Lydprogrammer til Mac platformen ?
Fra : Per Jensen

Dato : 18-06-08 17:23

Hej!

Jeg har selv rodet MEGET med lyd på PC platformen, men arbejder stort
set udelukkende med grafik idag, i mellemtiden er jeg skiftet 100% over
til Mac, så har ikke sat mig ind i lydbehandling på Mac'en.

Jeg har lokket en god ven til at købe en iMac, og skal have sat ham
igang med noget lyd på den. Han har noget 8-kanalers Firewire lydkort
fra Terratec han vil bruge på den (vi har tjekket - det ER mac-kompatibelt)

Han er vant til multitrack editoren i Adobe audition (Cooledit), så han
er ikke novice.

Hvad for programmer skal vi se på til ham ? Gerne såvel købe programmer
som gratis.

Erik Richard - du ved en del, kan du komme med forslag her ?

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-06-08 18:12

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
> som gratis.
>
> Erik Richard - du ved en del, kan du komme med forslag her ?

<http://www.adobe.com/products/soundbooth/>

<http://www.apple.com/logicstudio/>

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 18-06-08 19:29

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> Jeg har lokket en god ven til at købe en iMac, og skal have sat ham
> igang med noget lyd på den.

Et sted at starte er jo GarageBand, som sikkert allerede ligger på din
vens Mac. Når det så ikke længere er tilstrækkeligt, vil jeg, som
Thomas, råde din ven til at kigge på Logic

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-06-08 19:36

iSteen <isteen@gmail.com> wrote:

> Et sted at starte er jo GarageBand, som sikkert allerede ligger på din
> vens Mac. Når det så ikke længere er tilstrækkeligt, vil jeg, som
> Thomas, råde din ven til at kigge på Logic

damn jeg glemte helt GarageBand. Faktisk er GB fantastisk, men nok lidt
restriktivt hvis man er vandt til Pro programmer.

/thomas

Fra : iSteen

Dato : 18-06-08 22:58

> damn jeg glemte helt GarageBand. Faktisk er GB fantastisk, men nok lidt
> restriktivt hvis man er vandt til Pro programmer.
>
> /thomas

Så vidt jeg husker, så var GB et ret dyrt og selvstændigt program, før
Apple købte det. Jeg bruger det både til podcasts, og til at indspille
musik med. Men som du siger, hvis man er meget inde i det, er GB måske
en smule utilstrækkelig - jeg er ikke så fancy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-06-08 22:34

On 2008-06-18 23:57:59 +0200, isteen@gmail.com (iSteen) said:

> [...]
> musik med. Men som du siger, hvis man er meget inde i det, er GB måske
> en smule utilstrækkelig - jeg er ikke så fancy

Du bytter rundt, Logic var et skingrende dyrt program til både mac og
windows før Apple købte det. De slagtede windows udgaven og udgav den
dyre verison til en brøkdel af før prisen.

Garageband er et inhouse projek med rødder i såvel Logic som Soundtrack
(fra Finalcut suiten).

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-08 20:19

Hej Per

Per Jensen wrote:
> [...]
>
> Han er vant til multitrack editoren i Adobe audition (Cooledit), så han

Hvis han vil arbejde i 8-kanals, så er det Adobe SoundBooth CS3. Den kan
købes seperat, men kan integreres med de øvrige CS3 programmer.

SoundBooth er en fuldstændig nyskrivning af det absolut bedste
lydprogram til Mac overhovedet - nemlig soundEdit. - Såvidt jeg har
kunnet finde ud af ved en hurtig test, så kan Soundbooth bruge fx. kun 2
kanaler, men kan bruge funktionen add-a-track med fuld monitoring på
hver enkelt kanal og med en latencysync præcision på under 1/10.000sek.
ved add-a-track, og 100% (under 1/1.000.000sek.) ved multikanals på
svjh. op til 64 kanaler. Soundbooth kan kun bruges på IntelMacs og er
/IKKE/ 100% VST/FX/RTAS kompatibel. De plugins, SB skal bruge skal være
skrevet til IntelMacs. Og den er /IKKE/ AU (AudioUnit) kompatibel. -
http://www.adobe.com/products/soundbooth/

