Regnskabsprogram til MacOS X
Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-08 21:20

Hvad findes der i dag af mindre regnskabsprogrammer til MacOS X?

Når jeg googler finder jeg kun noget web-baseret.

Det bør indeholde almindelig regnskabsførsel efter det dobbelte
bogholderis principper, debitor/kreditor bogholderi, og kunne udskrive
vilkårlige perioderegnskaber, med brugerdefinerede start- og slutdatoer.

Naturligvis så billigt som muligt.

Det eneste passende program jeg fandt fandtes kun valgfrit til XP og
Vista ;-(.

Jeg kunne også forestille mig at der findes noget Linux-baseret som kan
klare det. Men det kræver sandsynligvis at det kører over X11.

Personligt har jeg installeret Maconomy Light Økonomi på min G4/867
QuickSilver, men det kræver jo Classic, noget Intel-maskiner [og
Leopard] forbyder.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-06-08 21:25

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> Personligt har jeg installeret Maconomy Light Økonomi på min G4/867
> QuickSilver, men det kræver jo Classic, noget Intel-maskiner [og

hvad er der galt med web baseret ? ... det jeg har set ser ud til at
virke ganske godt ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 12-06-08 21:40

> hvad er der galt med web baseret ? ... det jeg har set ser ud til at
> virke ganske godt ?

Jeg tror nok at de fleste vil foretrække at have backup 'i huset'.

Og så glemte jeg et krav: Det skal være scriptable, så man automatisk
kan debitere eksempelvis 600 'kunder' for samme beløb, en gang om året,
og altså med en 'samlekonto for debitorer'.

Brug? Mindre unix-bruger forening, som i dag bruger et regneark til
bogføring.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-06-08 21:44

> Jeg tror nok at de fleste vil foretrække at have backup 'i huset'.

omvendt vil jeg gerne have backup "ud af huset" ...

> [...]
> og altså med en 'samlekonto for debitorer'.
>
> Brug? Mindre unix-bruger forening, som i dag bruger et regneark til

<http://www.hansaworld.com/products/firstoffice/hwindex.htm>

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 06:38

> omvendt vil jeg gerne have backup "ud af huset" ...

Det er nok at foretrække at have begge ting. Backup 'ude af huset' kan
som bekendt forsvinde ved betalingsstandsning, og her drejer det sig så
ikke alene om backup'en, men om hele bogholderiet.

> <http://www.hansaworld.com/products/firstoffice/hwindex.htm>

Jeg kigger på det, men en FileMaker Pro Advanced-løsning er naturligvis
også mulig: ulempe: manglende atomare transaktioner, og så er jeg ikke
helt sikker på hvordan man begrænser brugerens rettigheder ved
kassekladder mv, således at debet-kredit balancen altid opretholdes.

Jeg ser så på dit link en pris på ¤150, altså 1400 kroner inklusive
moms. Det kan godt være overkill.

Jeg tror næsten mere på en FM-løsning; det kan ikke tage mange timer at
lave. Den kan også skræddersys, og udvides efter behov. FMs manglende
understøttelse af [atomare] transaktioner burde heller ikke kunne spille
en rolle for et regnskab af en størrelse, som kan køre i et
Excel-regneark på vel under 7.000 rækker.

Jeg stejler bare ved sådant et bogholderi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-08 22:21

Per Rønne wrote:

> [...]
> og altså med en 'samlekonto for debitorer'.
>
> Brug? Mindre unix-bruger forening, som i dag bruger et regneark til

Selvom MarinerCalc er et regneark, så er det, som jeg skriver, meget
mere end det, - og den er Applescript savvy...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 06:38

> Selvom MarinerCalc er et regneark, så er det, som jeg skriver, meget
> mere end det, - og den er Applescript savvy...

Det er ikke MarinerCalc der bruges, men AppleWorks. Kan det overhovedet
køres på Leoparden? Kræver det Classic er der jo så her ingen forskel
til Maconomy Light Økonomi, som jeg i tidernes morgen selv har købt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-08 12:38

Per Rønne wrote:

> Det er ikke MarinerCalc der bruges, men AppleWorks. Kan det overhovedet
> køres på Leoparden? Kræver det Classic er der jo så her ingen forskel
> til Maconomy Light Økonomi, som jeg i tidernes morgen selv har købt.

Både MarinerCalc 5.5/5.6 og AppleWorks 6.x - AWKS 6.2..x anbefales dog,
- kører fint på Leopard. Og de kører begge fuldstændig native. - Altså
ingen brug for classic envirement. - Mht. AWKS 6.x kan du endda blot
trække en ver. 6.x mappe fra en Os 9.x maskine og over på en OS X og
køre den fuldstændig native fra OS X, - eller du kan sågar blot trække
AWKS ikonet fra en Os 9.x på en maskine, der både kører OS 9.x og OS X,
- over i OS X's dock. - Første gang du aktiverer AWKS fra OS X, vil den
generere et sæt uafhængige 'AppleWorks Brugerdata' og et sæt helt friske
indstillinger.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 13:41

> [...]
> - over i OS X's dock. - Første gang du aktiverer AWKS fra OS X, vil den
> generere et sæt uafhængige 'AppleWorks Brugerdata' og et sæt helt friske

Et regneark regner sig ikke til regnskab, ganske simpelt ikke. Og der
bruges jo i forvejen AppleWorks - shocking!

