Newbie spg til Time Capsule / Trådløst net~
Fra : David Schjelde

Dato : 08-05-08 07:30

Hej med jer

Jeg skifter job og skal så nu til selv at betale for mit bredbånd,
hvilket betyder at jeg skal have fat i et abonnemt et sted.

Mit spg er så:

Kan jeg bruge Time Capsule som trådløs netværks router? (det er måske et
dumt spg. men jeg kender meget til trådløse netværk og hvad det kræver)

Og hvis ja, kan jeg så bare bestille mig et abonnement hos fx tdc købe
en Time Capsule og så er jeg kørende? Eller skal jeg købe andre ting?

mvg
david

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-08 12:08

David Schjelde skrev den 08-05-2008 08:29:

> Jeg skifter job og skal så nu til selv at betale for mit bredbånd,
> hvilket betyder at jeg skal have fat i et abonnemt et sted.

Du skal som regel bruge en "dims" der snakker med udbyderen. Kunsten er
så at få mest muligt i den dims.

Fx har YouSee haft et tilbud med kombineret kabelmodem og trådløs router
- jeg ved ikke om de har det endnu.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-08 13:56

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Du skal som regel bruge en "dims" der snakker med udbyderen. Kunsten er
> så at få mest muligt i den dims.

jeg plejer at have så _lidt_ som muligt håndteret af udbyderen ... helt
kun et adsl modem som jeg så selv kan knalde firewall/router på ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-08 14:12

Thomas von Hassel skrev:

> jeg plejer at have så _lidt_ som muligt håndteret af udbyderen ... helt
> kun et adsl modem som jeg så selv kan knalde firewall/router på ..

Det er så en smagssag. Jeg kan godt leve med at dimsen er leveret af
dem, hvis det betyder mindre strømforbrug.

Har man behov for at have webserver osv set udefra, er det efterhånden
trivielt at prikke hul i en upnp-router.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-05-08 14:27

> [...]
>
> Har man behov for at have webserver osv set udefra, er det efterhånden
> trivielt at prikke hul i en upnp-router.

argh... upnp er skabt af fanden selv og er så usikkert at det halve kan
være nok ...

/thomas

Fra : David Schjelde

Dato : 08-05-08 15:49

Thomas von Hassel skrev:

> argh... upnp er skabt af fanden selv og er så usikkert at det halve kan
> være nok ...
>
> /thomas
Blot af nysgerrighed: Hvad er upnp?

david

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-08 17:23

David Schjelde skrev den 08-05-2008 16:49:

> Blot af nysgerrighed: Hvad er upnp?

Et system som tillader apparater at tilgå og styre hinanden. Dvs opdage
mediecentre osv.

I det aktuelle tilfælde kan et program ved at sige de rigtige
trylleformularer bede ens router om at sørge for at trafik ind til en
given port (fx 80 for websider) sendes videre til programmet på en PC
omme "bagved" routeren.

Det er ikke for hvide mennesker :(

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-05-08 17:21

Thomas von Hassel skrev den 08-05-2008 15:26:

> argh... upnp er skabt af fanden selv og er så usikkert at det halve kan
> være nok ...

Jeg kan godt høre at du synes at routerne ligger bedst i borgernes lommer :)

Fra : David Schjelde

Dato : 08-05-08 15:49

Thomas von Hassel skrev:

> jeg plejer at have så _lidt_ som muligt håndteret af udbyderen ... helt
> kun et adsl modem som jeg så selv kan knalde firewall/router på ..
>

> /thomas

Så vil det sige at jeg "bare" kan bestille et abonnement hos TDC hvor
der følger et modem med. Herefter tilslutte en Time Capsule til dette og
så er jeg kørende på trådløst bredbånd?

Jeg vil også foretrække det så "modul opbygget" som muligt, da jeg så
bilder mig selv ind at det er mere fleksibelt.

Jeg har ikke brug for at hoste ting og og sager. Vil blot have et
hurtigt, stabilt og trådløst netværk og en TB HD til backup fra Mac og
PC (-:

mvh
david

Fra : Martin Bech

Dato : 08-05-08 18:07

In article <48231226$0$56770$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> wrote:

> Så vil det sige at jeg "bare" kan bestille et abonnement hos TDC hvor
> der følger et modem med. Herefter tilslutte en Time Capsule til dette og
> så er jeg kørende på trådløst bredbånd?

Ja!
--
Med venlig hilsen / Best regards

Martin Bech
Mail: post@FornavnEfternavn.dk / post@FirstnameLastname.dk

Fra : David Schjelde

Dato : 08-05-08 19:30

Martin Bech skrev:

> Ja!

Tak!

Glæder mig allerede - Er ny i Apple verdenen og der åbner sig bare hele
tiden flere og flere fede ting (-:

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 08-05-08 15:15

On 2008-05-08 08:29:54 +0200, David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> said:

> [...]
>
> Kan jeg bruge Time Capsule som trådløs netværks router? (det er måske
> et dumt spg. men jeg kender meget til trådløse netværk og hvad det

Ja

> Og hvis ja, kan jeg så bare bestille mig et abonnement hos fx tdc købe
> en Time Capsule og så er jeg kørende? Eller skal jeg købe andre ting?

Normalt, Nej

Fra : David Schjelde

Dato : 08-05-08 15:50

Henrik Palshøj skrev:

> Ja

> Normalt, Nej

Takker (-:

Hvis jeg forstår dig korrekt så er jeg kørende med et modem fra tdc og
en time capsule?

mvh
david

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 08-05-08 17:11

On 2008-05-08 16:49:44 +0200, David Schjelde <schjeldefjernmig@mailme.dk> said:

> Henrik Palshøj skrev:
> Takker (-:
>
> Hvis jeg forstår dig korrekt så er jeg kørende med et modem fra tdc og
> [...]

Det skulle du være, og godt kørende vil jeg sige

Fra : David Schjelde

Dato : 08-05-08 19:31

Henrik Palshøj skrev:

> Det skulle du være, og godt kørende vil jeg sige

Tak (-:

Er som sagt ny i hele Apple/Mac universet og det bliver bare mere og
mere cool!

david