Dykkerulykke ved Öland - Opdateret
Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 04-06-08 02:48

Fra : Ilhan Vardar

Dato : 04-06-08 11:47

Hej,

<fnug@arnvig.dk> wrote in message
news:4c92c8e7-c724-4818-b430-23d56ba841db@d1g2000hsg.googlegroups.com...
http://www.sportsdykker.dk/index.php?pid=6&newsid=164

Søren Arnvig

Er det så spændende at læse om andres uheld?
Det er jo ikke fordi disse artikler har nogen særlig stor værdi der gør de
kan være gavn for os andre, lære fra det og højne sikkerheden.
Synes det er perverst at læse om andres uheld, drukne ulykker etc inden man
selv hopper i vandet, eller om styrt inden jeg begir mig ud på en ny
klatrerute/bjerg f.eks.

Måske er det bare mig.

Best

Ilhan Vardar

Fra : Poul Olesen

Dato : 04-06-08 11:54

Ilhan Vardar skrev:
> [...]
> Synes det er perverst at læse om andres uheld, drukne ulykker etc inden
> man selv hopper i vandet, eller om styrt inden jeg begir mig ud på en ny

Jeg tror det bare er dig, vi andre kan jo i stedet glæde os over at den
forulykkene er kommet sig uden men, nu aviserne ikke synes historien er
interessant mere. Der er nok ikke så mange dykkere som ikke har hørt om
ulykken og derfor er det interessant at høre nyt og ovenikøbet "gode"
nyheder.

Poul

Fra : Jim Andersen

Dato : 04-06-08 12:57

Ilhan Vardar wrote:
> [...]
> Det er jo ikke fordi disse artikler har nogen særlig stor værdi der
> gør de kan være gavn for os andre, lære fra det og højne sikkerheden.

Jo det har de.

> Synes det er perverst at læse om andres uheld, drukne ulykker etc
> inden man selv hopper i vandet, eller om styrt inden jeg begir mig ud
> på en ny klatrerute/bjerg f.eks.
>
> Måske er det bare mig.

Det er det ikke. Den samme holdning er der også nogen ovre i
dk.fritid.motorcykel der har, når der linkes til en nyhed om endnu en mc'ist
der er blevet kvast af en bilist der ikke overholdt sin vigepligt.

Og ligesom her, er der så nogen andre der synes det hjælper dem til at være
mere opmærksom i trafikken/vandet på faresituationer. Nogle mc'ister går så
ud og køber en rygbeskytter og en selvlysende vest. Måske går nogle dykkere
her, ud og investerer i en pony-flaske eller andet der kan give ekstra
sikkerhed.

Inden jeg tog mit ferie-dykker-certifikat læste jeg så meget jeg kunne om
dykker-ulykker, inden jeg skulle beslutte mig for om det var noget jeg (og
min familie) skulle gå i gang med. Denne ulykke passer fint ind i det
resultat jeg kom frem til den gang, nemlig at de fleste sker når man går
dybere end 18 meter.

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 06-06-08 10:18

Jim Andersen wrote:

> [...]

> Og ligesom her, er der så nogen andre der synes det hjælper dem til
> at være mere opmærksom i trafikken/vandet på faresituationer.

Nu fik jeg tilfældigt fingre i et eksemplar af "Flyv" (fag/klub/hobby -
blad) med resultatet af en brugerundersøgelse om de emner læserne finder
mest interessante, og på en stensikker førsteplads lå "Havarier/sikkerhed".
På de næste pladser kom "afprøvning/nye fly" og derefter "love/regler".

/jim

Fra : skrotnissen

Dato : 05-06-08 13:20

> [...]
> Synes det er perverst at læse om andres uheld, drukne ulykker etc inden
> man selv hopper i vandet, eller om styrt inden jeg begir mig ud på en ny

Nej den slags korte oplysninger kan vi ikke lære noget af, det kan vi
derimod af
den ulykke redegørelse der følger efter...
Derimod kan vi sagtens bruge oplysninger fra rette sted, for netop
at undgå vandre historier, usande avis historier og unødvendig spekulation
og
jeg synes bestemt ikke det skal udlægges som et forsøg på at labe
ekstrablads'agtige overskrifter.
At du synes det er perverst at læse om andres uheld vil jeg ikke spekulere i
årsagen
til men blot konstatere at en sport som vores hvor det væsentlige opgave er
"ikke at drukne" kan vi bestemt bruge oplysninger af den karakter til alle
at
blive bedre og sikrere dykkere.

> Måske er det bare mig.

Ja og/eller havde du bare ikke fået en morgensutter den dag

Bo

Fra : Kirsten

Dato : 06-06-08 06:39

Jeg kan godt følge din tankegang ............... og så alligevel ikke.

Det er vigtigt for mig at få en objektiv beskrivelse af sådan en hændelse -
for
at lære noget af det, hvis det er muligt.

Jeg gider ikke læse det i EB eller BT, som jo netop ikke er rejsende i
objektive
betragtninger.

En anden ulempe ved artikler i EB og BT er, at de udstiller dykkere som en
flok
lallende idioter, som sætter en ære i at sætte eget og andres liv på spil.
Hvis der var lidt
flere objektive artikler, så kunne det jo være at der kom fokus på dem i
stedet.

