/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Omdysning unødvendigt.??
Fra : Rene´


Dato : 29-05-08 14:04

Talte med en mc-kører forleden dag om udstødninger. Han sagde at det
sidste nye var at man var gået bort fra at dysse om ved skift af
udstødning. Det skulle åbenbart ikke have noget særligt at sige
hverken med hensyn til effekt eller holdbarhed. Det var bare på med
den nye og så var mcén køreklar. Det er ikke min "barnelærdom", eller
er jeg bare håbløs bagud.???

 
 
"J.C.Kløve" (29-05-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 29-05-08 21:37

Rene´ skrev:
> Talte med en mc-kører forleden dag om udstødninger. Han sagde at det
> sidste nye var at man var gået bort fra at dysse om ved skift af
> udstødning. Det skulle åbenbart ikke have noget særligt at sige
> hverken med hensyn til effekt eller holdbarhed. Det var bare på med
> den nye og så var mcén køreklar. Det er ikke min "barnelærdom", eller
> er jeg bare håbløs bagud.???

Både og

En moderne indsprøjtnings motor med Lambdasonde, kan i et vist omfang
regulere ECU'en.



--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Armand (29-05-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-05-08 22:29

Rene´ skrev:
> Talte med en mc-kører forleden dag om udstødninger. Han sagde at det
> sidste nye var at man var gået bort fra at dysse om ved skift af
> udstødning. Det skulle åbenbart ikke have noget særligt at sige
> hverken med hensyn til effekt eller holdbarhed. Det var bare på med
> den nye og så var mcén køreklar. Det er ikke min "barnelærdom", eller
> er jeg bare håbløs bagud.???

Hvis man med en åben udstødning regner med en mer-effekt, hvorfra skulle
dén så komme hvis ikke at der tilføres mere bensin qua større dyser???

Ingen regle unden undtagelse:
- Bandit 1200 er kendt for at komme sig vildt blot ved montering af
uoriginal udstødning, men dét er så på bekostning af den mellem-område
effekt som fabrikken har udlagt den store touring-motorcykel til at have!
- Mange italienske motorcykler virker nærmest som de er beregnet til at
få en åben udstødning på efter indregistrering

--
Armand.

Steen Gruby (29-05-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-05-08 22:42

On Thu, 29 May 2008 23:29:02 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

Hej Armand.
>
>Hvis man med en åben udstødning regner med en mer-effekt, hvorfra skulle
>dén så komme hvis ikke at der tilføres mere bensin qua større dyser???
>
Der er noget om hele snakken.
Hvis man monterer en moderne MC med indsprøjtning, lambda og hele
griseriet med åbne potter og blot gør det for larmens skyld vil ECU'en
formentlig justere det fornødne - Sådan +-.
Lambdasonden vil forsøge at få ECU'en til at justere for "best
economi", ikke max power.
Hvis man går efter at få mere power ud af det skal Lambdaen
neutraliseres, og der skal tilføres mere brændstof.
Hvis man forsøger at øge brændstofmængden med lambdaen i funktion vil
dens funktion få ECU'en til modarbejde det.

Hvis det er en karburatormodel kan man være heldig at
blandingsforholdet stadig er inden for det acceptable, men man bør
checke det.
Om nødvendigt justere.

>Ingen regle unden undtagelse:
>- Bandit 1200 er kendt for at komme sig vildt blot ved montering af
>uoriginal udstødning, men dét er så på bekostning af den mellem-område
>effekt som fabrikken har udlagt den store touring-motorcykel til at have!
>- Mange italienske motorcykler virker nærmest som de er beregnet til at
>få en åben udstødning på efter indregistrering

Den med Banditten er virkelig markant.
Med lidt justering kommer mellemområdet med igen

Det med italienerne er ingen løwn, og det får de så

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (30-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-08 05:31



> Hvis man forsøger at øge brændstofmængden med lambdaen i funktion vil
> dens funktion få ECU'en til modarbejde det.
>

Hej

Lamdastyringen virker op til ca.65-70% gasgivning. Så man kan godt hæve
blandingen lidt i det øverste område, selv med lamdastyringen montret.

