> Jeg tror også at det er en universal motor. Men jeg har svært ved at
> forstå hvordan de mange tilslutninger på statoren skal anvendes.
Det er en universalmotor.
> Det ser faktisk ud til at der er 4 tilslutninger.
Skal desværre ikke kunne gøre mig 100% klog på de 4 tilslutninger på stator.
Var der kun to var det meget nemmere :)
> Men den skal jo kunne kører både højre og venstre om og i to hastigheder,
> så
Ja, det kan have noget med hastighederne at gøre, men jeg vil ikke lægge
hovedet på blokken.
Om den skal køre venstre eller høj om kan gøres ved at bytte rundt på
ledningerne til f.eks. rotoren.
> det har jo nok noget med det at gøre.
> Jeg har taget nogle billeder, som givet vis siger mere end mange ord.
> Stator:
>
http://www.Zeroup.dk/vis.php?fil=1215016815.jpg
> Rotor:
>
http://www.Zeroup.dk/vis.php?fil=1215022193.jpg
> Feedback:
>
http://www.Zeroup.dk/vis.php?fil=1215008291.jpg
Super, så er der nok nogle endnu klogere end mig, der også vil svare ;D
> Det undrer mig også lidt at DC modstanden kun er omkring 1ohm både i
> stator og rotor viklingerne er det normalt? Der står 230V 50Hz på motoren.
Ved ikke hvad der er normalt for en motor, men både små og store motorer har
meget lav DC modstand. Det er derfor de trækker så meget strøm hvis de
belastes hårdt ;)
Men når den kommer op i hastighed vil modstanden falde. Lad os antage det er
en motor med permanentmagnet som stator, så er det lidt nemmere at forklare,
men princippet er det samme. Når motoren kommer op i hastighed kræves der
mindre strøm at holde den kørende. Det er fordi magnetfeltet inducerer en
strøm i rotoren, omend der jo naturligt nok ikke induceres så meget som der
kræves for at holde den kørende (ellers havde man en evighedsmaskine). Tving
den rundt og den laver strøm med samme polaritet som den ellers skulle have
hvis den selv skulle køre rundt. Håber det giver mening.
Faktisk kan du også være heldig at kunne bruge en universalmotor som dynamo.
Det kræver dog, at der er en restmagnetisme i statoren der så kan gør at der
går en strøm som dermed forstærker magnetfeltet osv.
> Den fungerede ellers fint men skulle have skiftet kul. Jeg havde skiftet
> dem en gang, men da den fik nye kul sidste gang og blev sat tilbage i
> vaske maskinen, brændte en vinding i feedback spolen over ..?!?
Ja, dne spole ligner noget rent feedback. Der er ingen slæberinge, men
derimod en magnet på akslen, der så inducerer en vekselstrøm i
feedbackspolen. Ud fra frekvensen af vekselstrømmen kan motorens hastighed
beregnes.
> Men den burde jo nok kunne kører uden den i en test opstilling i
> værkstedet.
Uden problemer. Spørgmålet er blot hvordan den er reguleret. Kunne jo tænkes
den ville køre løbsk hvis den fik 220 v direkte uden nogen belastning. Nogle
motorer er lavet til at kunne køre praktisk talt uden belastning ved
mærkespændingen, andre igen bør have noget belastning - alt afhængig af hvad
de oprindeligt var tiltænkt.
Mvh
Morten