"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> writes:
>Sverre Stokke wrote:
>> I en havn, hvor indgående skal vige for udgående, er en sejlbåd på
>> vej ind og en motorbåd på vej ud. Hvem skal vige og hvorfor?
>> Det ER juridisk fluekepperi, og i praksis vil godt sømandsskab
>> bevirke, at der ikke opstår problemer.
>>
>> Den var der ingen af jer, der hoppede på. Svaret er - som jeg har
>> fået det forklaret af en bekendt, som underviser i navigation på
>> aftenskole:
>>
>> En lokal regel står over en generel. Altså skal sejlbåden vige.
>>
>> Hilsen Sverre.
>
>
>Hej Sverre
>Her er lidt mere
>
>
http://www.trygsejlads.dk/Default.asp?ID=223
Hej Torben.
I Frederiksværk og Lynæs, er det umiddelbart forståeligt, for der er
relativt smalt i indsejlingen - og masser af plads inde i havnene. Hvis to
stor sejlbåde skulle være på kollisionskurs, vil den inde i havnen sagtens
kunne lave et par vendinger.
>
>I øvrigt mener jeg, at det er underligt, at feks. Asaa havn ikke er med
>på
>oversigten samt nogle af havnene på Bornholm.
>
>Og så er der jo lige det, at hvis modparten ikke overholder reglerne, så
>er
>der et begreb, der hedder "godt sømandsskab"
Den kan ingen vel være i tvivl om, men nu dyrker vi altså insektsex.
I øvrigt har jeg da i Lynæs, som er et særdeles populært bunkringssted for
speedbåde, set speedbådsfører reflektorisk tage en runde inde i havnen.
Altså speedbådsførere i kategorien: Skal vi ud at sejle en tur i dag? Jeg
ringer lige og køber en båd. De kan levere på to timer.
Det er ganske vist kære sejlervenner:
http://www.baadform.dk/
Hilsen Sverre.