Tun cylinder
Fra : Thomas

Dato : 20-07-01 03:48

Er der egenlig nogle af jer der køre med tuncylinder der har prøvet at lave
udregningen over hvormange ccm cylinderne egenlig har. Jeg prøvede at lave
udregningen over min tun cylinder den er købt som 70ccm men er egenlig kun
på lidt over 65ccm.

mvh. Thomas

Fra : RpR

Dato : 20-07-01 14:34

> [...]
> udregningen over min tun cylinder den er købt som 70ccm men er egenlig kun

Ja, det er meget normalt.
Den er stadigvæk i 70cc klassen da den er over 50cc, derfor den sælges som
70cc.

70cc på en minarelli vandretliggende er opnået ved 47,6mm boring.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Thomas

Dato : 20-07-01 16:29

jeg kom til at tænke på om de racer krumptaber der findes. er der lavet
noget om på placering af pejlstangen om den måske er flyttet lidt ud. Da det
jo vil give en støre slag længde = flere ccm. eller er det kun fordi den er
lavet til at kunne modstå et støre pres.

mvh. Thomas

Fra : RpR

Dato : 20-07-01 17:51

> [...]
er
> lavet til at kunne modstå et støre pres.

Det er generelt kun fordi de er stærkere.
Top Performances laver dog en krumtap til nogle scootere der har længere
slaglængde. 1mm vist nok.

Fra : Henrik Rathje

Dato : 20-07-01 21:28

Til Honda motor til dax/cd 50/ Monkey. mener jeg standard slaglængde er 41,4
mm , mens den største er på 56 mm. hvilket kan gi på til 153 ccm.. hvilket
er ganske pænt for en
30 km/t knallert.
http://www.monkeydax.de/

Mvh
Henrik

Fra : Thomas

Dato : 21-07-01 17:58

Så skal der vel også en anden motorblok til 14.4mm kan man da ikke efter min
mening flytte krydspinden (hvis man kan kalde den det) ud af på krumbassen
et par mm kan jeg tro på men 14.4mm er sku meget.

mvh. Thomas

Fra : RpR

Dato : 21-07-01 21:24

> [...]
> mening flytte krydspinden (hvis man kan kalde den det) ud af på krumbassen
> et par mm kan jeg tro på men 14.4mm er sku meget.

Nu er der rigeligt med plads i krumtap's huset på Honda's gamle 4-takts
motor, så jeg tror nu umiddelbart godt det kan lade sig gøre. En 4-takter
skal jo ikke have så lille som muligt et krumtaps hus som en 2-takter, så
der er typisk masser af plads.

Fra : Thomas

Dato : 21-07-01 23:59

ja og det er jo 4 takter..det havde jeg lige glemt i farten 4 taker kender
jeg ikke det vilde til.men har altid syntes at dax'en var en fed lille
maskine

Fra : DWM

Dato : 20-07-01 20:07

"Thomas" <tb_aalborg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udregningen over min tun cylinder den er købt som 70ccm men er egenlig kun

Ja man kan ikke gå præsist efter hvad det bliver solgt som.
F.eks. har jeg et K50 tun som bliver solgt som et 10HK/70ccm
men som kun er et 8.5HK/60.7ccm (SVJH)
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 20-07-01 23:21

Min protuna cylinder var på 60 ccm (45 mm stempel/cylinder)

Christian Jørgensen