hvilken harddisk
Fra : René

Dato : 21-05-08 11:24

Hejsa!

Skal have noget mere plads på vores arbejdsmac, hvilken kan jeg smide i
sådan en fætter?

Der står seriel ATA, er det den type disk den kan tage.. eller er der andre
typer den også kan tage... tænker mest på stabil solid disk.. skal bruges på
grafisk arbejdsplad.. gerne med god volumen.

Mvh
René

Processor 1.6 GHz PowerPC G5
ST380013AS:
Kapacitet: 74.53 GB
Model: ST380013AS
Revision: 3.05
Serienummer: 3JV8SDZV
Udskiftelige medier: Nej
Udskifteligt drev: Nej
BSD-navn: disk0
Protokol: ata
Enhedsnummer: 0
Stiktype: Seriel ATA
Navn på rum: "A (upper)"
Drivere til OS9: Nej
S.M.A.R.T.-status: Kontrolleret
Enheder:
Macintosh HD:
Kapacitet: 74.53 GB
Tilgængelig: 31.55 GB
Ikke skrivebeskyttet: Ja
Arkivsystem: Journaled HFS+
BSD-navn: disk0s2
Aktiveringspunkt: /

--
-

Fra : René

Dato : 21-05-08 13:51

Nåmen jeg fik fundet en harddisk som passede... på 750 gb, jeg har så lavet
2 partitions, hvor den ene er på 75gb og den anden er på resten.. min plan
var at lave et raid spejl (eller sikkerhedskopiering) af maskinens originale
harddisk som også er på 75gb.

Men jeg har forsøgt flere gange via diskværktøjet, jeg kan ikke lige finde
ud af hvad jeg evt gør forkert.. men er der en som evt lige vil prøve at
guide mig igennem.. jeg bruger system 10.4.11, og diskværktøjet kan fint
finde hardiskene og de forskellige partitions, men knappen opret bliver
aldrig aktiv når jeg har valgt et raid set.

Jeg har følgende disks

Machintosh HD med 1 partition.

Nye harddisk med 2 partitions
Disk 2 (75gb)
Disk 3 (resten)

Håber i andre kan komme med nogle tips, for syntes ikke lige apples manual
hjælper..

Mvh
René

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-05-08 13:54

"René" <rh(fjern)sin(fjern)@post4.(og her)tele.dk> wrote:

> [...]
> Disk 3 (resten)
>
> Håber i andre kan komme med nogle tips, for syntes ikke lige apples manual

du kan kun lave raid med 2 hele harddiske .. ikke med partitioner.
Derudover kan du ikke oprette et raid med en disk hvor der er data i
forvejen .. dvs. det kan du godt, men så sletter den dine data først ...

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-05-08 14:04

Thomas von Hassel wrote:

> du kan kun lave raid med 2 hele harddiske .. ikke med partitioner.

Det er så latterligt, det kan linux uden problemer.

> Derudover kan du ikke oprette et raid med en disk hvor der er data i
> forvejen .. dvs. det kan du godt, men så sletter den dine data først ...

Det kan linux også, hvorfor er OSX så ikke i stand til
det.

JonB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-05-08 14:11

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Det er så latterligt, det kan linux uden problemer.

hmm, måske fordi der er så få der har brug for det ... faktisk kan jeg
ikke se hvem der skulle have brug for det ...

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-05-08 14:26

Thomas von Hassel wrote:

> hmm, måske fordi der er så få der har brug for det ... faktisk kan jeg
> ikke se hvem der skulle have brug for det ...

Måske folk som gerne vil køre forskellige raid levels?

Jeg kører fx. tit raid1 på system partitionen
og så raid5 eller raid6 på data partitionerne.

Hvis jeg fx. har 5 diske, så laver jeg på hver
disk en lille partition, og en på resten.

3 af de små partitioner kører jeg raid1 på og
der lægger jeg systemet. De 2 sidste kører også
raid1, men her lægger jeg swap.

De store partitioner samler jeg i et stort raid5,
evt. raid6.

JonB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-05-08 14:34

> [...]

> der lægger jeg systemet. De 2 sidste kører også
> raid1, men her lægger jeg swap.
>
> De store partitioner samler jeg i et stort raid5,

Jeg siger ikke det ikke er smart ... men hvormange mac brugere har brug
for sådan et setup ?

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-05-08 15:03

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg siger ikke det ikke er smart ... men hvormange mac brugere har brug
> for sådan et setup ?

Det ved jeg ikke, men... Jeg kunne godt tænke mig at
jeg kunne køre raid1 på de vigtige data, og raid0 på
dem hvor jeg skal bruge plads. Men min bærbar kan kun
have 2 interne diske (hvis jeg fjerne cdrom drevet)
og kan jeg ikke lave raid på partitioner så må jeg
undlade

JonB

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 22-05-08 12:50

Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> have 2 interne diske (hvis jeg fjerne cdrom drevet)
> og kan jeg ikke lave raid på partitioner så må jeg

Det forstår jeg ikke, hvad er fidusen ved at køre raid over flere
partitioner på den samme disk ?
Går disken i stykker, mister du dine data uanset hvilken type raid du
måtte bruge.

mvh
Jesper \

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-05-08 14:48

Jon Bendtsen skrev den 21-05-2008 15:04:

> Det er så latterligt, det kan linux uden problemer.
>
> Det kan linux også, hvorfor er OSX så ikke i stand til
> det.

Sådan er det bare. Snup en kiks.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-05-08 15:02

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Sådan er det bare. Snup en kiks.

Jeg tager da et æble uuuhmmm, smager godt.

JonB

Fra : René

Dato : 21-05-08 14:04

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Derudover kan du ikke oprette et raid med en disk hvor der er data i
> forvejen .. dvs. det kan du godt, men så sletter den dine data først ...

Ok tak.. ja så kan jeg godt se der ikke er nogen grund til at lave 2
partitions på den nye disk

Og slet ingen grund til at lave raid på 2 størrelsesmæssigt så forskellige
diske som 75gb kontra 750gb trods alt er.

/René

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 21-05-08 14:03

René wrote:
> [...]
> finde hardiskene og de forskellige partitions, men knappen opret bliver
> aldrig aktiv når jeg har valgt et raid set.

Du kan evt. bruge carbon copy cloner, men den er ikke realtime.

JonB

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 22-05-08 08:15

> [...]

> Disk 3 (resten)
>
> Håber i andre kan komme med nogle tips, for syntes ikke lige apples manual

Diskværktøj kan klone din gamle disk, vælg "Gendan" fanen. Der er dog
ingen grund til at gemme den på en særskilt partition, for du kan jo
bare tage den gamle disk ud efter operationen og beholde den som
sikkerhedskopi. En 75GB disk er vel ikke værd at bruge et harddiskslot
på. Det larmer jo også.