2 små filemaker spørgsmål
Fra : Franz Berliner

Dato : 05-05-08 13:25

Er der en Filemaker personage der har en god ide til nedenstående:

1. Er der en nem måde at låse en Record mod editering (altså ikke et
helt layout, men bare en enkelt record)?

2. Jeg har prøvet at lave et script hvor jeg får Filemaker til at tage
det aktuelle Account name (altså den bruger man er logget ind i
databasen som) og putte det ind i et globalt felt, men synes ikke rigtig
jeg kan finde ud af det. Jeg kan finde noget der hedder "Get account
name". Jeg får ud fra at jeg så skal gøre et eller andet med "Put...."
men kan ikke få det til at spille.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-05-08 09:40

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Er der en Filemaker personage der har en god ide til nedenstående:
>
> 1. Er der en nem måde at låse en Record mod editering (altså ikke et
> helt layout, men bare en enkelt record)?

Det tror jeg ikke. Jeg ville lave en låst og en åben udgave i lay-outs
og så scripte mig ud af navigeringen.

> [...]
> jeg kan finde ud af det. Jeg kan finde noget der hedder "Get account
> name". Jeg får ud fra at jeg så skal gøre et eller andet med "Put...."

Noget med:
Set field ( Globalfield ; Get ( UserName) )

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-05-08 20:50

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> Noget med:
> Set field ( Globalfield ; Get ( UserName) )

Super. Det virker perfekt

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 09-05-08 13:45

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Super. Det virker perfekt

Hej, lige et opfølgningsspørgsmål.

Hvis jeg nu vil gerne vil lave en Knap, som udfører en søgning som tager
mig til den Record hvor feltet "Bruger" matcher det brugernavn som står
i mit globalfield, hvordan skal jeg så definere min søgning?

Pt. er jeg kommet til Edit find request dialogboksen hvor jeg skriver:

Find records when: Criteria:
Bruger = ?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Esben

Dato : 09-05-08 21:08

> [...]

> i mit globalfield, hvordan skal jeg så definere min søgning?
>
> Pt. er jeg kommet til Edit find request dialogboksen hvor jeg skriver:

Er det kun en record? Hver bruger laver vel flere?

? = Så skriver du brugernavnet som er oprettet via dine tidligere
kalkulationer.

Jeg kører med et skelet i søgninger, som jeg lige kan maile dig.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Esben

Dato : 06-05-08 10:01

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Er der en Filemaker personage der har en god ide til nedenstående:

Jeg har brugt lidt tid på dine spørgsmål, håber det fjerner nogle
knaster(!)

> 1. Er der en nem måde at låse en Record mod editering (altså ikke et
> helt layout, men bare en enkelt record)?

Jeg har ikke prøvet det flg. så tag det med forbehold:

"Create a number field where 1 is locked and 0 is unlocked.
Autoenter 0 and change it to 1 if you want to lock the record.
Go to access privileges and make the record editable if the number of
the lock field is 0. [This option is in the Passwords section of the
Access Privileges.]"

Det kan sikkert laves som et kryds-af-felt eller radio button - spørg
mere hvis det er den vej du vil.

Der er anført indvendinger mod denne løsning:

"BUT you have to be careful and remember to create a password that still
allows you to fully access the file, otherwise you can lock yourself
out."

> [...]
> jeg kan finde ud af det. Jeg kan finde noget der hedder "Get account
> name". Jeg får ud fra at jeg så skal gøre et eller andet med "Put...."

Auto-enter calculated value: Get (AccountName)

Det smarteste er nok at gøre feltet ikke-redigerbart! Skal det opdatere
hver gang nogen har været inde. Formoder det er det det naturligt vil
gøre...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-05-08 21:03

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> [...]
>
> "BUT you have to be careful and remember to create a password that still
> allows you to fully access the file, otherwise you can lock yourself

Det prøver jeg lige af. Jeg vender voldsomt tilbage hvis jeg farer vild
i det

--
Franz : http://www.berliner.dk