rh 6.2 - problemer med 3c509B
Fra : Torben Væring

Dato : 19-07-01 21:53

Hej gruppe,

Jeg håber der er nogen der gider hjælpe mig i den rigtige retning. Jeg er
nybegynder i Linux, men rimeligt godt hjemme i netværk ol.

Mit mål er at benytte Linux'en som router/firewall til ADSL forbindelse hos
Orange. Maskinen er en IBM 330-P75 Model6576-37H
(P75/32Mb ram/800Mb hd/floppy/cd-rom)

Problemet kort:
Jeg kan ikke få to stk's 3Com ISA kort 3c509B til at snakke med netværk.

Jeg har brugt det meste af dagen på at søge, læse og prøve.
Det første jeg gjorde var at hente 3com utils og slog så PnP fra 3Com
kortene.

Under opstarten vises [ok] for alt andet end eth0 og eth1 - her skriver den
[FAILED].

#insmod 3c509
giver
Using /lib/modules/2.2.14-5.0/net/3c509.o
eth0: 3c509 at 0x300 tag 1, 10baseT port, address min_mac_adresse, IRQ 10.
3c509.c:1.16 (2.2) 2/3/98 becker@cesdis.gsfc.nasa.gov.
eth1: 3c509 at 0x240 tag 2, 10baseT port, address min_anden_mac_adresse, IRQ
5.
3c509.c:1.16 (2.2) 2/3/98 becker@cesdis.gsfc.nasa.gov.

#ifconfig eth0
giver ikke længere Device not found, men de (for mig) rigtige irq, base
addr. osv.
ditto for eth1

#modprobe eth0
returnerer intet - ditto for eth1

(Ovenstående kommandoer forstår jeg ikke, men har set dem på diverse hjælpe
sites.)

Jeg kan ikke pinge adressene jeg har forsøgt at assigen (10.0.0.2 og
10.10.10.1) men får network unreachable.

Ved
#ping localhost
får jeg svar.

Jeg har forsøgt at sætte routing op med ntconf og muligvis lavet rod i det
der??? Mit gæt er at der findes nogle filer man kan redigere i. Hvor er de?

Mvh Torben

Fra : Martin Andersen

Dato : 19-07-01 22:33

Torben Væring wrote:

CUT

Hvad med at prøve med en Linux floppy firewall ?
Her er det hele sat op for en, med firewall regler, netkort
konfiguration, routing og dhcp. www.frazierwall.com kan anbefales.
Du skal angive I/O adresser, IRQ og modulnavn for dine netkort.

Du kan så eventult gå tilbage til Redhat 6.2 (eller 7.1 ?) når du
har verificeret at systemet virker.

Martin.

Fra : Torben Væring

Dato : 20-07-01 10:09

"Martin Andersen" <maa.150@rsk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> CUT
>
> Hvad med at prøve med en Linux floppy firewall ?
> Her er det hele sat op for en, med firewall regler, netkort

Hej Martin,

Tak. Det ville jeg gerne prøve, så derfor har jeg hentet den (frazierwall),
pakket den ud på en WindowsME, brændt den til en cd, kopieret filerne til
Linux maskinen i /home/torben/frazierwall

her skriver jeg så
# ./makefloppy.sh -f
og får svaret
bash: ./makefloppy.sh: No such file or directory

hvis jeg skriver
# makefloppy.sh -f
får jeg svaret
bash: ./makefloppy.sh: command not found

Er det noget read-only pga. cd'en??
Kan du eller andre hjælpe mig videre?

Mvh Torben

Fra : frank damgaard

Dato : 20-07-01 11:04

Torben Væring <tvs@dialip.csc.dk> wrote:
> [...]

> pakket den ud på en WindowsME, brændt den til en cd, kopieret filerne til
> Linux maskinen i /home/torben/frazierwall

Det lyder farligt .
Pas på at filernes rettigheder mv. ikke ændres undervejs
i kopieringerne.

> her skriver jeg så
> # ./makefloppy.sh -f
> og får svaret
> bash: ./makefloppy.sh: No such file or directory

ligger der en fil makefloppy.sh ?
og er det et shellskript ?

> hvis jeg skriver
> # makefloppy.sh -f
> får jeg svaret
> bash: ./makefloppy.sh: command not found

makefloppy ligger sikkert ikke i PATH.

> Er det noget read-only pga. cd'en??
> Kan du eller andre hjælpe mig videre?

Prøv "ls -l" på filen .
Måske "x" bit ikke er sat, og så er det ikke muligt at udføre
makefloppy.sh

Du kunne evt. prøve

.. makefloppy.sh

--
lær mere om citatteknik http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Preben Traerup

Dato : 20-07-01 12:13

prøv med sh først, hvis ellers filen makefloppy.sh findes:
sh makefloppy.sh

Fra : Torben Væring

Dato : 20-07-01 11:39

Hej

Orange løsningen ser fin ud, den fås i en USB version, og en
netkortsversion. Jeg har valgt den sidste. Her får man et "modem" og et TP
kabel, så skal man selv have et ethernetkort. Det mente jeg gav mig den
største "frihed til at vælge"...

....CUT en hel masse...

> ligger der en fil makefloppy.sh ?
> og er det et shellskript ?
Ja, den ligger der i samme cAsE

> Prøv "ls -l" på filen .
Giver:
-r-xr-xr-x 1 root root 9172 Mar 13 05:11 makefloppy.sh
> Måske "x" bit ikke er sat, og så er det ikke muligt at udføre
> makefloppy.sh
x bit, øøøh det er noget med at den er identificeret som en executable ikke?
Hvordan sætter jeg den hvis den ikke er sat?

Mvh Torben
PS. Jeg skrev tidligere ntconf, men mente netconf

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-01 15:30

Den 20 Jul 2001 10:04:11 GMT skrev frank damgaard:

>Det lyder farligt .
>Pas på at filernes rettigheder mv. ikke ændres undervejs
> [...]

Det er heller ikke nødvendigt, når man angiver stien til den.

Jeg vil nok anbefale
sh ./makefloppy.sh
i stedet for.

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-07-01 11:09

Torben Væring wrote:

> [...]
> # makefloppy.sh -f
> får jeg svaret
> bash: ./makefloppy.sh: command not found

Hej.
Nu gik jeg ud fra at du havde en adgang til en rimeligt godt udstyret Linux
maskine. Problemet skyldes nok ikke at der er read-only, da havde du fået
permission denied.
Du kan prøve en anden Linux floppy, www.bbiagent.net
her kan man downloade en windows exe fil.
Jeg er ikke sikker på om firewallen er sat op i forvejen her.

Orange ADSL ? Er det ikke med USB plug-in ? Det er ikke så godt..

Martin.

Fra : frank damgaard

Dato : 20-07-01 11:27

Torben Væring <tvs@dialip.csc.dk> wrote:
> Tak. Det ville jeg gerne prøve, så derfor har jeg hentet den (frazierwall),
> pakket den ud på en WindowsME, brændt den til en cd, kopieret filerne til

Hvorfor brænde en tar.gz fil (frazierwall-3.3a.tgz) på en CD
under windows?
Men du har måske udpakken filen under windows ? (uha uha)

Kopier filen over til linux, evt. split den op til er par
flopier med passende tools.
Er det på samme PC er der nemmere måder at flytte filerne.

> Linux maskinen i /home/torben/frazierwall

Under linux pakker du dem ud med f.eks
cd /home/torben
tar zxvf frazierwall-3.3a.tgz

Er man ikke root, så giver det desværre en del fejl under udpakning ,
da rettigheder et par steder er lidt restriktiv.(af sikkerhedsgrunde!)

Fra : Torben Væring

Dato : 20-07-01 11:46

Hej Frank,

Tak for det! Efter at have pakket dem ud på Linux maskinen, kan jeg køre
makefloppy.sh
Så skal jeg _bare_ lige konfigurere og se om kortene virker her...

Fra : frank damgaard

Dato : 20-07-01 09:04

> [...]

> Problemet kort:
> Jeg kan ikke få to stk's 3Com ISA kort 3c509B til at snakke med netværk.

3c509B er/var berygtede (opsætning i linux)....

> Jeg har brugt det meste af dagen på at søge, læse og prøve.
> Det første jeg gjorde var at hente 3com utils og slog så PnP fra 3Com
> kortene.

fint.
Husk også at sætte om de skal anvende RJ45, BNC osv.
(det kan også gøres i dag med nogle linux utils, men det har jeg ikke
prøvet)

> Under opstarten vises [ok] for alt andet end eth0 og eth1 - her skriver den
> [FAILED].

> #insmod 3c509

"modprobe 3c509" er bedre, da den tester lidt flere ting,
men resultatet er gerne det samme, nemlig at modulet loades.

> [...]

> #ifconfig eth0
> giver ikke længere Device not found, men de (for mig) rigtige irq, base

fint,
ifconfig viser interface, og evt. IP adresser mv. og er et vigtig værktøj.

> #modprobe eth0
> returnerer intet - ditto for eth1

Det skal den heller ikke , der er jo ikke et modul med det navn der kan
loades.

> (Ovenstående kommandoer forstår jeg ikke, men har set dem på diverse hjælpe
> sites.)

Prøv at se på linux bøgerne på http://www.sslug.dk/linuxbog/
bla. FTAV og admin-bogen.

> Jeg kan ikke pinge adressene jeg har forsøgt at assigen (10.0.0.2 og
> 10.10.10.1) men får network unreachable.

Du skal tildele netkortene IP adresser mv.
De fleste linux distributioner tillader at det kan gøres via menuer osv.
Din ADSL anvender muligvis dhcp til at tildele det ene netkort IP adresser,
men jeg kender intet til Orange's ADSLløsning.

En simpel manuel måde at tildele IP adresse er , f.eks. :

ifconfig eth0 10.0.0.2 netmask 255.255.255.0 up

> Ved
> #ping localhost
> får jeg svar.

ja localhost (127.0.0.1) skal normalt virke på alle maskiner, også
windows med TCP/IP protokol.
Det hjælper dig dog ikke med dine netkort.

> Jeg har forsøgt at sætte routing op med ntconf og muligvis lavet rod i det
> der??? Mit gæt er at der findes nogle filer man kan redigere i. Hvor er de?

ntconf kender jeg ikke.