Hygge PD CBR1100t bla. monteret med lamdasonde.



Steen Gruby (30-05-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-05-08 07:29

On Fri, 30 May 2008 06:31:26 +0200, "Poul Dam"
<pouldamhyggeadslhome.dk> wrote:

Hej Poul.
>
>Lamdastyringen virker op til ca.65-70% gasgivning. Så man kan godt hæve
>blandingen lidt i det øverste område, selv med lamdastyringen montret.
>
Ja, det er naturligvis rigtigt, men det er i regelen i bunden og i
mellemområdet der er størst glæde af at justere for at gøre cyklen
kørebar.
(Det er jo ikke alle der lever ved 100% altid )
Orla har en pointe.
Man kan snyde ECU'en til at tro at lambdaens måling er korrekt selv om
den ligger meget på den fede side, og på den måde få et andet
udgangspunkt.
Det vil kunne flytte blandingsforholdet fra best economy til max
power, om ikke andet så under 70%

Pyt, det minder mog om at Bosch har udgivet et digert værk om
indsprøjtningssystemer og deres opbygning.
Det er sådan en 500 Kr's sag med 800 sider.
Den vil jeg bevæge min dovne krop ind og hente på Telegrafvej ,-)
Det må kunne give noget inspiration.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (30-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-08 06:24

On Thu, 29 May 2008 23:42:00 +0200, Steen Gruby wrote:

> Lambdasonden vil forsøge at få ECU'en til at justere for "best
> economi", ikke max power.

Njae, faktisk kan Du jo vælge selv. Selv en simpel sonde kan gøres "bred"
med den rigtige elektronik. På "teglværket" har vi tjekket rest-ilt fra
brænselsceller på den måde. (Den indkøbte bredbånds-lambda var en for stor
udfordring for elektronikafdelingen, så vi endte med en helt simpel
2-wire).

I øvrigt burde blandingen være til den fede side af hensyn til
katalysatoren, så jeg forstår ikke helt "økonomi-hysteriet" som årsag til
manglende effekt.

> Hvis man går efter at få mere power ud af det skal Lambdaen
> neutraliseres,

Og det bliver den såmænd også over det omdrejning/belastningsområde hvor
normerne ikke foreskriver EURO-kontrolmåling. Det betyder så også, at der
typisk ikke reguleres for et tåberør ved fuldlast. :-/

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

Emil (30-05-2008)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 30-05-08 06:00

> I øvrigt burde blandingen være til den fede side af hensyn til
> katalysatoren, så jeg forstår ikke helt "økonomi-hysteriet" som årsag til
> manglende effekt.

Burde den ikke være mere mager? For at varme kat'en hurtigere op, og
forhindre forurening af denne?

Emil

Ukendt (31-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-08 08:22

On Fri, 30 May 2008 05:00:27 -0700 (PDT), Emil wrote:

>> I øvrigt burde blandingen være til den fede side af hensyn til
>> katalysatoren, så jeg forstår ikke helt "økonomi-hysteriet" som årsag til
>> manglende effekt.
>
> Burde den ikke være mere mager? For at varme kat'en hurtigere op, og
> forhindre forurening af denne?

Næeh, der skal være lidt overskuds HC til at nuppe alle O'erne fra den
skadelige NOx. CO optager jo kun et O

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

Ukendt (31-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 31-05-08 08:41

On Sat, 31 May 2008 09:21:50 +0200, Orla Pedersen wrote:

> On Fri, 30 May 2008 05:00:27 -0700 (PDT), Emil wrote:
>
>>> I øvrigt burde blandingen være til den fede side af hensyn til
>>> katalysatoren, så jeg forstår ikke helt "økonomi-hysteriet" som årsag til
>>> manglende effekt.
>>
>> Burde den ikke være mere mager? For at varme kat'en hurtigere op, og
>> forhindre forurening af denne?
>
> Næeh, der skal være lidt overskuds HC til at nuppe alle O'erne fra den
> skadelige NOx. CO optager jo kun **yderligere** et O

Skulle det være.....

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste