MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Partition med password?
Fra : Ukendt

Dato : 31-05-08 18:06

Jeg har en masse filer som jeg gerne vil beholde for mig selv, det er bla.
breve, billeder og andre personlige sager.
Findes der en måde hvorpå man kan gemme eller låse disse filer fast, så
andre der benytter pc'en ikke kan se dem?
Jeg har prøvet Microsoft "My Private Folder 1.0" som er helt kanon, bortset
fra at maskinen fryser nogen gange når man flytter disse filer.
Findes der andre muligheder? Løsningen med forskellige brugerkonti ved logon
kan ikke bruges.
Evt. en partition med password-adgang?

Mvh Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-06-08 00:48

O. Sørensen skrev:

> Evt. en partition med password-adgang?

Tag et kig på TrueCrypt. Jeg har skrevet lidt om programmet
og lavet en brugerguide:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-truecrypt.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive

Fra : bannimann

Dato : 01-06-08 11:42

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Jeg vil helt klart også anbefale TrueCrypt.
Det er et genialt, lille program og den guide du har lavet, gør at selv
novicer kan være med ( Det kan nemlig godt være en smule "Cryptisk" for den
uerfarne bruger! ) - så thumbs up for det!

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 16:17

Kim Ludvigsen wrote:
> Tag et kig på TrueCrypt. Jeg har skrevet lidt om programmet
> og lavet en brugerguide:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-truecrypt.html

Interessant.
Men jeg er åbenbart mongol, for kan ikke helt gennemskue det...

Hvis man kun har 1 harddisk, kan man så bruge programmet til at forhindre
andres adgang til en bestemt gruppe filer på dette drev? Eller kræver det et
separat fysisk drev?
Jeg ved ikke om du kender MS "My Private Folder", men jeg søger noget i
samme stil. Og det er nemlig rigtig smart. Det er en mappe som er
passwordbeskyttet og krypteret. And that's that.

Skal der indtastes et password hver gang man vil åbne filer fra et TrueCrypt
drev? Eller åbner man hele drevet på én gang?

Mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 17:38

Kim Ludvigsen wrote:
> Tag et kig på TrueCrypt. Jeg har skrevet lidt om programmet
> og lavet en brugerguide:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-truecrypt.html

Jeg kan ikke få det til at virke. Jeg har fået oprettet et virtuelt O-drev
(som egentlig bare er en mappe) men filerne er ikke passwordbeskyttet.

Mvh Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-06-08 18:15

O. Sørensen skrev:

> Jeg kan ikke få det til at virke. Jeg har fået oprettet et virtuelt O-drev
> (som egentlig bare er en mappe) men filerne er ikke passwordbeskyttet.

Du har vel angivet en adgangskode, da du oprettede det
virtuelle drev?

Kan du være kommet til at vælge at benytte en nøglefil?

Prøv evt. at forklare, hvad der sker, når du tilslutter det
virtuelle drev.

Du kan evt. prøve at starte forfra og oprette et nyt drev,
det er måske hurtigere end at finde fejlen på O-drevet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 20:34

Kim Ludvigsen wrote:
> Du har vel angivet en adgangskode, da du oprettede det
> virtuelle drev?

Jeps.

> Kan du være kommet til at vælge at benytte en nøglefil?

Nej, jeg var meget opmærksom på dette.

> Prøv evt. at forklare, hvad der sker, når du tilslutter det
> virtuelle drev.
>
> Du kan evt. prøve at starte forfra og oprette et nyt drev,
> det er måske hurtigere end at finde fejlen på O-drevet.

Okay, her er fremgangsmåden:

1) Starter TrueCrypt v5.1a
2) Klikker Create Volume
3) Og vælger Create A File Container
4) Og Standard TrueCrypt Volume
5) I 'Select File' vælger jeg mappen Test som er en tom mappe der ligger på
Skrivebordet
Som fil skriver jeg ABC
6) Encryption Options standard settings
7) Og Volume Size vælger jeg 10 Mb
8) Volume Password indtastes og bekræftes
9) Så skal man bevæge musen rundt i et ½ minut og derefter vælger jeg NTFS
som filformat
10) Så står der 100% done 5 Mb/sek. og The TrueCrypt volume has been
successfully created. Klik OK
11) Så åbner jeg TrueCrypt igen
12) Vælger Select File
13) Finder ABC-filen i den ellers tomme mappe Test
14) Vælger drev O på listen i TrueCrypt
15) Og klikker på Mount
16) Så indtaster jeg igen et password (et andet end før)
17) Og nu står mit 10 Mb volume på listen i TrueCrypt
18) Jeg lukker TrueCrypt via Exit (ikonet er stadig nede på bundlinien ved
uret)
19) Jeg lægger nogle små filer ind i Test-mappen, men mappen fungerer bare
som en alindelig mappe.
Ingen password kræves for at komme derind eller læse filerne.

Håber det kan hjælpe, fo r jeg vil da gerne igang med TrueCrypt
Jeg bruger forøvrigt Win XP Home DK SP2.

Mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 20:36

O. Sørensen wrote:
> 17) Og nu står mit 10 Mb volume på listen i TrueCrypt

I Stifinder og Denne Computer findes drev O også.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-06-08 21:16

O. Sørensen skrev:

> 19) Jeg lægger nogle små filer ind i Test-mappen, men mappen fungerer bare
> som en alindelig mappe.
> Ingen password kræves for at komme derind eller læse filerne.

Det er lige netop sådan, det skal være. Når du har monteret
(mounted) det virtuelle drev, vil det fungere som ethvert
andet drev. Hvis andre ikke skal have adgang til filerne på
det, skal du bare afmontere drevet. Så kan de ikke få adgang
til filerne, medmindre de kender kodeordet.

Du kan nemt afmontere drevet ved at højreklikke på
TrueCrypts ikon i meddelelsesområdet ved Windows-uret og
vælge Dismount All Mounted Volumes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få nyheder serveret med RSS-læseren Feedreader.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-08 22:49

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
>
> Du kan nemt afmontere drevet ved at højreklikke på
> TrueCrypts ikon i meddelelsesområdet ved Windows-uret og

Nej man kan stadig åbne mappen ved at dobbeltklikke på den og se og åbne de
filer der ligger deri.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-06-08 00:28

O. Sørensen skrev:

> Nej man kan stadig åbne mappen ved at dobbeltklikke på den og se og åbne de
> filer der ligger deri.

Jeg tør ikke sige, hvad der går galt, men du har
tilsyneladende ikke fået afmonteret det virtuelle drev.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 01:15

Kim Ludvigsen wrote:
> Jeg tør ikke sige, hvad der går galt, men du har
> tilsyneladende ikke fået afmonteret det virtuelle drev.

Jo, O-drevet kan ikke ses i Denne Computer eller andre steder mere. Jeg har
også prøvet at lukke TrueCrypt i menulinen for neden, men det hjælper heller
ikke. Sikker på at programmet kan køre under XP Home, og ikke kræver XP Pro?
Og er du sikker på at man kan lave en mappe om til et virtuelt drev?
Hvad laver den fil jeg har kaldt ABC? Den har intet efternavn men fylder
bare alle 10 Mb.
Det er en smule uoverskueligt, synes jeg.
Jeg sidder og overvejer om jeg skal optage på webcam hvordan min
fremgangsmåde er. Så kan du måske bedre se hvad der går galt. Ville du være
interesseret i at kigge det igennem, hvis det var?

Mvh Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-06-08 07:49

O. Sørensen skrev:

> Jo, O-drevet kan ikke ses i Denne Computer eller andre steder mere.

Jeg har lige læst din forklaring igennem igen, og denne gang
fangede jeg fejlen.

Du skriver, du har lagt filerne ind i Test-mappen. Det skal
du ikke. Du skal i stedet åbne O-drevet, og så lægge filerne
derind. Enten direkte i roden på drevet, eller du kan
oprette en undermappe i drevet til filerne. O-drevet virker
som et hvilket som helst andet drev, så du kan også gemme
filer i det direkte fra alle dine programmer.

Når du afmonterer O-drevet, så er der ingen, der kan se
filerne, uden at kende adgangskoden. Hvis de åbner
Test-mappen, så ser de bare filen ABC, som indeholder alt
det, du har placeret i O-drevet. Men de kan ikke se
indholdet i ABC.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå stegt lever: Sunbird hjælper dig med at huske

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 08:40

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> Test-mappen, så ser de bare filen ABC, som indeholder alt
> det, du har placeret i O-drevet. Men de kan ikke se

Kanon! Så virker det!
Tak for hjælpen.

Mvh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-08 09:14

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> Test-mappen, så ser de bare filen ABC, som indeholder alt
> det, du har placeret i O-drevet. Men de kan ikke se

Jeg tænkte på om man ikke kan ændre størrelsen på den virtuelle drev?
Jeg har sat det til 10 Mb som test, men har nærmere brug for 10 Gb.

Mvh Ole

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-06-08 09:49

O. Sørensen skrev:

> Jeg tænkte på om man ikke kan ændre størrelsen på den virtuelle drev?
> Jeg har sat det til 10 Mb som test, men har nærmere brug for 10 Gb.

Det afhænger af, hvad du valgte, da du oprettede det
virtuelle drev. Det nemmeste er nok at oprette et nyt
virtuelt drev, hvor du dels vælger en mere korrekt
størrelse, og dels vælger, at drevet skal kunne udvides.
Tjek min guide.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om nyhedsgrupperne, hvordan de opstod, hvordan de