MS Windows
briani 27239
Geninstallere W2K Pro og fortsat adgang ti~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-06-08 22:17

Jeg har en hjemmeserver - en "skabs" PC uden skærm, tastatur og mus -
forbundet til mit hjemmenetværk og hvor W2K Pro SP4 ligger på een
fysisk HDD (en forholdsvis lille disk, ca 7 GB) for sig, og al data
ligger på en anden fysisk HDD (stor, 400 GB. Begge formatteret med
NTFS.

Den lille disk med styresystemet er en ældre sag, en genanvendt
harddisk. Den store disk er ny. Jeg har flere ældre diske liggende i
størrelser på 30 - 40 GB. Ideen er så, at når disken med
styresystemet står af - forhåbentli' inden den ny disk med mine
backup data - så udskiftes disken fysik med een af de andre jeg har
liggende og (samme) W2K SP4 installeres på denne.

Det syntes af være en fornuftig anvendelse af mit ældre materiel og
W2K Pro licens. Serveren har et CD drev, W2K ligger på en bootbar CD
og SP4 på en anden CD. Og der er begrænsninger i hvor store harddiske
W2K Pro - inden SP3, tror jeg det var - kan se under installationen.

Men nu er jeg kommet i tvivl.

Vil jeg med en sådan gen-installeret W2K SP4 fortsat ha' adgang til
mine data på den store data-disk, når filsystemet der er NTFS?

Jeg tænker på sådan noget som læse/skrive tilladserne under NTFS.

Alt køres i øjeblikket på serveren som Administrator. Og serveren's
ip-adresse er blokeret i routerens firewall, så den ikke kommer "galt
af sted" ude på 'nettet.

(Da jeg startede IE5 under W2K skulle serveren lige en tur på MSN,
men det forhindrede routerens firewall).

--
Literary prizes are like hemorrhoids. Eventually ever asshole gets
one.

Fra : jsh

Dato : 09-06-08 05:30

Hvad med at lave en clon med Acronis og så bare skifte diskene.
JSH

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-08 13:56

"jsh" <jsh703@gmailFJERN.com> wrote in

> Hvad med at lave en clon med Acronis og så bare skifte diskene.

Er det nødvendigt?

Skal det forstås sådan, at der ikke vil være adgang til filene på
data-disken formatteret med NTFS efter gen-installation af W2K på en
anden af mine andre ældre små harddiske?

Jeg vil jo gerne udgå at skulle anskaffe noget "clon software". Og
hvordan sikre jeg, at de ændringer der har været undervejs på disken
med W2K efter "cloningen" - bl.a oplysninger af tilladelser på data-
disken - så kommer med? De data vil jo ikke fremgå af "cloningen".
Jeg ved jo ikke på forhånd hvornår disken med W2K står af - så jeg
kan ikke vente med at lave "clonen" til lige inden. Og en clon af
data-disken - altså en backup af min backup - vil jo være meget stor,
ikke lige til at opbevare på een af mine små ældre hardiske.

Så hvis det er tilfældet, at jeg bliver afskåret fra filerne på data-
disken efter en gen-installation af W2K på en anden harddisk må jeg
vel se mig om efter noget RAID-agtigt?

Fra : jsh

Dato : 09-06-08 14:46

> [...]
> data-disken formatteret med NTFS efter gen-installation af W2K på en
> anden af mine andre ældre små harddiske?

Hvis du laver en coln på er større disk skifter du bare disken og så tror
jeg du bare kan køre som du plejer
jeg lavede en clon på en HP pc hvor harddisken var ustabil med fabrikantens
software sagde den var dårlig
jeg satte en ny disk på en usb med løse ledninger booter på Aconis
progeammet laver en clon jeg skifter harddisken
og så køre pcen med 320 gb mod 160 gb og alt virker selv recoveryen hvis jeg
forstår dig ret vil du jo bare have en større disk til styresystemet så det
burde jo virke på samme måde men jeg kan jo ikke garenterer.
JSH

Fra : Rado

Dato : 09-06-08 16:02

On 09 Jun 2008 12:56:05 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

>Jeg vil jo gerne udgå at skulle anskaffe noget "clon software".

Der er et gratis klon program her:

http://www.terabyteunlimited.com/copywipe.php

>Og
>hvordan sikre jeg, at de ændringer der har været undervejs på disken
>med W2K efter "cloningen" - bl.a oplysninger af tilladelser på data-
>disken - så kommer med?

F.ex. med programmet her, der kun kopierer nye og ændrede filer:

http://secondcopy.com

--
Rado

The greatest obstacle to discovery is not ignorance
but the illusion of knowledge.

Fra : Rune

Dato : 09-06-08 16:04

Axel Hammerschmidt skrev:
> "jsh" <jsh703@gmailFJERN.com> wrote in

Klip

> Jeg vil jo gerne udgå at skulle anskaffe noget "clon software".

Hvis du har en Seagate disk på PC'en kan du gratis downloade Seagate
DiskWizard, som en lite udgave af Acronis.

Ved dog ikke om den kan installeres på W2k.

Rune