FileMaker Pro 9 Advanced - runtime applika~
Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-08 07:29

Jeg har netop første gang genereret en runtime FM applikation, men
lægger her mærke til, at der ikke angives mulighed for 'target OS';
altså om det er til MacOS X eller Windows.

Betyder det at man skal installere FMP Advanced på en Windows-maskine
også, for at man kan få lov at generere en Windows standalone
applikation?

DVDen indeholder ganske vist FMP til både Mac og Win, men jeg lægger
mærke til at man skal aktivere produktet [og at under Help er en
'Deactivate ...' kommando]. Det kunne tyde på at man højst kan have
programmet aktiveret på én maskine, hvilket i øvrigt mildest talt vil
give visse problemer ved systemsammenbrud og reformattering eller
udskiftning af harddisk ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-05-08 10:38

Per Rønne wrote:
> [...]
>
> Betyder det at man skal installere FMP Advanced på en Windows-maskine
> også, for at man kan få lov at generere en Windows standalone

Hm, jeg har ikke den store erfaring med FM runtime, men jeg mener, de
kører på både windows og Mac uden ændringer, når først man har bygget
applikationen. - Jeg har ihvertfald et par stykker, der kører på både
Mac og Windows. - Godt nok var det i hhv. Os 9.x og win98 dagene. - har
ikke forsøgt mig med den fra 8.5 Advanced endnu...

Du kunne jo prøve at boote op i windows og se, om du kan starte
programmet...

> [...]
> programmet aktiveret på én maskine, hvilket i øvrigt mildest talt vil
> give visse problemer ved systemsammenbrud og reformattering eller

Jeg mener faktisk, at FM advanced i standard må installeres med op til 3
eksemplarer på hver sin computer. - Det står der faktisk i vejledningen
til min Filemaker 8.5 Advanced. Men du kan se det på
registreringsbeviset, om der er én eller tre kodenøgler. - Og svjv. skal
man deaktivere den, hvis man vil flytte fx. en Mac installation fra en
Mac til en anden Mac - hhv. fra én windows til en anden Windows maskine.
- Under alle omstændigheder har du 2 lovlige installationer i og med,
det er en hybrid version - 1 til mac OS og 1 til windows. ...Hm, jeg kan
faktisk se, jeg må installere 2x på 3 forskellige Mac og samtidig også
på 3 forskellige windows maskiner. - På mit reg.kort er der 2x 3 nøgler...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 08-05-08 14:36

> [...]
> ikke forsøgt mig med den fra 8.5 Advanced endnu...
>
> Du kunne jo prøve at boote op i windows og se, om du kan starte

Det fremgår af FileMaker Pro Advanced Development Guide at jeg ikke vil
kunne, ja, jeg har netop fundet den installerede, elektroniske
pdf-manual.

Jeg citerer:

»Important. Binding installe system files pertaining to each platform.
If your solution will be used in Windows, bind it using the Developer
Utilities for Windows. If your solution will be used on MacOS X, bind it
using the Developer Utilities for Mac OS X. If you're creating a
solution to be used on both Windows and the Mac OS X, create two
separate runtime solutions by binding the original solution files twice:
first using FileMaker Developer Utilities for Windows, and then using
FileMeker Developer Utilities for Mac OS X. Use the same binding key on
both platforms.«

Jeg er lidt usikker på betydningen af denne binding key, især når det er
cross-platform.

> [...]
> faktisk se, jeg må installere 2x på 3 forskellige Mac og samtidig også
> på 3 forskellige windows maskiner. - På mit reg.kort er der 2x 3 nøgler...

Der er nu kun en licensnøgle med min pakke; på 'konvolutten' til DVDen.
Og i »About the license key« ser jeg så:

»The license key ensures adherence to the end-user licens agreement,
which generally allows for use of one (1) copy of the Software on a
single computer at a time (refer to your Software License). If ...
another copy of the application installed with the same license key is
running on the network, the FileMaker Pro application displays this
error message: "The maximum number of licensed users are currently using
this copy of FileMaker Pro. Please refer to the License Key section of
your software section of your software documentation for further
instructions."«.

Jeg vil ikke have nogen problemer med at nøjes med at køre et eksemplar
ad gangen på mit LAN, især ikke når jeg kan nøjes med, når jeg ikke
udvikler, at køre med en runtime af mine applikationer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 08-05-08 22:31

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> programmet aktiveret på én maskine, hvilket i øvrigt mildest talt vil
> give visse problemer ved systemsammenbrud og reformattering eller

Ja - du skal generere Windows-udgaven fra Windows styresystemet. Men det
gælder i princippet kun selve runtime-programmet. Filerne som er
indeholdt i projektet kan åbnes på Mac såvel som PC.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-05-08 09:34

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Ja - du skal generere Windows-udgaven fra Windows styresystemet. Men det
> gælder i princippet kun selve runtime-programmet. Filerne som er
> indeholdt i projektet kan åbnes på Mac såvel som PC.

Men runtime-programmet er vel her temmelig centralt? I
Development-manualen kan jeg i øvrigt se at de to mapper der genereres
er ret forskellige. I hvert fald er der ingen DLLs i Mac-versionen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-05-08 15:21

> [...]

> Development-manualen kan jeg i øvrigt se at de to mapper der genereres
> er ret forskellige. I hvert fald er der ingen DLLs i Mac-versionen.

Nej det er rigtigt. FM Runtimen er i PC-udgaven splittet om i massevis
af bl.a. dll filer. I Mac-versionen er det bare en enkelt fil, men det
er egentligt "bare" en kosmetisk forskel.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk