Udskrift som Postscript til noget der kan ~
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-08 12:42

Hej

Her ved man alt om alt, så nu vil jeg lige spørge.

Jeg er blevet velsignet med at skulle rette et par udskrifter som jeg
har som Postscript (genereret med en HP LaserJet III Postscript driver
under Windows 98), men som jeg ganske enkelt ikke kan hitte ud af at få
Adobe Illustrator til at spise. Hverken den 8'er jeg har eller den
10'er jeg har fundet i prøveudgave på et spejl kan lide den PostScript
nok fordi det ikke er EPS.

Alle Adobes egne prøveversioner er utilgængelige i juni måned, så der er
ingen Acrobat eller CS at teste med.

Nå.

Jeg har prøvet lidt af hvert. OS X Preview kunne sagtens konvertere til
en PDF som Readeren har det fint med, men dem kan Illustrator ikke lide
pga fonte (Type 3 vist). Ghostscript kan sagtens konvertere til PDF,
men Illustrator giver en fejl i et navneobjekt (var det vist). Zoom ind
i diverse visningsprogrammer antyder at det er lavet til bitmaps.

Hvad ville en fagmand gøre? Tabe den igennem Distiller? Ofre høns?
Købe CS3? Har XP og OS X (på hjemmefronten) til rådighed.

Pft for alle impulser.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-06-08 14:10

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Hverken den 8'er jeg har eller den 10'er jeg har fundet i
> prøveudgave på et spejl kan lide den PostScript nok fordi det
> ikke er EPS.

Det burde være muligt at åbne den i Illustrator, så hvis ikke
det kan, tyder noget på, at der er noget galt med den PS-fil.

> Hvad ville en fagmand gøre? Tabe den igennem Distiller?

Det ville jeg forsøge, hvis Illustrator svigtede.

> Ofre høns?

Hvis hverken Illustrator eller Distiller vil æde den, så ja :)

Hvis du ikke har adgang til Distiller, så skal jeg gladeligt
forsøge at køre den igennem, hvis du smider PS-filen et eller
andet tilgængeligt sted.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-08 08:32

Thomas G. Madsen skrev den 12-06-2008 15:10:

> [...]
>
> Hvis du ikke har adgang til Distiller, så skal jeg gladeligt
> forsøge at køre den igennem, hvis du smider PS-filen et eller

Nu har jeg prøvet at rode lidt med en låne-Acrobat 8 og distiller og jeg
får smukke, smukke PDF-filer men Illustrator har stadig problemer. Selv
PDF-skriveren laver PDF som hverken AI 8 eller 10 kan lide.

Jeg tillader mig derfor at sende de to PS-filer til din pind (må jeg
kunne hitte) og hvis du kan lure en arbejdsgang der kan få dem tryllet
redigerbare, vil jeg værdsætte det :)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-06-08 12:15

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Jeg tillader mig derfor at sende de to PS-filer til din pind (må
> jeg kunne hitte)

Og den fandt du jo så, men den adresse jeg bruger på usenettet, er
også direkte brugbar :)

> og hvis du kan lure en arbejdsgang der kan få dem tryllet
> redigerbare, vil jeg værdsætte det :)

For mig ser det ud som om, at teksten (og nogle af stregerne) ligger
i pixelgrafik i PS-filen, og så er der ikke meget at gøre desværre.
Jeg kan godt åbne PS-filen i Illustrator CS3, men teksten er ikke i
vektorgrafik. Det samme er tilfældet hvis jeg indsætter PS-filerne
direkte i InDesign.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-06-08 15:17

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeg er blevet velsignet med at skulle rette et par udskrifter som jeg
> har som Postscript (genereret med en HP LaserJet III Postscript driver

Ikke PS, men PCL1, PCL3, PCL5 eller PS Emulated PCL. - Det er noget bras.

> [...]
> Adobe Illustrator til at spise. Hverken den 8'er jeg har eller den
> 10'er jeg har fundet i prøveudgave på et spejl kan lide den PostScript

Formentlig ja, men hverken AI 8 eller nyere er kompatible med de gamle
'PCL To PS Driver'. Hm... Måske kan Indesign 1.0 eller 1,5 til OS 9.x
eller Windows 98/2000 klare det, men her er jeg ikke sikker. - Jeg har
ID 1.5 på en OS 9.x maskine med en PCL To PS/EPS driver', men har aldrig
brugt den, da jeg ikke på det tidspunkt havde en PCL/PS kompatibel
printer... ID 1.x kan håndtere T3 skrifter....

> Alle Adobes egne prøveversioner er utilgængelige i juni måned, så der er
> ingen Acrobat eller CS at teste med.

AI 8/AI 10 indgår i CS, så andre ver. af CS vil næppe kunne hjælpe.

> [...]
> men Illustrator giver en fejl i et navneobjekt (var det vist). Zoom ind
> i diverse visningsprogrammer antyder at det er lavet til bitmaps.

Har du Canvas 8? - Den kan håndtere både PCL1, 3 og 5, PS Emulated PCL
og meget mere. Canvas 8 kan også håndtere de gamle T3 skrifter (som et
af de få OS X kompatible programmer)

Freehand 6 og nyere kan også gøre det, men det er noget rigtig makværk
at arbejde med, da hver enkelt bogstav, accent eller tegn vil blive lagt
som enkeltstående små 'billeder'.

Hvis ikke du har Canvas 8, kan jeg sende den til dig via YouSendIt, -
eller du kan komme ind og få en kopi på CD. Canvas gav den væk - gratis
- forrige år.

> Hvad ville en fagmand gøre? Tabe den igennem Distiller? Ofre høns?
> Købe CS3? Har XP og OS X (på hjemmefronten) til rådighed.

Forsøg med lidt woodoo ved at true din OS X til at gøre det, ellers går
du over til kun at bruge XP.

OK, seriøs nu...
Reelt mener jeg du har flg. muligheder
- Bruge Canvas 8
- Få adgang til en computer med PCL level 1, 3 og 5 + PS Emulated PCL,
(= HP printer) installer softwaren og brug 'Print to PDF. Smid den så
igennem en Destiller og konverter til editable text.
- Finde en Freehand OS X eller XP ver. - min. ver. 8.x eller MX. Åbn
filen og gem den som 'Editable EPS file' eller brug 'Export' og
eksporter til PDF og igen smid den gennem Destiller.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-08 16:42

Erik Richard Sørensen skrev den 12-06-2008 16:16:
> OK, seriøs nu...
> Reelt mener jeg du har flg. muligheder

Hej Erik.

Thomas var så venlig at hjælpe mig, men kunne ikke få noget fornuftigt
ud af det - der var bogstaver der endte med at blive grimme bitmaps, så
jeg endte med at bruge PSStill (hed det vist) der kunne lave Type 3
fontene til noget som Illustrator kunne indlæse, selvom det blev
herrestort. Så lagde jeg det på et baggrundslag som halvgråt, og kunne
herefter bygge udskriften igen ovenpå.

Det var til at have med at gøre fordi det der tidligere har været
problemet ved genbygning har været at få målene rigtige.

Tak for det detaljerede svar -nu ved jeg mere om Type 3 fonte end jeg
bryder mig om efter selv også at læse på lektien :D