telefonene i USA i
> fremtiden.

Damn.. ;0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 13:37

> Er du sikker på at de har ændret ? Eller er det noget du regner med ?
> Men med de priser de kører med i US kan det jo være at det kan betale
> sig alligevel.

Enten binder du dig i 2 år, eller du betaler en cancellation fee for at
bryde kontrakten igen. I alle tilfælde vil det næppe kunne betale sig at
købe i USA mere. Derimod kan det være en idé at købe dem oplåste i
f.eks. Italien, naturligvis afh. hvad prisen for en ulåst iPhone bliver
i danmark.

/thomas

Fra : jagge

Dato : 20-06-08 16:25

> [...]
> købe i USA mere. Derimod kan det være en idé at købe dem oplåste i
> f.eks. Italien, naturligvis afh. hvad prisen for en ulåst iPhone bliver

hmmm, tænkehat på. Egenlig er det ret poppet at de skriver på deres
hjemmeside at prisen er halveret. Det er ret meget til grin for de har
jo givetvis blot smidt det på abonnementet istedet.

Men ok de kloge narrer de mindre kloge.

Hygge

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-06-08 18:04

> [...]
> hjemmeside at prisen er halveret. Det er ret meget til grin for de har
> jo givetvis blot smidt det på abonnementet istedet.

Det -bliver- rent faktisk dyrer hvis man regner det totale beløb over 2
år ud ...

/thomas

Fra : jagge

Dato : 20-06-08 23:20

> Det -bliver- rent faktisk dyrer hvis man regner det totale beløb over 2
> år ud ...

Ja det har du sikkert ret i. Lidt provokerende den keynote præsentation.

Hygge

Jakob