MS Windows
briani 27239
Fra XP til Vista
Fra : Hagar

Dato : 30-05-08 11:55

Hej i gruppen

Jeg har i øjeblikket en pc der oprindeligt er bygget til at køre Vista, men
jeg købte ikke Vista med den gang, og brugte min XP Pro. Et eller andet sted
fristes jeg til at gå i krig med Vista, så er det, kan jeg opgradere min XP
Pro med en eller anden Vista, og kan mine nuværende installerede programmer
overleve en eventuel opgradering af Windows ?

Hagar

Fra : Ole C

Dato : 30-05-08 13:19

Hagar skrev blandt andet:

> [...]
> det, kan jeg opgradere min XP Pro med en eller anden Vista, og kan
> mine nuværende installerede programmer overleve en eventuel

Det bør kunne lade sig gøre:
http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradepaths.mspx
- men ofte rådes der til en "clean" installation, for eksempel her:
http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen/531?a=blog&i=9

--
vh
Ole C

Fra : Bo L

Dato : 30-05-08 14:13

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvis du har plads, ligger du bare begge på. Vista kræver bare sin egen
partition, eller disk. Det køre fint på min bærbare, som er bygget til XP.
Har lagt ultimate på også, ingen problemer overhovedet

Fra : Hagar

Dato : 30-05-08 18:10

> Hvis du har plads, ligger du bare begge på. Vista kræver bare sin egen
> partition, eller disk. Det køre fint på min bærbare, som er bygget til XP.
> Har lagt ultimate på også, ingen problemer overhovedet

Det var selvfølgelig en mulighed som jeg ikke har tænkt på. Plads skulle jeg
have rigeligt af, den kan enda få sin helt eget HD.
Hvis jeg nu vælger begge systemer, og jeg ikke bryder mig om Vista, kan jeg
så bare "afinstallere" Vista igen, og alt kører som før jeg lagde Vista ind
?

Hagar

Fra : Bo L

Dato : 30-05-08 18:41

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis jeg nu vælger begge systemer, og jeg ikke bryder mig om Vista, kan
> jeg så bare "afinstallere" Vista igen, og alt kører som før jeg lagde

Der bliver jeg dig svar skyldig, men det burde vel ikke være noget problem.
hvis man efter afinstalationen formatere hele disken / partitionen, så ryger
det hele vel... ??????

Fra : Dr.Xerox

Dato : 30-05-08 21:05

"Bo L" <ingen@post-til-mig> skrev i en meddelelse news:48403c49$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> Der bliver jeg dig svar skyldig, men det burde vel ikke være noget problem. hvis man efter afinstalationen formatere hele disken /
> partitionen, så ryger det hele vel... ??????

Ved en installation af Vista på fx. D:/ opretter vista en dualboot så du ved
start af PC kan vælge mellem XP - Vista
Når du så vil fjerne Vista ved en formatering / partionen på D:/
skal du for at blive denne dualboot kvit.
Boot op på din XP-CD
Tryk på R første gang du bliver tilbudt det
hvorefter du vælger 1 (C:/Windows) som du bliver tilbudt, tast 1 og Enter
herefter spørger den til en kode som du sikkert ikke har, her trykker du også Enter
herefter får du mulighed til at rette din boot, du skriver
FixBoot og taster Enter
Den kommer nu frem og siger du har lavet en ny boot,
herefter skriver du Exit og Enter for at komme ud af den service-mode
Genstart nu maskinen, så er den Ged barberet.

Vh. Poul

Fra : Hagar

Dato : 30-05-08 22:27

> [...]
> herefter skriver du Exit og Enter for at komme ud af den service-mode
> Genstart nu maskinen, så er den Ged barberet.

Kanon, tak for hjælpen.
Nu er det lidt mere fristende at få Vista ind, det lyder ikke til at være
det store besvær, hverken at få det ind, og eventuelt ud igen.

Hagar

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-05-08 12:18

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev

> Kanon, tak for hjælpen.
> Nu er det lidt mere fristende at få Vista ind, det lyder ikke til at være
> det store besvær, hverken at få det ind, og eventuelt ud igen.

Det fede ved dén løsning er at man har en bagdør, indtil man får det nye til
at virke.
Min erfaring er at netop dét gjorde det nemmere for mig at forlige mig med
"det nye", fordi det ikke var enten-eller.
Jeg var dermed villig til at give det en chance i mere end de 6 dage som XP
fik, første gang jeg prøvede dén i sin tid (sommeren 2002).