Og nu fokuserer jeg i stigende grad på en FileMaker Pro 9
Advanced-løsning, idet jeg kan se at jeg kan give en bruger med
begrænset adgang til en database, udførelsesrettigheder til et script
med ubegrænset adgang.

Og idet jeg flere steder ser at der åbenbart kan etableres en form for
transaktioner på FMP, som måske ikke er perfekt, men dog god nok til så
lille et projekt som dette:

<http://my.advisor.com/articles.nsf/aid/17403>
<http://www.google.dk/search?q=filemaker+transactions&ie=utf-8&oe=utf-8&
aq=t&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a>

Med FileMaker Pro 9 Advanced kan jeg skabe en stand-alone version med
pull-down menuer og shortcuts som jeg selv definerer, og som altså
hverken behøver FileMaker på maskinen, eller at vise at det er et
FM-program.

Jeg ville personligt kunne få stablet et sådant program på benene i
løbet af få timer, i en form hvor der kan hældes data i det. For at få
alle scripts og menuer på plads taler vi måske om dage, selv om det nok
ville være bedre at bruge et sådant program som 'halvfabrikata' i nogen
tid, mens man ser hvad der er brug for af faciliteter - hvorefter de
skabes ... inden endelig oversættelse til stand-alone program.

En sådan løsning vil skulle indeholde ganske få tabeller.

To tabeller til kassekladde, idet en kassekladde indeholder mange
transaktioner der igen indeholder mange kassekladde-posteringer.

4-5 tabeller til et medlemskartotek.

En tabel til at definere kontiene på, og dermed kontoplanen.

En tabel til at indeholde de bogførte posteringer.

Et script med ubegrænset adgang, som kan bruges af en bruger med
begrænset adgang, som kontrollerer for debet-kredit balance, og som hvis
denne er i orden, bogfører tingene i tabellen med de bogførte
posteringer. Er det ikke muligt at forhindre at brugeren kan redigere i
gamle transaktioner, som allerede er blevet bogført, må scriptet også
overføre transaktionens indhold til endnu et par tabeller, som
indeholder kassekladens allerede bogførte transaktioner, og som brugeren
naturligvis kun kan få læse-adgang til.

Et script til generering af perioderegnskab til eksempelvis en
tab-delimiteret fil, som umiddelbart kan lægges ind i Excel eller Word.

Et script til kontingentopkrævning, som krediterer samtlige medlemmer
for kontingentet, og i samme omgang udskriver breve med giroblanketter
forneden.

Dertil kommer naturligvis det jeg har glemt ... men det må da vist være
det overordnede i et sådant regnskabsprogram .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-06-08 18:32

> [...]

> Dertil kommer naturligvis det jeg har glemt ... men det må da vist være
> det overordnede i et sådant regnskabsprogram .

Jamen, du godeste - er du ved at overtage hele foreningen, Per?

Nå, men et sådant program bruger vi i min lille havekoloni
(årsomsætning: 1,2 millioner) - det hedder winkas, men det er jo kun
beregnet til at arbejde på Windowsplatformen, men der slår du jo også
dine folder, og da Apple har muliggjort duoplatform kan det vel bruges?

<http://www.winkas.dk/>

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-08 18:40

> [...]
> beregnet til at arbejde på Windowsplatformen, men der slår du jo også
> dine folder, og da Apple har muliggjort duoplatform kan det vel bruges?

det er faktisk tit meget nemmere bare at finde et regnskabs program der
kan det man skal bruge og så køre i det i f.eks. VMware ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 13-06-08 18:50

> det er faktisk tit meget nemmere bare at finde et regnskabs program der
> kan det man skal bruge og så køre i det i f.eks. VMware ...
>
> /thomas

Det var jo lige det

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 19:00

> Det var jo lige det

Det går vel så ikke rigtigt for en macinstosh brugergruppe, vel?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-06-08 19:11

> Det går vel så ikke rigtigt for en macinstosh brugergruppe, vel?

Jo da, I har vel Intelmaskiner i bestyrelsen, og medlemmerne skal vel
ikke have adgang til regnskabsdatabasen?

De regnskaber, medlemmerne skal se, kan laves til .PDF

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-08 19:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det går vel så ikke rigtigt for en macinstosh brugergruppe, vel?

hvorfor ikke ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 19:43

> hvorfor ikke ?

