Tyveri
Fra : Niels

Dato : 13-05-08 05:54

En kammerat har fået stjålet sin MacBook Pro, som er registreret med
navn osv - herunder dens netkortsID (MAC-adresse). Hvad gør man så?
Hvilken glæde har man nu af, at disse oplysninger er sendt til Apple?

--
Niels

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-05-08 14:44

Niels wrote:
> En kammerat har fået stjålet sin MacBook Pro, som er registreret med
> navn osv - herunder dens netkortsID (MAC-adresse). Hvad gør man så?
> Hvilken glæde har man nu af, at disse oplysninger er sendt til Apple?

Ja, det kommer jo an på så meget...

Det vigtigste er nok at Apple chekker MAC adressen og andet,
men de har flere muligheder for at chekke, nogle af dem griber
mere ind i privatlivet end hvad der måske er nødvendigt.

1) Apple chekker sikkert når de får den indleveret til service,
men gør 3. parties som Humac?

2) Apple kunne chekke hvergang at NTP vil opdatere klokken
3) Apple kunne chekke hvergang at maskinen chekker for ny software
4) Apple kunne køre et særskilt program ved boot/andre gange som
chekker om den er meldt stjålet.

Men 2, 3 og 4 kunne man argumentere for griber ind i privatlivets
fred, MEN Apple har sikkert alligevel en kombination af serienummer
og af køber, ivertfald hvis den er købt direkte hos Apple, så
spørgsmålet er hvor meget privatliv du i forvejen har. Men de ville
med en korrelation af dine købs oplysninger og af at chekke hver
gang du laver software opdatering eller den kører NTP, opbygge en
stor database over hvilke ip adresser der er tilknyttet dig, og da
de kender dit navn og addresse er der SIKKERT nogle smarte forretnings
folk som gerne vil kunne sige at din hjemme ip adresse er dig, således
at de kan sælge flere og bedre reklamer til dig.

I bund og grund tror jeg ikke at du får særlig meget ud af at Apple
har fået de oplysninger, for jeg tror slet ikke at de chekker.

JonB

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-05-08 15:28

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> [...]
> 3) Apple kunne chekke hvergang at maskinen chekker for ny software
> 4) Apple kunne køre et særskilt program ved boot/andre gange som

du kan ikke checkke MAC adressen når du snakker med en maskine i den
anden ende af internettet ....

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-05-08 15:51

Thomas von Hassel wrote:

> du kan ikke checkke MAC adressen når du snakker med en maskine i den
> anden ende af internettet ....

Delvist korrekt. Apples NTP client kunne sende den med.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-05-08 15:54

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> Delvist korrekt. Apples NTP client kunne sende den med.

klart ... men det er nok en ret dårlig idé ...

/thomas

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 13-05-08 18:52

Thomas von Hassel wrote:

> klart ... men det er nok en ret dårlig idé ...

Det er helt sikkert en dårlig ide, men teknisk set er der intet i vejen for at gøre det, ivertfald ikke når de laver software update.

Fra : Jon

Dato : 13-05-08 16:24

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> 1) Apple chekker sikkert når de får den indleveret til service,
> men gør 3. parties som Humac?

Normalt tror jeg de seudner ut serienummer og annen relevant info ang.
stjålne maskiner til autoriserte verksteder og forhandlere. Det gjorde
de i alle fall i Norge tidligere.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Niels

Dato : 13-05-08 12:12

> I bund og grund tror jeg ikke at du får særlig meget ud af at Apple
> har fået de oplysninger, for jeg tror slet ikke at de chekker.

Ved du hvor - hos Apple - man anmelder computeren som stjålen?

--
Niels

Fra : Jon

Dato : 14-05-08 07:21

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> Ved du hvor - hos Apple - man anmelder computeren som stjålen?

Jeg ville gått til en autorisert forhandler som har serviceverksted og
gitt dem modell, serienummer (det har du vel på fakturaen?) og evt.
MAC-adr., og så be dem gi det videre til Apple for distribusjon i deres
kanal. Evt. ringer du Apple Danmark og spør i sentralbordet.

Fra : Niels

Dato : 14-05-08 02:34

> [...]
> MAC-adr., og så be dem gi det videre til Apple for distribusjon i deres
> kanal. Evt. ringer du Apple Danmark og spør i sentralbordet.

Tak, Jon.

--
Niels