Et noget billigere alternativ - nu også med add-a-track (både mono og
stereo)) er Amadeus Pro. - Jeg bruger den selv og har lige checket. Den
kan klare op til 12x stereo / 24x mono kanaler... - Mere har jeg ikke
plads til på min 28" skærm. Amadeus Pro er 100% VST/FX/AU/RTAS
kompatibel. - http://www.hairersoft.com/Welcome.html

DigiDesing ProTools 7.4.x kunne være et godt valg, hvis man har penge
nok. - Den er ikke billig, men rigtig god nu på OS X 10.4.x og 10.5.x.
Den findes i to versioner
ProTools LE 7.4.x
http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&navid=234&itemid=5383&action=products
ProTools HD 7.4.1
http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=100&

Begge versioner er både VST og RTAS kompatible og er stort set ligeglade
med, hvilket lydkort, der bruges. - Der findes dog flere dedikerede
versioner af PT til fx. M-Audios lydkort + et par mere, som je ikke lige
kan huske. Dvs., de alm. ver. af PT kan /ikke/ bruges med M-Audio lydkort...

Hm, - så er der jo også Cubase SX 3.1.x, men jeg har ikke selv prøvet OS
X versionen, men har set flere have problemer med den på IntelMacs....

Så mit umiddelbare valg vil være enten Soundbooth eller Amadeus Pro.

> Hvad for programmer skal vi se på til ham ? Gerne såvel købe programmer
> som gratis.

Hvis ikke lige netop det havde været et Terratec kort, så ville jeg uden
tvivl have sagt Logic Pro 7.2.x, men den kører ikke godt med Terratecs
lydkort - og slet ikke med M-audios nye store Firewire kort. - Logic vil
helt klart helst have Steinberg lydkort, - men så koster de altså også
en halw jetjawer plus en herregård oveni...

> Erik Richard - du ved en del, kan du komme med forslag her ?

Det er ikke så meget, der findes i multitrack til Mac udover de
ovennævnte. Men hvis han også er vant til at arbejde med MIDI, så kunne
go'e gamle PlayerPro være en mulighed. PlayerPro er nu freeware og kan
hentes her - http://sourceforge.net/projects/playerpro - og selvom de
stoppede opdateringen tilbage i 2003, så kører den helt forrygende godt
på selv en MacPro Quad 2,66ghz!!! PlayerPro kan håndtere op til 128
kanaler på én gang.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 00:45

On 2008-06-18 18:22:38 +0200, Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> said:

> [...]
> som gratis.
>
> Erik Richard - du ved en del, kan du komme med forslag her ?

Dit valg kan/bør stå med om du/i kun skal arbejde med audio, eller også
er friske på midi.
er du til audio hopper du bare på Pro tools.. ( lite til at starte med)
( køb en bundlet version med lydkort !!! og helst også et par ekstra
plugs)( RTAS)

Forventer i nogen sinde at bruge et keyboard, er Logic mere eller
mindre det eneste der dur

Logic er - sådan cirka - udstyret med 20-50 indbyggede instrumenter,
samplere, tromme maskiner ( der forstår midi) og uendeligt meget andet.
Det er netop kommet ned i halv pris ( 5k), og opdateret til 8.02 ( rock
stabilt og fuld af alt fra gode instrumenter til alle samples ( 40GB)
fra garage band ( lyd, toner og musik der kan pitches og ændres tonalt,
som du lyster)
Logic er et AU ( audio unit) program. ( og kan nok bruge med ikke lide
Terratek)

Skulle jeg komme med en kommentar, ville jeg fyre lydkortet, og satse
på et fra TC, eller Motu ( min holdning) ønsker du at blive bekræftet i
f.eks RME så tjek her
http://www.lydmaskinen.dk/
Hvor du også kan læse rasende meget om logic..

Du kan også gå cubase, der ( vist nok) stadig ikke virker med intelmac
( med det kommer).
Stort set alt andet bestemt inklusiv det nye adobe omskrevne program,
er relativt ligegyldige i forhold til logic og PT
( amadaus er dog cool nok, hvis du er sådan en nodemand..) ( som der
dog også er indbygget i logic..)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-06-08 01:24

ecozyz wrote:

> [...]
> er du til audio hopper du bare på Pro tools.. ( lite til at starte med)
> ( køb en bundlet version med lydkort !!! og helst også et par ekstra

Man bør *IKKE* købe en bundled ProTools, medmindre man forventer at
vedblive med at bruge det samme lydkort. som jeg skrev, så virker
M-Audio ver. af PT ikke med andre lydkort...

> [...]
> f.eks RME så tjek her
> http://www.lydmaskinen.dk/
> Hvor du også kan læse rasende meget om logic..

Hvis man alligevel skal ofre noget ala MOTU eller TC, hvorfor så ikke
ofre de sidste få tusind kroner og købe Steinberg? - Det er og bliver nr. 1!

> Du kan også gå cubase, der ( vist nok) stadig ikke virker med intelmac (
> med det kommer).

Jeg vil ikke anbefale Cubase til hverken Intel eller PPC Macs med
Leopard. - Det kører ad en vis ting til.

> Stort set alt andet bestemt inklusiv det nye adobe omskrevne program, er
> relativt ligegyldige i forhold til logic og PT

Sludder og vrøvl! - Soundbooth er et absolut fremragende program.
Fuldstændig Leopard kompatibelt, men kan kun bruges på Intelbaserede Macs.

> ( amadaus er dog cool nok, hvis du er sådan en nodemand..) ( som der dog
> også er indbygget i logic..)

?? Amadeus er *IKKE* et nodeprogram. Det er et multikanals lydprogram,
der kan bruge stort set alle typer af plugins! - Mht. noder, så tænker
du nok på enten finale eller Sibelius...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 17:29

On 2008-06-19 02:24:24 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> der kan bruge stort set alle typer af plugins! - Mht. noder, så tænke r
> du nok på enten finale eller Sibelius...

sorry, du har ret..
Det var lige en kortslutning..

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 17:47

On 2008-06-19 02:24:24 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> der kan bruge stort set alle typer af plugins! - Mht. noder, så tænke r
> du nok på enten finale eller Sibelius...

Der findes bundles, M-audio + PT lite, der sagtens kan bruges i Logic,
da denne software naturligvis også understøtter RTAS.
Så du spilder altså ikke penge, hvis du bliver i logic/PT miljøet. (
som alle proff folk nu nærmest uden undtagelse er i)
Har været på steinberg vognen, der stadig har mange gode ting..
Det er bare så PC orienteret, at du når du leder efter svar på nettet,
som regel får at vide at et eller andet ASUS kort ikke virker..
Der findes som eksempel INGEN steinberg/Mac groups i hele verden..
Der findes flere tusind logic/mac groups ( oplagt nok, nu, men sådan
var det jo ikke tidligere..)

Med logic/PT er du nærmest "sikret" at de svar du finder henne på
nettet, eller her, er direkte relateret til mac platformen..
I forhold til Soundbooth, der ( vist nok ??) er en opgraderet soundedit
(??) er det sikkert fint, men formodentligt et "rent" audio program,
der måske ?? kløjs i midi ??

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-06-08 18:58

ecozyz wrote:

> Der findes bundles, M-audio + PT lite, der sagtens kan bruges i Logic,
> da denne software naturligvis også understøtter RTAS.

Hvis du _læste_, før du svarer, så læs lige det, jeg skriver. - En
_bundled_ ver. af ProTools til et M-Audio kort kan _ikke_ bruges sammen
med nogen som helst andre lydkort end M-Audio! - Læs også M-audios egen
hjemmeside omk. specialversionerne af PT...

Og så er Terratecs lykort altså klart bedre end stort set alle M-Audio
lydkort, - PCI eller FW er her fuldstændig ligegyldigt. - Og det siger
jeg til trods for, jeg selv har et M-Audio Delta 66 24/96 kort. - jeg
har derudover et Behringer system med et Firewire kort + mixer. Det
system er klart bedre end Delta 66.

> Så du spilder altså ikke penge, hvis du bliver i logic/PT miljøet. (som
> alle proff folk nu nærmest uden undtagelse er i)

Det er jo ikke rigtig. - Pers kammerat har jo i forvejen et Terratec
kort, så han mangler kun software, der vil være velegnet til det kort.
Skal han derimod ud og købe nyt kort, bliver det jo en dobbelt
udskrivning til både nyt kort OG software.

> [...]
> Der findes som eksempel INGEN steinberg/Mac groups i hele verden..
> Der findes flere tusind logic/mac groups ( oplagt nok, nu, men sådan var

Åh jo... Logic har nu altid været til Mac og har altid fungeret godt til
samme. Det samme kan man just ikke sige om ProTools. - Det er først
inden for de sidste par år, der er kommet skred i PTs udvikling til Mac.
- førhen var det så ustabil som bare det... - Jeg HAR brugt ProTools! -
Og det var just ikke nogen fornøjelse.

> Med logic/PT er du nærmest "sikret" at de svar du finder henne på
> nettet, eller her, er direkte relateret til mac platformen..

Og så kunne grunden til, at der ikke rigtig findes nogen hjemmesider for
Mac brugere + Logic jo meget vel være, at der stort set ingen problemer
er med hverken Logic + Steinberg... Jeg véd fra andre, at kombinationen
af Steinberg lydkort + Protools for Windows virkelig kan give endda
store problemer. - så staller en udvidelse, så crasher programmerne, så
genkendes en plugin ikke osv.osv..

> I forhold til Soundbooth, der ( vist nok ??) er en opgraderet soundedit
> (??) er det sikkert fint, men formodentligt et "rent" audio program, der
> måske ?? kløjs i midi ??

Nej, Soundbooth er ikke en opgradering af noget som helst andet end sig
selv. Skal man sige noget, så er det en fuldstændig nyskrivning af
SoundEdit - vel nok det gennem tiderne mest brugte recording og editing
software overhovedet til en computer - Mac eller windows er her - igen -
fuldstændig ligegyldigt.

Vi er mange, der lige siden SoundEdit stoppede, har opførdret - først
Macromedia - og senere nu Adobe - til at genoptage udviklingen. - Vi
regnede nok med, at skulle det ske, ville det blive enten en
carbonisering af den bestående SoundEdit eller evt. en cocoa version af
samme. - Men at teamet beg valte kun at bruge SoundEdit som udgangspunkt
med alle SE's features, og istedet at lave et fuldstændigt nyt program,
der så tillige kun kan bruges på en Intel baseret Mac, var der nok ikke
mange af os, der ventede.

Apropos Soundbooth, - så er der meget, der tyder på, at der snart kommer
helt nye versioner af både den og andre Adobe programmer. - Pt er det
nemlig ikke muligt at downloade trial versioner. - Jeg fik en pæn mail
fra Adobe, at de ville give mig besked, såsnart de nye versioner var
tilgængelige.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 15:13

On 2008-06-19 19:57:59 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> med nogen som helst andre lydkort end M-Audio! - Læs også M-audios eg
> en hjemmeside omk. specialversionerne af PT...

helt enig, det er bare muligt at køre RTAS i logic, hvorved du altså
bruger kortet i andet software..
Jeg har i flere omgange selv gjort det, netop på maskiner der ellers
"kun" var til PT..( i TV og musik miljøer)
Det er klart at du ikke kan bruge PT ( softwaren) med noget som helst
andet end det hardware den er bundled med..( eller større hardware
løsninger, som deres mixere/HUI ting
> [...]
> jeg til trods for, jeg selv har et M-Audio Delta 66 24/96 kort. - jeg
> har derudover et Behringer system med et Firewire kort + mixer. Det

Det er altså rimeligt bedaget hardware du taler om her.. i hvert fald
delta kortet, der jo startede med ( eller stadig er) et PCI kort, der
senere blev monteret i en box, der ( vist nok ??) kunne snakke over
firewire.. Kortet inden i er det samme hardware. Terratec kender jeg
kun som "taiwan kort" ( til PCere) ( i begge tilfælde ( tillader jeg
mig at formode) to løsninger hvor AD ikke er prioriteret specielt
højt..?)

> [...]
> Skal han derimod ud og købe nyt kort, bliver det jo en dobbelt
> udskrivning til både nyt kort OG software.

Klart hvis det blot handler om at spare penge, kan han da også vælge en
demo version af et program, og så ellers nulstille klokken, og fjerne
prefs hver gang han starter maskinen. Eller accepterer at lyden bliver
"ødelagt" hvert 30 sekund ( som det sker i visse programmer)

> [...]
> . - førhen var det så ustabil som bare det... - Jeg HAR brugt ProTools!
> - Og det var just ikke nogen fornøjelse.

PT til bage til omkring version 4.0 ( og før, hvor det krævede DYR
hardware) har krævet hardware og kunne indtil for 6-8 år siden KUN køre
på mac+hardware ( og nej, det virkede sgu ikke særligt godt, slet ikke
på de tidlige PC versioner) ( kunne dog på mac bruge selvsamme lydkort
( præ-RTAS, med den der folder i udvidelserne (mac OS8-9) i logic.
Altså PT hardware virkede med logic for mere end ti år siden..( fra
version 3,51 cirka)

> [...]
> give endda store problemer. - så staller en udvidelse, så crasher
> programmerne, så genkendes en plugin ikke osv.osv..

Den anden vej rundt..
Der findes INGEN ( eller kun meget få) sider der kombinerer Steinberg
OG mac.. ( Cbase..)
Steinberg og PC, finder du på et par millioner sider

> [...]
> SoundEdit - vel nok det gennem tiderne mest brugte recording og editing
> software overhovedet til en computer - Mac eller windows er her - igen -

Sound edit var de fint for 15 år siden
At adobe har taget det op, ( skrevet koderne om) er da fint.
Udgangspunktet er bare lidt "gammelt"

> [...]
> med alle SE's features, og istedet at lave et fuldstændigt nyt program,
> der så tillige kun kan bruges på en Intel baseret Mac, var der nok ik

Brugte det også selv, da det jo - i sin tid - var langt hurtigere at
åbne end logic/PT, til hurtig redigering af audio ( mest klip top/bund
etc)
Har dog aldrig optaget vokaler, elelr andet "vigtigt" i programmet.
Det ville jeg hellere gøre i et program med "en ordentlig" mixer etc..

> [...]
> mail
> fra Adobe, at de ville give mig besked, såsnart de nye versioner var

Stadig som der står andre steder i denne NG, så er det vel nærmest mere
vigtigt hvad ham der oprindeligt stillede spørgsmålet skal bruge det
til..
Måske er soundbooth lige det der skal til
Jeg har forresten hørt at folk idag laver hits i alt fra Reason til
mere simple programmer..
Så det..

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-06-08 11:44

> [...]

> er ikke novice.
>
> Hvad for programmer skal vi se på til ham ? Gerne såvel købe programmer

Hvad skal han mere specifikt bruge det til? Er det til at lave musik
med, til at redigere radioindslag eller noget helt tredie? Jeg synes der
er stor forskel på hvilke programmer der er bedst til forskellige ting.

Jeg bruger oftest en kombination af:

Ableton Live (fantastisk program)
Audacity eller Soundbooth
Garageband

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Per Jensen

Dato : 20-06-08 15:00

Per Jensen skrev:
> [...]
> set udelukkende med grafik idag, i mellemtiden er jeg skiftet 100% over
> til Mac, så har ikke sat mig ind i lydbehandling på Mac'en.

<KLIP>

Så har jeg været forbi min ven, og vi har rodet lidt med hans lydkort.

Det endte med at jeg var SÅ tæt på at smide det forbandede Terratec bras
ud af vinduet. Det må næsten være defekt, da vi hverken fik lyd ind i
det i Windows (kørende native under bootcamp) eller i OS X 10.5 via
Terratec's nyeste drivere. Det er også lidt sært mht. de drivere -
driverne til Windows er rimeligt opdaterede, da de supporterer op til
Fista, imens at OS X driverne er fra 2006... amatører!

Lydkortet er et Phase 88 RACK FW.

På windows prøvede vi med hans Cooledit Pro, og programmet kunne ikke
"se" lydkortet på fanen hvor man konfigurerer audio enhederne, selvom at
det stod i enhedshåndteringen i windows.

På OS X gik maskinen i baglås hvergang man forsøgte at tilgå lydkortet,
vi prøvede med Garageband, Amadeus m.fl.

Så jeg sagde til ham, at han måtte skaffe et andet kort, og jeg ringede
lige til Musikhuset Aage for at høre hvad der duede med Leo og han sagde
at lydkortene fra MOTU ville være et godt valg.

Jeg bør måske lige fremhæve her, at han _IKKE_ arbejder med MIDI, og han
skal heller ikke gøre det på noget tidspunkt.

Han skal udelukkende bruge maskinen som en "multitrack recorder" til
liveoptrædende musik / teater, og herefter mikse det sammen osv.

Så jeg tror at vi starter med at købe noget MOTU hardware og så tage den
derfra, det der Terratec snavs virker enormt defekt.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-06-08 15:23

Per Jensen wrote:

> [...]
> driverne til Windows er rimeligt opdaterede, da de supporterer op til
> Fista, imens at OS X driverne er fra 2006... amatører!

altså med Firewire? - så _skal_ det kunne virke på Mac OS X

> [...]
>
> På OS X gik maskinen i baglås hvergang man forsøgte at tilgå lydkortet,
> vi prøvede med Garageband, Amadeus m.fl.

Har I husket at vælge kortet i 'Lyd ind' i Systemindstillinger -> Lyd?

> [...]
>
> Så jeg tror at vi starter med at købe noget MOTU hardware og så tage den
> derfra, det der Terratec snavs virker enormt defekt.

Hm, - prøv evt. med et andet Firewire kabel. - det kan jo være det, der
er problemet - sammen med, at I måske har glemt at vælge kortet i 'Lyd'
panelet...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Jensen

Dato : 21-06-08 00:19

Erik Richard Sørensen skrev:

<KLIP>

> altså med Firewire? - så _skal_ det kunne virke på Mac OS X

Ja, det er med Firewire, men driverne hos Terratec er tussegamle, og de
supporterer overhovedet ikke Leopard.

<KLIP>

> Har I husket at vælge kortet i 'Lyd ind' i Systemindstillinger -> Lyd?

Hmm, nej det har vi ikke lige prøvet - er det nødvendigt ?

Det er jo program-specifikt hvilket lydkort man vil bruge. Det er jo
ikke "system-lyden" der skal bruge det eksterne lydkort.

Lydprogrammet kan jo sagtens "se" lydkortet, og jeg kan assigne hvilke
af de 8 monoindgange jeg vil bruge, det virker bare hat, og
lydprogrammerne har det med at hænge sig.

<KLIP>

> Hm, - prøv evt. med et andet Firewire kabel. - det kan jo være det, der
> er problemet - sammen med, at I måske har glemt at vælge kortet i 'Lyd'
> panelet...

Har prøvet med 2 andre kabler, forskellige længder fra 1 meter til 3
meter, alle 3 kabler virker med et par eksterne diske, så deet...

Hvis det endelig skulle være noget, så skulle det være lydkort der er
inkompatibel med FW chipsettet i iMac'en - Aage snakkede om, at alle
Motu's lydkort virkede på de nyeste iMac's imens at de havde nogle fra
RME (?) som IKKE virkede på den nyeste iMac - pga. inkompabilitet med FW
Chipsettet.

Min vens maskine er den nyeste version af iMac'en med en 2,66 GHz C2D.

// Per.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-06-08 01:17

Per Jensen wrote:

> Ja, det er med Firewire, men driverne hos Terratec er tussegamle, og de
> supporterer overhovedet ikke Leopard.

Det burde så ikke være nødvendigt, da Apples Coreaudio driversystem
understøtter de fleste Firewire lydkort uden ekstra drivere. - Jeg har
selv et Behringer Firewire lydkort til min MacPro, og selvom nogle
hårdnakket påstår, at der skal specielle drivere til, så har jeg ikke
installeret så meget som _1_ bit. - Kortet virker out-of-the-box, og det
samme gør Terratecs Firewire kort altså også!

> Hmm, nej det har vi ikke lige prøvet - er det nødvendigt ?

Ja, det er nødvendigt....

> [...]
> af de 8 monoindgange jeg vil bruge, det virker bare hat, og
> lydprogrammerne har det med at hænge sig.

Præcis. indspilleprogrammet kan se Lydkortet, men kan ikke få kontakt
til det, hvis ikke CoreAudio er slået til.

Åbn Systemindstillinger -> Lyd - fanebladet 'Lyd ind' og vælg Firewire
kortet som indgående lydkilde.

Hent så hjælpeprogrammet 'SoundSource 2.0' og installer det. Føj det til
'Log ind emner' i kontrolpanen 'Konti', så starter den op ved opstart og
der er fuld adgang til at skifte ind-/udgange direkte fra menulinien.
Det kører rigtig godt sammen med leopard og Tiger.

Hent også 'Digidesign CoreAudio Driver 7.4' og installer dem. Selvom
driverne er beregnet til først og fremmest Digidesigns egen hardware,
opdaterer den samtidig Apples CoreAudio drivere. 7.4 driverne er nyere
end dem i både 10.4.11 og 10.5.3...
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/1230

...Forresten, - så skal I også huske at vælge, hvilken lydkilde, der
skal spilles ud til i 'Lyd' -> 'Lyd ud'. Hvis der er tilsluttet
højttalere med forstærker eller forstærker til lydkortet, skal den stå
til lydkortets udgang, - hvis der bruges interne højttalere, skal den
stå til 'Indbyggede højttalere', og hvis der er sat
forstærker/højttalere til linieudgangen/hovedtlf.stik, skal den ståtil
'linieudgang'. Og hvis han bruger højttalere/forstærker med digital
tilslutning (SPDIF), skal 'Lyd ud' stå til 'Digital ud'.

> Har prøvet med 2 andre kabler, forskellige længder fra 1 meter til 3
> meter, alle 3 kabler virker med et par eksterne diske, så deet...

OK, så er den mulighed ude af betragtning...

> [...]
> Motu's lydkort virkede på de nyeste iMac's imens at de havde nogle fra
> RME (?) som IKKE virkede på den nyeste iMac - pga. inkompabilitet medFW

Hm, svjv., bruger Apple NEC eller Intel chipset i deres onboard
Firewire, så det kan ikke passe. Både RME, Terratec, Behringer og MOTU
bør derfor virke uden installering af egne drivere - altså bruge Apples
CoreAudio drivere (+ evt. Digidesign CoreAudio). - Men 'Aage' er noget
af en krajler, hvad det angår. Kan de sælge/prakke noget nyt på en
kunde, så gør de det uden skrupler, og man risikerer at få en hulens
bøvl med dem, hvis det så alligevel ikke virker. - Det har jeg set flere
gange.!

> Min vens maskine er den nyeste version af iMac'en med en 2,66 GHz C2D.

- Og jeg sidder med en MacPro QuadCore 2,66ghz, og som nævnt bruger min
Behringer FControl FCA-202 CoreAudio. - Det virker fint på Quad med både
Tiger og Leopard, og det virker på ihvertfald 2 CPU opg. quickSilver med
hhv. 10.3.9 10.4.11 og 10.5.3, og sågar også i go'e gamle Os 9.2.2 -
out-of-the-box...

I øvrigt kunne både 9.2.2, 10.4.11 og 10.5.2 se mit M-Audio Delta 66 PCI
lydkort på den ene QuickSilver, før jeg installerede M-Audios
driverpackage, men jeg kunne ikke vælge det i 'Lyd', da Delta 66 ikke
bruger Apple/Digidesign CoreAudio drivere.

De sjove var faktisk, at - efter at have valgt Delta 66 kortet i 'Lyd'
-> 'Lyd ind' og så åbnede Amadeus Pro, startede den automatisk op i et
8-kanals vindue. - Det overraskede mig alligevel, at Amadeus Pro kunne
skelne her...

- Skam I ikke lige bor i nærheden, - ellers kunne I jo være kommet forbi
med lydkortet, og vi kunne have afprøvet det på min MacPro, da det jo
svjv., er samme FW chipsets, den bruger som i iMac'en...

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 16:24

On 2008-06-20 15:59:51 +0200, Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> said:

> [...]
>
> Så jeg tror at vi starter med at købe noget MOTU hardware og så tage
> den derfra, det der Terratec snavs virker enormt defekt.

Hvis i - for eksempel - vælger MOTU, får i sjovt nok et 8 spors multi
tracker program med..( + mulighed for at tracke 24 tracks hvis alle
indgange bruges)
Programmet hedder Audiodesk
http://www.motu.com/products/software/audiodesk/
Programmet kan KUN audio..( og er tænkt som en konkurrent til Pro tools)
Vælger i at gå den vej, tjek lige om det er tilfældet med alle deres
hardware løsniger.
Det er OGSÅ muligt at købe andre bundlede lydkort, der har software
med, der "garanteret" virker på mac platformen, og som - generelt -
supporteres af software producenten, der enten helt eller "kraftigt"
satser på denne platform..
Et hurtigt søg efter Phase 88 får mig hen på en side i taiwan, hvor der
nederes står noget om OSX..
et hurtigt søg efter MOTU får mig hen til motus side, hvor der på
forsiden står "nyeste drivere til OSX"

Der findes - forresten - også en dansk producenter af lydkort, hvor du
kan ringe til Århus og få hjælp !!
Deres lydkort hedder TC (electronic) er - heller ikke - helt billige,
men lyder godt. ( enkelte af dem har "indbyggede" effekter, der lyder
rigtigt godt)

Tilbage til lyden..
Alt efter hvor kraftigt lyden prioriteres ( ind gangene) så er
regnestykket rimeligt simpelt..
mikrofon indgange er dyre ( eller billige og lyder dårligt) så jo flere
der er brug for, jo dyrere er kortet.
Et godt start kort er det lille apogee kort ( ingen medfølgende tracker)
http://www.aage.dk/shoppingsystem/vare.asp?varenr=45342
kun 2 mic/line indgange, men de lyder GODT !!
Næste niveau er der hvor de fleste hardware producenter satser, er på 8 ind.
Her kunne et bud være MOTU 828 mk2 der findes i en "dyr" FW version og
en "billig" USB version.
Eller endnu mere seriøse produkter, der koster endnu mere (2408mk3 er
et godt bud, men dyrt !!)
I forhold til 828eren er der et mk3 kort på vej ( der er vist frem)
hvorfor priserne burde falde ( det gør de ikke )
Der medfølger audiodesk til de fleste af MOTUs produkter.. og alle
deres rack ting har alle mulighed for at få monteret 2x8 ekstra
indgange ( via ADAT)
Og så er der TC kortene, der er spritnye, som lyder godt, men som Ikke
er bundlet med et "tracker" program..

Lige hurtigt om ADAT.
Kan du nøjes med line indgange ( ikke mikrofon) kan sådanne boxe købes
med otte ind, for få penge ( typisk 2500) så mangler du mics ind, og må
ty til mixer eller andet..
Vælger du en ADAT box med mic ind, er apogee en god ide.
Sindsygt dyr, men lyder godt.. ( +2k per mic ind !!)
Der findes igen billige løsningner fra blandt andet behringer, hvor mic
indgang lyder "meget dårligt", mens line indgang er "ok", Alesis har
kun line ind..

Lidt om trackere..
Audio desk er faktisk OK.. lidt besværligt, men det er til at forstå,
og så er der en "mikser" med i softwaren til kortet ( hvis det du får
ind + computer skal over i en fysisk multitraker)
Steinberg Cubase bundles kun i lite versioner, og kunne bruges, men er
altså ikke det "fedeste"
Garageband rimeligt genialt, formoder det kan multitracke og så er der
mange samples med, når du køber det..
Logic express kunne være en god ide, men er faktisk ganske begrænset,
til gengæld er det rigtigt meget målrettet apple produkter.
Ableton Live taler mange om. Men igen der er tale om et program der kan
"en masse" måske for avanceret i starten?
soundbooth kunne være en god ide, men jeg kender ikke app særligt godt..

I den dyre ende
Logic pro kan det hele, og har fået mange pro tools folk til at skifte !!
Cubase kan vel sagtens det samme er dog stadig mest til "PC folket" (
synes jeg stadig..) ( og næsten dobbelt så dyr som Logic Pro)
Motu digital performer skide svært program, der kan mere end godt er..
spiller max med Motu

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 21-06-08 19:08

> [...]
>
> Så jeg tror at vi starter med at købe noget MOTU hardware og så tage den
> derfra, det der Terratec snavs virker enormt defekt.

Musik/teater - så bør det måske overvejes at der skal være mulighed for at
synkronisere til video?

Spille sammen med FinalCut? ProTools/Logic.

mvh. Mikael