Tænk dig om.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-08 19:50

> Tænk dig om.

jeg ved godt hvad du mener, men helt ærligt, hvis det program man kan
bruge findes til windows men man hellere vil bruge en masse tid og
kræfter på at bixe noget sammen selv ? .. jeg ved godt hvad jeg ville
vælge ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 20:27

> [...]
> bruge findes til windows men man hellere vil bruge en masse tid og
> kræfter på at bixe noget sammen selv ? .. jeg ved godt hvad jeg ville

Der findes noget til Mac, som ville kunne bruges, og som ikke ville være
så enormt dårligt. Den mest avancerede er i øvrigt sandsynligvis
identisk med den billigste [gratis]:

SQL-Ledger:
<http://www.sql-ledger.com/cgi-bin/nav.pl?page=source/mac/howto-sql-ledg
er-osx.html>
<http://www.pcworld.dk/art/2172?page=3>

Kap Horn:
<http://kaphorn.dk/>

Hansa FirstOffice:
<http://www.hansaworld.com/products/firstoffice/hwindex.htm>

I øvrigt skal jeg ikke bruge en masse kræfter på at lave en sådant
program; et sådant projekt ville derimod være det der fik mig til at
lære min FMPs muligheder rigtigt at kende. Jeg har allerede det meste i
hovedet, og det kan ikke tage lang tid at få stablet et brugbart program
på benene.

Og så vil et sådant program jo kunne laves så det er fuldt ud integreret
i alt det øvrige.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 18:57

> [...]
> beregnet til at arbejde på Windowsplatformen, men der slår du jo også
> dine folder, og da Apple har muliggjort duoplatform kan det vel bruges?

Der er jo ikke tale om andet end hvad man på datalogistudiet ville kalde
et lille 1. dels projekt ... i øvrigt er det FileMaker Pro 9 Advanced
der gør, at man uden videre kan oversætte programmet til at køre det på
såvel MacOS X som Windows [XP & Vista]. Som runtime.

I øvrigt vil det at lave et sådant lille program da være den eneste måde
at lære det indkøbte programmel ordentligt at kende ... jeg synes
faktisk at det virker skægt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-06-08 06:26

Per Rønne skrev:

> Brug? Mindre unix-bruger forening, som i dag bruger et regneark til
> bogføring.

Så gør det ikke noget det er lidt nørdet?

Tag et kig på SQL-Ledger: <URL: http://www.sql-ledger.com/ >

Det kører i en PostgreSQL-database og er platformsuafhængigt, så det kan
naturligvis også installeres på OS X:

Systemet er i øvrigt tidligere (2001) omtalt i en artikel på PC World:

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 07:39

Michael Rasmussen <news@irczone.invalid> wrote:

> Så gør det ikke noget det er lidt nørdet?

Dataloger der også har en regnskabsuddannelse vil vel altid gøre noget
sådsant 'lidt nørdet'.

> Tag et kig på SQL-Ledger: <URL: http://www.sql-ledger.com/ >
>
> Det kører i en PostgreSQL-database og er platformsuafhængigt, så det kan
> naturligvis også installeres på OS X:
r-osx.html

> Systemet er i øvrigt tidligere (2001) omtalt i en artikel på PC World:

Jeg kigger på det ... herunder ikke mindst om i hvilket omfang det kan
tilrettes.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-08 22:15

Thomas von Hassel wrote:

> hvad er der galt med web baseret ? ... det jeg har set ser ud til at
> virke ganske godt ?

Det kan jo være, man ikke er interesseret i at have alle sine data
liggende og flyde rundt i det uvisse, hvor en dygtig hacker kan 'falde'
over dem...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-06-08 22:32

> Det kan jo være, man ikke er interesseret i at have alle sine data
> liggende og flyde rundt i det uvisse, hvor en dygtig hacker kan 'falde'
> over dem...

chancen er hverken større eller mindre hvis det ligger på en
server/maskine i Per's lejlighed ... de "rigtige" løsninger er sikret i
hovede og røv, er under stadig kontrol, godkendt af diverse organer etc.
etc. ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 06:38

> [...]
> server/maskine i Per's lejlighed ... de "rigtige" løsninger er sikret i
> hovede og røv, er under stadig kontrol, godkendt af diverse organer etc.

Også ved betalingsstandsning?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-06-08 09:30

On 2008-06-12 23:15:04 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det kan jo være, man ikke er interesseret i at have alle sine data
> liggende og flyde rundt i det uvisse, hvor en dygtig hacker kan 'falde'
> over dem...
>
> mvh. Erik Richard

"Web basseret" er ikke ensbetydende med adgang fra internettet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-08 22:11

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Personligt har jeg installeret Maconomy Light Økonomi på min G4/867
> QuickSilver, men det kræver jo Classic, noget Intel-maskiner [og

MarinerCalc 5.6, http://www.marinersoftware.com/sitepage.php?page=14

Det er rigtig godt, og så er det fuldt Excel Mac/Win kompatibel.

Køber man 'Mariner Pak 1' - MarinerWrite 3.8.x + MarinerCalc 5.6, får
man samtidig ret til at downloade og bnruge MarinerWrite 3.5.x og
MarincerCalc 5.2 til Os 9.x u/b. - Og så er der mere end 20 ordbogssæt
inkl. dansk, der er kompatibel med både Write og Calc, og de er gratis,
men virker kun, hvis programmerne er registrerede.

Calc er let at sætte op til at bruges lidt i retning af MaConomy Light,
men den kan _ikke_ importere MaConomy filer... Men hvis du bruger
Write+Calc sammen, kan du bygge eks- og importere frem og tilbage mellem
de to, flette Write og Calc dokumenter sammen til ét og fx. eksportere
det hele til adskillige formater - inkl. direkte 'save to PDF'.

Ellers, nu du har MsO2008, kan du jo selv bygge dig et ark i Excel, men
det vil nok tage tid... For et par år siden kunne man downloade nogle
Excel templates fra mS til både det ene og det andet, - home budget,
student planner, tax planner, home incom osv.osv., men jeg har ikke set
dem i et stykke tid. De var lavet i MSO97-2000 format, så de skulle være
rimeligt lette at konvertere til brug på både MsO2003, 2007 og 2008 -
alstå både til Mac og Windows...

- Og så har du jo Filemaker Pro. - Her kan du jo bygge det op, så det
kommer til at ligne MaConomy. - Men det tager tid, da det hele jo skal
bygges _helt_ fra grunden. - Til gengæld mener jeg, MaConomy kan gemme i
tabulator separeret tekst, - og så er det jo bare at importere til en
FMP base...

- Bare et par strøtanker fra en Mariner pak 1 bruger og tester...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 07:38

> MarinerCalc 5.6, http://www.marinersoftware.com/sitepage.php?page=14

Jeg ser på det.

> Det er rigtig godt, og så er det fuldt Excel Mac/Win kompatibel.

Altså til 'udskrivning' af perioderegnkab til Excel, til redigering?

> [...]
> inkl. dansk, der er kompatibel med både Write og Calc, og de er gratis,
> men virker kun, hvis programmerne er registrerede.

Personligt er jeg nu vant til MS Office 2008 ...

> Calc er let at sætte op til at bruges lidt i retning af MaConomy Light,
> men den kan _ikke_ importere MaConomy filer...

Regn med at det først vil skulle bruges efter et regnskabsårs
afslutning; i øvrigt kører regnskabet i dag på et AppleWorks regneark.

> [...]
> dem i et stykke tid. De var lavet i MSO97-2000 format, så de skulle være
> rimeligt lette at konvertere til brug på både MsO2003, 2007 og 2008 -

Regneark til regnskab er absurd ...

> [...]
> bygges _helt_ fra grunden. - Til gengæld mener jeg, MaConomy kan gemme i
> tabulator separeret tekst, - og så er det jo bare at importere til en

Programmet hedder Maconomy, ikke MaConomy, og jeg har det selv.

FileMaker Pro 9 Advanced har jeg selv. Programmets helt store mangel er
den manglende understøttelse af [atomare, indbyggede] transaktioner,
hvilket gør det muligt at kun nogle, og ikke alle, posteringer i
transanktionen gennemføres - eksempelvis som følge af strømnedbrud.

Men det burde ikke være noget problem når vi taler om noget i denne
størrelsesorden. Og det burde være muligt at begrænse brugerens adgang
til regnskabet således at al indsættelse i det foregår gennem scripts
fra en kassekladde med to tabeller: transaktioner og
transaktionsposteringer, så transaktionsintegritet og debet-kredit
balance sikres.

Skræddersyet til foreningen, og med passende indbygget medlemsdatabase
og scripts til udskrivning af diverse perioderegnskaber.

Jeg har allerede skitserne til et ER-diagram i hovedet - jeg er jo ikke
alene cand.scient. i datalogi og engelsk, men har også den 1-årige HH
for studenter lige som jeg har gået uddannelsen til HD i Regnskabsvæsen
igennem [syg under eksamen for mange år siden]. Det ville dreje sig om
timer for at få et system, der kan arbejdes med, lidt længere for at
gøre det helt acceptabelt med alle scripts og adgangsrettigheder på
plads. Intern logning af hvem der foretager sig hvad vil naturligvis
også være overkill.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-08 13:15

Per Rønne wrote:

> Jeg ser på det.

> Altså til 'udskrivning' af perioderegnkab til Excel, til redigering?

Ja, et MC dokument kan gemmes som Excel og åbnes af Excel.

> Personligt er jeg nu vant til MS Office 2008 ...

> Regn med at det først vil skulle bruges efter et regnskabsårs
> afslutning; i øvrigt kører regnskabet i dag på et AppleWorks regneark.