Tilsvarende deler jeg også gerne mine mindre gode erfaringer med andre.

Men det som er så dejligt ved internettet, det er jo, at man bare kan lade
være med
at læse de artikler, som man ikke har lyst til at læse. Og her på
nyhedsgruppen er folk
jo flinke til at skrive i overskriften, hvad indlægget drejer sig om - så
springer man jo
bare den artikel over, ikk

/Kirsten

Fra : Bo

Dato : 06-06-08 08:42

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 04-06-08 04:59

On 4 Jun., 12:47, "Ilhan Vardar" <FJERNESva...@city.dk> wrote:
> [...]
> Synes det er perverst at læse om andres uheld, drukne ulykker etc inden man
> selv hopper i vandet, eller om styrt inden jeg begir mig ud på en ny

Når en dykker kommer ud for en ulykke, kommer der hurtigt en masse
rygter
i omløb, derfor er det rart at få meldt ud hvad der er sket, inden en
masse
misinformation bliver sat i omløb.

Du behøver ikke læse det, hvis det får dig til at føle dig pervers.

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 04-06-08 12:20

Nej, jeg tror ikke det bare Ilhan der tænker sådan. Det er både Ilhan og
jeg.
At påstå at den slags artikler afliver ryger og myter er det rene vrøvl. I
bedste fald mangler de information, og ofte er det fejlinformation.

Men de er med til at styrke egoet og bekræfte én i at man er en batman som
tør lave noget farligt.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-06-08 22:29

"Claus Grell Hansen" <claus@nospam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> At påstå at den slags artikler afliver ryger og myter er det rene vrøvl. I
> bedste fald mangler de information, og ofte er det fejlinformation.

Det kommer an på hvilke artikler du mener.
Hvis du mener artikler i dagspressen, så er jeg enig med dig,
http://www.bt.dk/article/20070718/NYHEDER/70718032/
er præcis sådan en artikel der giver anledning til rygter, myter
og gætværk på årsager og følger.

Derfor er det vigtigt at kompetente personer udfærdiger en
objektiv og virklighedstro beskrivelse af en given hændelse,
baseret på beretninger fra de involverede personer.

En sådan rapport kan ses her.
http://www.sportsdykning.dk/index.php?pid=6&newsid=163
læg mærke til at den er blottet for sentationer og subjektive
vurderinger, men alene holder sig til etablerede fakta.

Ligeledes bliver den fulgt op med en opdatering efter at
faren (og sentationen) er drevet over, hvilket jeg personlig
finder vigtig, men som meget sjældent ses i dagspressen.

> Men de er med til at styrke egoet og bekræfte én i at man er en batman som
> tør lave noget farligt.

Jeg tror ikke, der er nogen kompetente dykkere, som finder
det egoforstærkende at læse om en dykkerulykke.

Jeg synes det er uendeligt meget mere styrkende, hvergang vi
har haft et godt og sikkert dyk, hvor personer og udstyr har
spillet 100% og der ikke har været noget der bare minder om
et uheld.

Et andet problemet er, at sentations pressen ikke får hele historien med.
Man beretter rask væk, at en dykker er i livsfare, men ikke om
et kompetent og velorganiseret overfladeberedskab der redder liv.

Man glemmer beretningen om de folk der trækker den anden vej.
De standbydykkere, dykkerledere og førstehjælpere der ændrer
en mulig dødsulykke til et ubehageligt minde.

Fordi de har forstået at uheld opstår og derfor har læst om
tidligere uheld, har forstået årsager og virkning og derfor er
istand til at gøre en forskel.

De mennesker der handler og siger: "ikke idag, makker !"
når manden med leen står og flår i en dykker.

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 05-06-08 06:39

> En sådan rapport kan ses her.
> http://www.sportsdykning.dk/index.php?pid=6&newsid=163
> læg mærke til at den er blottet for sentationer og subjektive
> vurderinger, men alene holder sig til etablerede fakta.

Enig.

> Jeg tror ikke, der er nogen kompetente dykkere, som finder
> det egoforstærkende at læse om en dykkerulykke.

Jeg tror der er mange dykkere som ikke er kompetente.
Min oplevelse er at mange oplever det som en ekstrem-sport, og synes det er
sejt.

> Jeg synes det er uendeligt meget mere styrkende, hvergang vi
> har haft et godt og sikkert dyk, hvor personer og udstyr har
> spillet 100% og der ikke har været noget der bare minder om
> et uheld.
Enig, men det er jo heller ikke det EB og BT skriver om.

sualC

Fra : Allan Hansen

Dato : 04-06-08 11:59

><fnug@arnvig.dk> skrev i en meddelelse
>http://www.sportsdykker.dk/index.php?pid=6&newsid=164

Der er efterfølgende d 31-5 sket endnu en ulykke på Emmy Haase ved Øland,
med dødelig udgang.

Allan Hansen

Fra : anders

Dato : 06-06-08 15:12

Hejsa,

Hvis man virkelig er så seriøst interesseret i dykkerulykker osv, så
lad være med at spilde tiden på BT, EB, DSF eller for den sags skyld
dk.fritid.dykning, men læs istedet de årlige rapporter fra DAN eller
BSAC:

http://www.bsac.org/page/547/annual-report.htm
http://dan.org/medical/report/index.asp

mvh