"width" på tabeller??
Fra : Laila

Dato : 19-07-01 23:15

Hej er der nogen der kan hjælpe mig? for jeg er ved at blive
vanvittig!!

Jeg er begynder m/stort "B" og jeg vil gerne have
RÆKKE 2 (...Her ser du nogle af mine bill....) til at fylde 80%
af siden! (desuden vil jeg gerne have at den tekst skal være
centreret på hele sidens bredde)

RÆKKE 1 (mailto...) til at fylde 20%

Det opfører sig (for mig) fuldstændig ulogisk, efter som jeg
ændrer tallene, og så laver den pludselig linieskift el. alt
rygger ud i venstre side, -nu ved jeg ikke længere mine levende
råd! -kan nogen hjælpe

på forhånd tak
Laila

href="mailto:hummelmosehuset@mail.tele.dk">e-mail</a></h3></b></t
d>

BILLEDER</center></b></h3>
<h3><b><center>Samt få VIDEN OM UDSTILLINGER
osv.</center></h3></b></td>

--
Brug Validator service: http://www.html.dk/validator
- Tast din URL én gang, og validér dokumentet hos 12 validatorer

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-07-01 01:52

On Thu, 19 Jul 2001 22:14:56 +0000 (UTC), Laila
<hummelmosehuset@mail.tele.dk> wrote:

Hej Laila,

>Hej er der nogen der kan hjælpe mig? for jeg er ved at blive
>vanvittig!!

Det lyder slemt :)

> [...]
>RÆKKE 2 (...Her ser du nogle af mine bill....) til at fylde 80%
>af siden! (desuden vil jeg gerne have at den tekst skal være

Ikke forstået - hvis du laver tabeller, vil alle rækker være lige
brede.
Sådan som din kode er lavet, vil du få to *kolonner* med hver sin
bredde (20%/80%).
Jeg forstår så ikke, hvad du mener med at kol. 2 skal være centreret
på *hele* sidens bredde - når du samtidig har en smal kolonne til
venstre for den?? - Så jeg er gået ud fra, at du mener, at den skal
centreres i kolonnens bredde.

> [...]
>ændrer tallene, og så laver den pludselig linieskift el. alt
>rygger ud i venstre side, -nu ved jeg ikke længere mine levende

Det kan der være flere årsager til:
Selv om man har angivet bredder (WIDTH), så vil browseren som regel
forsøge at vise noget "fornuftigt".
Hvis man fx har sat bredden af en meget stor gif (eller tekst med et
laaangt ord i) til 10%, så vil .gif'ens størrelse tvinge browseren til
at vise den bredere.

En anden årsag kan være kodefejl (som der er et par stykker af). Her
vil browseren forsøge at "gætte" sig til meningen - med større eller
mindre held.

>href="mailto:hummelmosehuset@mail.tele.dk">e-mail</a></h3></b></t
>d>

Tagsene skal lukkes i modsat rækkefølge af, hvordan de åbnes:
skal være:
eller blot:
<h3><a ...> ... </a><h3>

>BILLEDER</center></b></h3>
><h3><b><center>Samt få VIDEN OM UDSTILLINGER
>osv.</center></h3></b></td>

Samme fejl + en anden: CENTER er et blok-tag (som P, H1, H2 osv.), og
blok-tags må ikke stå inden i inline-tags (som EM, STRONG, B, I osv.).

Jeg ville erstatte:
med:
<h3 align="center"> ... </h3>
<h3 align="center"> ... </h3>
(Jeg har udeladt <b>, da den mere eller mindre er "indbygget" i H3.)

- du mangler en </table> til slut, men det er sikkert bare en
"klippefejl".

Derudover har du et problem, som desværre er ret udbredt, nemlig at du
bruger HTML forkert. Du bruger det til at lave *udseende* i stedet for
til at lave *struktur*.

Fx skal H3 bruges til at lave en *overskrift* (på niveau 3) med, ikke
til at lave teksten større. Hvis du vil manipulere med tekstens
størrelse, så brug CSS.

Hvis jeg har misforstået dit problem, så skriv igen.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Knud2sen

Dato : 04-12-01 20:29

Jeg er også ved at blive vanvittig. Jeg har arbejdet med Tabeller i lang
tid. Jeg vil gerne have en funktion der gør at tabellen får de bredder
som jeg specifiecrer og ikke det browseren synes må være mere rigtigt
afhænging af indholdet i tabellen.
Jeg arbejder med data fra en database og bruger ASP så data er ofte
meget forskellige og det giver forskellige bredder.
Jeg har lavet en header vha javascript som giver tabeloverskrifterne.
Denne header følger med i toppen af billeder når brugeren scroller ned.
Dette gør at man altid kan se overskrifterne uanset hvor lang tabellen
er.
Det virker bare helt sygt at bredderne ikke passer sammen.
Man burde kunne angive at man mener at width skal tages helt eksakt og
ikke bare opfattes af browseren som en uforpligtende retningslinie.

http://www.kandu.dk/