Hm, har været ved at kigge lidt på AWKS's regneark. - Det er ikke muligt
at gemme som tab-delimited-text, så bestående AWKS regneark kan ikke
importeres til MC. - Men som jeg lige har svaret, så kan AWKS 6.x køre
native på leopard...

> Regneark til regnskab er absurd ...

Måske, men hvis det laves rigtig fra starten, så er det yderst fleksibel
og giver langt flere muligheder end et regulært program som MaCponomy
eller KapHorn, - bl.a. fordi du hele tiden kan lave krydsreferencer og
autofill m.m..

> Programmet hedder Maconomy, ikke MaConomy, og jeg har det selv.

OK, men jeg har set det skrevet på begge måder. - Jeg har den også, men
har aldrig brugt den... Jeg foretrak at lave det hele i Filemaker
istedet for, da jeg havde mit firma.

> [...]
> hvilket gør det muligt at kun nogle, og ikke alle, posteringer i
> transanktionen gennemføres - eksempelvis som følge af strømnedbrud.

Lige omkring strømnedbrud tør jeg ikke sige noget, men ellers er der nu
så mange scripts og plugins til FMP, at der næsten er uanede muligheder.
Nogle er freeware, andre kommercielle, - eller man kan selv skrive et
script, der fx. laver autoupdate af tilsluttede baser m.m.m..

> [...]
> fra en kassekladde med to tabeller: transaktioner og
> transaktionsposteringer, så transaktionsintegritet og debet-kredit

I FMP kan man selv bestemme muligheder for adgang til den enkelte celle
- enten via et script eller via adgangskode. - Det kan man _ikke_ i
MarinerCalc.

> Skræddersyet til foreningen, og med passende indbygget medlemsdatabase
> og scripts til udskrivning af diverse perioderegnskaber.

FMP kan udskrive individuelle navngine ark fra en navnebase. Det kan MC
ikke.

> [...]
> gøre det helt acceptabelt med alle scripts og adgangsrettigheder på
> plads. Intern logning af hvem der foretager sig hvad vil naturligvis

Altså med den viden Per, - så bør du også være istand til at bygge noget
i FMP og lade det køre i et centralt miljø - evt. med en read-only del
med adgang for alle brugere - fx. gennem en Runtime opbygning...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 13:51

> I FMP kan man selv bestemme muligheder for adgang til den enkelte celle

Du mener vel 'felt' .

> - enten via et script eller via adgangskode. - Det kan man _ikke_ i
> MarinerCalc.

Som er et regneark.

> FMP kan udskrive individuelle navngine ark fra en navnebase. Det kan MC
> ikke.

Databaser indeholder ikke ark, men tabeller [relationer, hvis vi taler
om relationsdatabser], poster [tupler] og felter [attributter]. Men nu
er FMP jo ikke en relationsdatabase; vi taler alligevel også om
tabeller, poster og felter når vi taler om netværksdatabaser.

En relation [tabel] er en matematisk mængde af tupler [poster]. Som
bekendt har en mængde ingen ordning, lige som dubletter ikke kan
optræde.

Men kan let foretages ved at hver transaktion i en kopi af kassekladden
registreres med brugernavn, i det script der foretager bogføringen ud
fra transaktionens kassekladde.

> Altså med den viden Per, - så bør du også være istand til at bygge noget
> i FMP og lade det køre i et centralt miljø - evt. med en read-only del
> med adgang for alle brugere - fx. gennem en Runtime opbygning...

Læs mit andet svar.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-08 17:46

Per Rønne wrote:

> Du mener vel 'felt' .

Ja ja, feller eller celter kan vel være lige meget..-))

> Som er et regneark.

Ja, men også meget mere end bare et alm. regneark...

> [...]
>
> En relation [tabel] er en matematisk mængde af tupler [poster]. Som
> bekendt har en mængde ingen ordning, lige som dubletter ikke kan

Nå ja, skal vi være sådan lidt pernittengrynagtige, så hedder det jo
'kort' eller 'card', om du vil. - Men bortset fra det, så _er_ FMP
8,x og 9.x relationelle databaser...

> Men kan let foretages ved at hver transaktion i en kopi af kassekladden
> registreres med brugernavn, i det script der foretager bogføringen ud
> fra transaktionens kassekladde.

> Læs mit andet svar.

Det har jeg gjort, og jeg tror, en FMP løsning vil være det optimale til
dit brug.

Jeg sad ellers og overvejede, om en ODB (OpenOffice) løsning kunne
bruges, men her vil problet blive, at man ikke kan give begrænset adgang
til visse dele og fuld adgang til andre. - Her er det enten eller...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 18:57

> Ja ja, feller eller celter kan vel være lige meget..-))

Ikke for en pedant, der som eksaminator har haft en dreng oppe, der ikke
kunne kende forskel mellem database og regneark. Det alene røg han to
karakterpoints ned på, efter den gamle 13-skala ..

> Ja, men også meget mere end bare et alm. regneark...

Hvorledes dog? Kan den da meget mere end min Excel, i mere end 20 år det
mest benyttede regneark til Mac?

> Nå ja, skal vi være sådan lidt pernittengrynagtige, så hedder det jo
> 'kort' eller 'card', om du vil. -

Du lyder som en gammel HyperCard fan.

> Men bortset fra det, så _er_ FMP 8,x og 9.x relationelle databaser...

Ikke hvis man kender noget til relationsdatabase-teori.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Relational_database>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Relational_algebra>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_relational_calculus>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Tuple_relational_calculus>

> Det har jeg gjort, og jeg tror, en FMP løsning vil være det optimale til
> dit brug.

Det tror jeg efterhånden også - efter at jeg har fundet ud af at der
findes en form for snyde-transaktioner i FMP.

Det viser sig nemlig at der først sker en rigtig 'commit' når
operationer på alle relaterede poster afsluttes; svært lige at forklare
men beskrevet her:

> [...]

> bruges, men her vil problet blive, at man ikke kan give begrænset adgang
> til visse dele og fuld adgang til andre. - Her er det enten eller...

Og det skal helst kunne køre som en standalone direkte under MacOS X.

Det er ikke alle kasserere der kan finde ud af en X11-baseret løsning
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 13-06-08 19:06

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er ikke alle kasserere der kan finde ud af en X11-baseret løsning

Nåeh, så du /er/ ved at overtage hele foreningen, hæ, hæ.....har du
husket at have baglandet i orden?

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 19:43

> Nåeh, så du /er/ ved at overtage hele foreningen, hæ, hæ.....har du
> husket at have baglandet i orden?

Jeg er naturligvis ikke ved at overtage 'hele' foreningen. Jeg kunne
ikke engang drømme om det, og ønsker ikke at overtage hverken den
nuværende formands eller den nuværende kasserers forpligtelser, med
tilhørende enorme arbejdsbyrde.

Men derfor kan man da godt ved en lille indsats permanent lette
kassererens arbejde, så det hele vil gå som en leg.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 14-06-08 03:37

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Men derfor kan man da godt ved en lille indsats permanent lette
> kassererens arbejde, så det hele vil gå som en leg.

Det var bare kærligt drilleri

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-08 19:41

Per Rønne wrote:

> Ikke for en pedant, der som eksaminator har haft en dreng oppe, der ikke
> kunne kende forskel mellem database og regneark. Det alene røg han to
> karakterpoints ned på, efter den gamle 13-skala ..

Nu er vi altså ikke ved et eksamensbord, selvom det er eksamenstid lige
nu. - Men apropos, så har jeg en veninde, der lige har haft et hold
3.-g'ere oppe i samfundsfag. - Hun gav et -2 til en elev, der ikke
engang vidste, at medlemmerne af EU parlamentet var folkevalgt og ikke
udpeget af regeringen...

> Hvorledes dog? Kan den da meget mere end min Excel,

Nej, ikke mere, men en hel del andet - som fx. at arbejde med inline
text, text+table+cell x-references, text call (fra ren tekstdokument)
via Applescript, og m.m., som jeg aldrig har sat mig ind i...

> i mere end 20 år det mest benyttede regneark til Mac?

Nja... Svjv. er det mest benyttede regneark nogensinde til Mac et
program, der hed sapphire fra et australsk firma. Firmaet er nu desværre
lukket. - det findes godt nok stadig et firma, der hedder Sapphire PTY
på datafronten, men de købte navnet af det opr. Sapphire... - Det var
faktisk først med MsOffice 2001, at Excel blev rigtig brugbar på Mac...

> Du lyder som en gammel HyperCard fan.

Det er jeg også.

> Ikke hvis man kender noget til relationsdatabase-teori.

> [...]

Ja ja, wiki-mig-her og wiki-migdér... Det er vist efterhånden kendt, at
jeg ikke giver ret meget for den...

> [...]
>
> Det viser sig nemlig at der først sker en rigtig 'commit' når
> operationer på alle relaterede poster afsluttes; svært lige at forklare

Hm... Jeg véd ikke med FMP 9.x, men i de gamle ver. kunne man dedikere
et AppleScript til et enkelt felt eller en enkelt relation. - det kunne
dog give problemer, hvis man i opbygningen af basen har valgt at dublere
felter fremfor at lave hver enkelt felt med eget feltnavn, selvom det
synlige navn senere blev slettet...

> Og det skal helst kunne køre som en standalone direkte under MacOS X.
>
> Det er ikke alle kasserere der kan finde ud af en X11-baseret
> løsning...

Ups, ja, - men jeg tænker efterhånden mest i OpenOffice 3.x baner, - den
er jo native OS X og kræver ikke X11, men ver. 3.x er stadig kompatibel
med ver. 2.x dokumenter, men som sagt, så kan enkelt-felter /
enkelt-celler ikke låses hver for sig...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-06-08 20:00

> [...]
> på datafronten, men de købte navnet af det opr. Sapphire... - Det var
> faktisk først med MsOffice 2001, at Excel blev rigtig brugbar på Mac...

Aldrig hørt om det ...

> Ja ja, wiki-mig-her og wiki-migdér... Det er vist efterhånden kendt, at
> jeg ikke giver ret meget for den...

Det fatter jeg simpelthen ikke. Det eneste område hvor Wikipedia skal
tages med forsigtighed er mht. personer og "current events" ... hvad
synes du der er forkert i de artikler der henvises til ? .. eller har du
bare blokeret din adgang til wikipedia ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 20:27

> [...]
> synes du der er forkert i de artikler der henvises til ? .. eller har du
> bare blokeret din adgang til wikipedia ?

Det er faktisk sådan at hvor Wikipedia er allermest troværdig er inden
for netop - datalogi.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-08 22:20

Thomas von Hassel wrote:

> Aldrig hørt om det ...

Det skal du ikke sige til dem down yonder. - Sapphire havde samme
status som Maconomy i sin tid havde - altdominerende... - Jeg har
selv lige siden system 7.5 brugt Sapphire, men da den ikke er kompatibel
med ret meget andet end sig selv og ikke kan gemme/eksportere til
'tab-deliminated-text' gik jeg som sagt helt over til Filemaker.

Sapphire har templates til stort set alt, man kan ønske sig i en small
business situation, - kundekartotek, faktura, alm. regnskab, regnskab
med auto-overførsel / -opsumering til kundekartotek og faktura,
varelager med auto-opdatering ved udskrift af faktura, autogenerering af
indkøbsopgørelser osv.osv..

> Det fatter jeg simpelthen ikke. Det eneste område hvor Wikipedia skal
> tages med forsigtighed er mht. personer og "current events" ... hvad
> synes du der er forkert i de artikler der henvises til ?

Jeg har kun skimmet de her links, - og jeg synes, de er rodede og
uoverskuelige.

> .. eller har du bare blokeret din adgang til wikipedia ?

Det er lige før... Generelt synes jeg, der er så mange faktuelle fejl
overalt, så jeg - og mange andre - finder Wikipedia komplet utroværdig.
- I øvrigt har både Radioavisen og Harddisken været ude med advarsler
mod at stole for meget på selv samme Wikipedia...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-08 22:44

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> - I øvrigt har både Radioavisen og Harddisken været ude med advarsler
> mod at stole for meget på selv samme Wikipedia...

Jeg synes ikke Wikipedia er utroværdig.

Det er naturligvis tilladt at bruge sin sunde fornuft og kildekritiske
sans. Det er min erfaring at det er et godt startsted til at få et
groft overblik over et emne og så er der som regel links videre til
videre indsnusning af stof.

Det er så i sagens natur ingen erstatning for selv at forklare noget med
egne ord, især ikke med sådan nogen tørre henvisninger...

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 20:27

> [...]
> 3.-g'ere oppe i samfundsfag. - Hun gav et -2 til en elev, der ikke
> engang vidste, at medlemmerne af EU parlamentet var folkevalgt og ikke

Det plejede efter den gamle karakterskale at udløse et 03 - han havde jo
trods alt kunnet sige sit navn. 03 svarer til det nye 0; 00 til det nye
-2.

Personligt har jeg hverken som eksaminator, censor - eller som lærer i
årskarakter, givet mindre end 03.

> Nej, ikke mere, men en hel del andet - som fx. at arbejde med inline
> text, text+table+cell x-references, text call (fra ren tekstdokument)
> via Applescript, og m.m., som jeg aldrig har sat mig ind i...

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener.

> [...]
> på datafronten, men de købte navnet af det opr. Sapphire... - Det var
> faktisk først med MsOffice 2001, at Excel blev rigtig brugbar på Mac...

Excel og Word er faktisk to af de allerførste 'store' programmer der kom
til Mac, og det tredie var da vist PageMaker [eller var det Quark?].
Ganske kort efter at Mac'en kom på markedet, og lang tid før der var
nogen der tænkte på Windows.

Excel og Word er først lang tid senere flyttet over til også at køre på
Windows.

> Det er jeg også.

Genkendelig på kortet.

> Ja ja, wiki-mig-her og wiki-migdér... Det er vist efterhånden kendt, at
> jeg ikke giver ret meget for den...

Den bliver nu ellers bedre og bedre, og er i dag på de fleste områder
langt bedre end SDE.

> [...]
> dog give problemer, hvis man i opbygningen af basen har valgt at dublere
> felter fremfor at lave hver enkelt felt med eget feltnavn, selvom det

AppleScript«, men man kan også mange andre ting, som at definere egne
funktioner og menuer. Og i øvrigt udvikle ekstra funktionalitet gennem
plugins.

Jeg ser ingen mulighed for at knytte AppleScript til et felt, og ved
heller ikke hvad man skulle bruge det til.

Mon ikke du tænker på en /knap/.

> [...]
> med ver. 2.x dokumenter, men som sagt, så kan enkelt-felter /
> enkelt-celler ikke låses hver for sig...

Ja, OpenOffice er så ikke noget jeg plejer at 'gøre' i ... jeg har brugt
MS Office i årevis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-06-08 22:55

Per Rønne wrote:

> [...]
> -2.
>
> Personligt har jeg hverken som eksaminator, censor - eller som lærer i

I tilfældet her kiggede lærer og censor bare på hinanden og sagde '-2'...

> Jeg er ikke helt klar over hvad du mener.

Fx. at du kan have et kundekartotek i et tekstprogram liggende som 'tab
deliminated text' eller 'line devided text' og via et AppleScript i Calc
kan du kalde opl. ind og placere dem korrekt, hvis du har lavet et
fakturaark i Calc. - Eller du fx. har en grafbase lavet i Calc, kan du
ligeledes via et AS kalde en given graf ind i et aktuelt dokument...

> [...]
> nogen der tænkte på Windows.
>
> Excel og Word er først lang tid senere flyttet over til også at køre på

Det véd jeg, men det er jo ikke ensbetydende, at fx. Excel blev brugt
særlig meget på Mac. - Der var jo også andre bedre regneark som fx. SYLK
og så den fra Wordperfect, - kan ikke huske navnet lige nu...

> Den bliver nu ellers bedre og bedre, og er i dag på de fleste områder
> langt bedre end SDE.

Muligt, men med de direkte forkerte opl., jeg gennem tiden har set i
'wiki', er jeg særdeles skeptisk over for den...

> AppleScript«, men man kan også mange andre ting, som at definere egne
> funktioner og menuer. Og i øvrigt udvikle ekstra funktionalitet gennem
> plugins.

Ja, plugin muligheden i FMP er virkelig genial. En af de nyere, jeg har
set, er en plugin, der kan aftaste en CD/DVD for oplysninger, hvis de er
forsynet med div. tags, og indføje dem direkte i fx. en musik- eller
filmdatabase...

> Jeg ser ingen mulighed for at knytte AppleScript til et felt, og ved
> heller ikke hvad man skulle bruge det til.

Det kan man heller ikke efter ver. 6.x... Fra og med ver. 2.1v3 til og
med ver. 6.04 kunne man fx. lave en AS, der sagde noget i retning af

-Læs felt "xxxx"
-Kopier data '</> fra felt "yyyyyy"' og flyt til "xxxx"
-Opdater reference '<xxxx>'
osv.osv.... (jeg er ikke AppleScript nørd)

Det kunne jo fx. være til, at et medlem af en given forening selv kunne
gå ind og rette sine stamoplysninger ved fx. flytning, ny telefon osv.....

> Mon ikke du tænker på en /knap/.

Knapper er klart det letteste at bruge nu. - Det var det ikke i de ældre
versioner før ver. 4.x.

> Ja, OpenOffice er så ikke noget jeg plejer at 'gøre' i ... jeg har brugt
> MS Office i årevis.

Gør dig selv den tjeneste at hente Openoffice Aqua 3.0 Beta. Fortsætter
den, som den er begyndt, så har jeg på fornemmelsen, at M$ skal finde på
noget helt radikalt nyt for at følge med. OO 3.0 er ikke fejlfri, men i
betragtning af, at det kun er en Beta 1, så fungerer den allerede bedre
end MSOffice X 10.x! http://porting.openoffice.org/mac/download/aqua.html

- Og så er den *100%* MsOffice kompatibel og desuden er ODF formatet
standard (ISO standard), Der er flere og flere programmer, der nu får
ODF som standardformat.

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 12-06-08 22:43

In article <1iig0bz.1bmvhxw1vzc263N%per@RQNNE.invalid>,
per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Hvad findes der i dag af mindre regnskabsprogrammer til MacOS X?

http://kaphorn.dk/

Mvh
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 13-06-08 07:38

Jens Vesterdahl <j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n_._d_k> wrote:

> http://kaphorn.dk/

Også dette kigger jeg på. Men måske er FileMaker-løsningen bedst, da man
her også bedre sikrer sammenhængen med øvrige systemer, herunder ikke
mindst medlemsbasen.

Til professionel brug er FM naturligvis en umulighed; her må nemlig
kræves indbyggede transaktioner og en eller anden indbygget for let at
logge ændringer, og hvem der har foretaget ændringerne. Det sidste burde
vel nok kunne foretages i det script, som validerer og arkiverer en
transaktion i selve regnskabs-basen.

Og så kunne man måske bruge eksempelvis MySQL til denne database, og med
FM som kun front-end. Så har vi jo transaktionerne indbygget ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk