MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Mangl. drivere og nedbrud ? (igen)
Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-06-08 12:27

(meddelelsen røg for hurtigt af sted før, her nu med virkende link)

Efter at jeg har købt en stationær pc uden styresytem, og derefter
installeret en Windows XP Home på den, har jeg nogle problemer:

Se venligst http://claus.beyer.adr.dk/grafik/fejl.pdf

I det øverste billede ser det ud til at der mangler nogle drivere til både
lyd- og grafikkortet, der begge er onbord på motherbordet af typen Abit
NF-M2SV. Derudover mangler der en driver til "noget tredje".
Hvordan kan jeg løse det problem? Søgning i Google gav mig
desværre ikke noget brugbart.

Et andet problem (som måske - måske ikke - har noget med ovenstående at
gøre). Desværre sker det med jævne mellemrum at skærmen bliver sort og
pc'en genstarter og der fremkommer en fejlmelding efter gen-opstarten.
Fejlmeldingen har jeg vist på de nederste to billeder på

http://claus.beyer.adr.dk/grafik/fejl.pdf

Er der mon tale om en hardware- eller en softwarefejl i WinXP (Home).

Håber at nogen af jer har nogle input jeg kan løse problemerne med.

Er det mon en god idé at gå tilbage til Win2000 i stedet for at bruge WinXP
(Home)?

(Da jeg er i tvivl om der er tale om hard- eller softwarefejl, har jeg
tilladt mig at sende dette indlæg til både
news:dk.edb.system.ms-windows og news:dk.edb.hardware)

Claus

Fra : Jens G

Dato : 08-06-08 12:49

On Sun, 8 Jun 2008 13:26:51 +0200, "Claus E Beyer"
<ceb.news@gmail.com> wrote:

> [...]
>NF-M2SV. Derudover mangler der en driver til "noget tredje".
>Hvordan kan jeg løse det problem? Søgning i Google gav mig

Mon ikke bare du skal installere de manglende drivere?
Der fulgte sikkert noget med motherboardet,- eller må du finde dem på
Abits hjemmeside.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Gamle

Dato : 08-06-08 12:53

Claus E Beyer wrote:
> [...]
>
> Efter at jeg har købt en stationær pc uden styresytem, og derefter
> installeret en Windows XP Home på den, har jeg nogle problemer:

Hejsa.

Fulgte der ikke en cd med din computer? Den skulle gerne indeholde de
forskellige drivere. Audio og grafik som skal indlæses.
Du kan prøve at slette de enheder med gult ? og genstarte computeren.
Windows vil derefter prøve at finde driverne og alternativt kan du bede Win
om at finde driverne på nettet.
HUSK at få firewall og AV installeret og opdateret.

Mvh.
Torben

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-06-08 19:06

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Win om at finde driverne på nettet.
> HUSK at få firewall og AV installeret og opdateret.

Tak til Jens og Torben for inputtene.

Jo, ved nærmere eftesyn fandt jeg faktisk en ekstra cd fra abit. Først havde
jeg kun opdaget den cd der fulgte med med diverse (prøve)programmer.

Claus

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 08-06-08 21:57

Gamle wrote:
> Fulgte der ikke en cd med din computer? Den skulle gerne indeholde de
> forskellige drivere. Audio og grafik som skal indlæses.

I al den tid jeg har brugt computere, har driverne på de CD'er, der fulgte med hardwaren, ikke været værd at bruge.
Måske kun lige til at få netadgang med, hvis det er til et netkort, og så bør det næste man gør, være at hente en opdateret driver.